Gå til innhold

Hvordan er tungetale mulig


Skeptos

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt når flere har snakket i tunge. Språkene deres hørtes helt identiske ut, men selv klarte jeg ikke å herme etter eller få til noe lignende. Ordene hang sammen som bare juling og det var skikkelig rytme i det. Dessuten låt språkene helt identiske ut. Jeg må si det var en skummel opplevelse da jeg hørte flere i klassen min prate i tunge. :scared: Så, vitenskapelig (objektivt) sett, hvordan er det overhodet mulig?

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange som klarer å rulle tunga, det klarer ikke jeg. Hvordan forklarer du det?

 

Jeg har ikke hørt noe tungetale, men at noen får til ting som andre ikek får til er ikke så utrolig. Kikka du på videoklippet jeg linka til? Når noen klarer å besvime og få sjokk ved egen hjelp fordi de er offre for suggesjon, hvorfor skal ikke noen klare å bable i tunger?

 

Å begynne å tro på det overnaturlige bare fordi det ikke er en triviell naturlig forklaring er bare dumt.

 

(Nå er jeg forresten lei av sokkegnomen som stjeler sokkene mine. De kan ikke bare forsvine på egen hånd, så det må være han!)

Lenke til kommentar

Wikipedia-artikkelen nevner at

From a linguistic point of view, the syllables that make up instances of glossolalia typically appear to be unpatterned reorganizations of phonemes from the primary language of the person uttering the syllables; thus, the glossolalia of people from Russia, Britain, and Brazil all sound quite different from each other, but vaguely resemble the Russian, English, and Portuguese languages, respectively. Linguists generally regard most glossolalia as lacking any identifiable semantics, syntax, or morphology, i.e. as nonsense and not as language at all.
I så fall trenger de ikke å være fra samme menighet, men bare fra samme språkgruppe, så høres det likt nok ut.

 

Googling med ordet Glossolalia gir en god del linker.

Lenke til kommentar
Wikipedia-artikkelen nevner at
From a linguistic point of view, the syllables that make up instances of glossolalia typically appear to be unpatterned reorganizations of phonemes from the primary language of the person uttering the syllables; thus, the glossolalia of people from Russia, Britain, and Brazil all sound quite different from each other, but vaguely resemble the Russian, English, and Portuguese languages, respectively. Linguists generally regard most glossolalia as lacking any identifiable semantics, syntax, or morphology, i.e. as nonsense and not as language at all.
I så fall trenger de ikke å være fra samme menighet, men bare fra samme språkgruppe, så høres det likt nok ut.

 

Googling med ordet Glossolalia gir en god del linker.

5157377[/snapback]

Takk skal du ha! Noe sånt var det jeg lette etter. :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan noen kort forklare hva det er snakk om her? Forstår iiingenting.  :hmm:

5158666[/snapback]

Det er et slags rart språk pinsemenighet-medlemmer bruker for å kommunisere med Gud. Det er en nådegave enkelte får fra Gud, og den er nevnt i bibelen. Tungetale minner meg ikke om noe annet språk jeg kjenner til. Jeg ble fortalt at de selv ikke forstod det de sa, at det bare var Gud som kunne _forstå_ det som ble sagt.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
I og med at de som snakker tungetale er dypt religiøse mennesker har jeg mine tvil om at de lyver. Det er jo litt paradoksalt at en skal bryte et av de ti bud bare for å "imponere" verden.

5150088[/snapback]

Vel, de driver jo konsekvent med undergraving av godt bevist kunnskap om f.eks hvordan jorden ble til. Hvorfor skal de de ikke lyve om andre ting også? PS. Legg merke til at de kanskje ikke lyver med overlegg siden de kan være så hjernevasket at innerst inne tror de formidler sannheten.

 

Å begynne å tro på det overnaturlige bare fordi det ikke er en triviell naturlig forklaring er bare dumt.

 

(Nå er jeg forresten lei av sokkegnomen som stjeler sokkene mine. De kan ikke bare forsvine på egen hånd, så det må være han!)

*Løst. Hvor blir det av sokkene i vaskemaskinen?

 

Kan noen kort forklare hva det er snakk om her? Forstår iiingenting.  :hmm:
Det er et slags rart språk pinsemenighet-medlemmer bruker for å kommunisere med Gud. Det er en nådegave enkelte får fra Gud, og den er nevnt i bibelen.
Jeg vil heller si det er en slags babling som svært relgiøse tror har noe å gjøre med kommunikasjon med en eller annen gud. De tror det er en slags gave de har fått fra guden sin. Forresten hvordan de kan påstå bablingen er en slags kommunikasjon (som per definisjon er toveis og inneholder forståelig språk) aner jeg ikke. Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg har hørt når flere har snakket i tunge. Språkene deres hørtes helt identiske ut, men selv klarte jeg ikke å herme etter eller få til noe lignende. Ordene hang sammen som bare juling og det var skikkelig rytme i det. Dessuten låt språkene helt identiske ut. Jeg må si det var en skummel opplevelse da jeg hørte flere i klassen min prate i tunge. :scared: Så, vitenskapelig (objektivt) sett, hvordan er det overhodet mulig?

5149244[/snapback]

 

Har du sett på synkronsvømming før? Jeg kunne ikke klart det særlig bra selv, men de som driver med det blir jo ikke "magiske" av den grunn. Tror svaret blir at øvelse gjør mester.

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...