macmaster Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Noen som har kommentarer til bruk av Pentium M i en HTPC konfigurasjon, f.eks ved bruk av en Pentium M-1,86GHz/533? Fordeler/ulemper i forhold til f.eks AMD/Pentium 4. Har den f.eks begrensninger ved avsilling av musikk/video/opptak av TV etc... Tenkte først og fremst å prøve å begrense varmeutvikling mest mulig. Tips til gode/støysvake CPU-kjølere til disse CPU`ene? Lenke til kommentar
majesticno Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Synes det var genial tankegang du bør kjøre videre på. Begynner å bli M prosessorer i barebones nå. Sliter med mye støy fra min HTPC (1.5 år gammel prosjekt basert på gjenbruk), og er garantert ikke bortskjemt siden den irriterer like mye som XBOXen. Har flere kollegaer som nå kjører Pentium M i stuemaskinen, slik at den kan stå på hele tiden. En slo faktisk av maskinen fordi han ikke hørte at den stod på. Jeg kommer til å bytte ut hovedkortet med "MSI 915GM-Speedster-FA4" og bruke en Pentium M 760 2.0ghz Idag kjører jeg helt fint hdtv filmklipp på en laptop med 1.6ghz pentium M og Radeon Mobility 9700 (ok så er driverne oppgradert med Omega drivers). Også viktig med stillegående harddisk! Hos meg var de største støykilde. Sjekk gjerne etter anbefalinger på div forum. Jeg har pakket inn min i støydempende pakning, men det øker temperatur for disken tross ekstra 40mm montert på demperen. I samme slengen hvis du har plass så kjør vifteløst skjermkort. Slike løsninger tar ofte 2 slots når GPU er av typen kraftig nok til å tilfredstille MCE 2005 krav. Lenke til kommentar
macmaster Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Synes det var genial tankegang du bør kjøre videre på. Begynner å bli M prosessorer i barebones nå. Sliter med mye støy fra min HTPC (1.5 år gammel prosjekt basert på gjenbruk), og er garantert ikke bortskjemt siden den irriterer like mye som XBOXen. Har flere kollegaer som nå kjører Pentium M i stuemaskinen, slik at den kan stå på hele tiden. En slo faktisk av maskinen fordi han ikke hørte at den stod på. Jeg kommer til å bytte ut hovedkortet med "MSI 915GM-Speedster-FA4" og bruke en Pentium M 760 2.0ghz Idag kjører jeg helt fint hdtv filmklipp på en laptop med 1.6ghz pentium M og Radeon Mobility 9700 (ok så er driverne oppgradert med Omega drivers). Også viktig med stillegående harddisk! Hos meg var de største støykilde. Sjekk gjerne etter anbefalinger på div forum. Jeg har pakket inn min i støydempende pakning, men det øker temperatur for disken tross ekstra 40mm montert på demperen. I samme slengen hvis du har plass så kjør vifteløst skjermkort. Slike løsninger tar ofte 2 slots når GPU er av typen kraftig nok til å tilfredstille MCE 2005 krav. 5159326[/snapback] Har akkurat kjøpt en Pentium M 1,86GHz relativt "billig". Snuser rundt på tanken med Asus CT-479 adapter(for Pentium M-CPU), som igjen passer på enkelte av Asus`s socket 478-kort. Dette gir meg et kort på vanlige desktop-speq, men med Pentium M-cpu. Og ikke minst, sparer man 500-1000 kr, kontra ved kjøp av std. hovedkort med støtte for Pentium M, da disse koster 1700-2000,-. Og de har heller ikke mulighet for evt. å konvertere til std. Pentium 4. Som harddisk vurderer jeg Samsung sine som får ganske bra kritikker ang. støy. Skjermkort så blir det forhåpentlig et vifteløst ja. Lenke til kommentar
nekroman Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Har akkurat lest en test av pentium M for HTPC'er og det ble slakt pga at HK'et ikke kunne regulere viftestyrken på sammen måte som AMD cool n'quiet. Noen som har noe input? Nå ble jeg skeptisk iallefall... Def billigere med AMD's løsning-pluss at man kan kombinere det med et vifteløst grafikkort imotsetning til AGP-kortene som ikke har noen gode vifteløse alternativer?! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Den testen var jo på 855-chipsetet, 915-chipsetet har desse muligheitane. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå