stigfjel Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Noen snakker om dårlige linux-drivere fra ATI. Det har skjedd ting det siste året. Nå har ATI-driverne blitt lettere å installere, og med driverne følger det med et konfigurasjonsprogram som enkelt konstruerer en xorg.conf tilpasset grafikkortet. Nå har også PowerPlay blitt integrert i linux-driverne, og det er svært godt nytt for de som bruker GNU/Linux på en laptop med en grafikkontroller fra ATI. Edit: med nvidia-driverne må man manuelt konfigurere xorg.conf. Endret 14. november 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Nå har også PowerPlay blitt integrert i linux-driverne, og det er svært godt nytt for de som bruker GNU/Linux på en laptop med en grafikkontroller fra ATI. Edit: med nvidia-driverne må man manuelt konfigurere xorg.conf. Hva er det egentlig PowerPlay gjør? At man må redigere xorg.conf når man har nVIDIA er ikke akkurat et problem, de fleste trenger bare å bytte fra 'nv' til 'nvidia'. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 PowerPlay setter ned klokkehastigheten på grafikkontrolleren betydelig for å spare strøm. Alle nyere Mobility Radeon grafikkbrikker har dette, i hvert fall fra MR9000 og oppover. Perfekt hvis man har laptop'en på batteridrift og ikke trenger høy grafikkytelse. De nye linux-driverne til ATI støtter nå kontroll av denne funksjonen. Prøvde dette i praksis i går, og det fungerer bra. Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Hei igjenn. Sliter litt nå, selvfølgelig... Problemet er at jeg nå etter å ha innstalert ubuntu på pc'n ikke kommer inn i selve os'et. Jeg innstalerte også det dos-lignede programmet som var med. Det som skjer når jeg skrur på pc'n er: -Jeg velger ubuntu som oprativsystem -Jeg får en velkomstskjerm og den loader -Jeg får en feilmelding ang. skjermkorte og den spør om å logge på en server for å se etteroppdates, men jeg bruker wlan og fikk ikke dette til å funke under instaleringen. Så jeg kan ikke gjøre noe. -Det dos-liknendeprogtrammet ramser opp masse greier -Jeg får, i det dosaktige systemet, en innlogging -Jeg logger på -Jeg forblir i dte dosliknende systemet Jeg regner med at det er noe med skjerdriverne slik dere har snakket om, men hva skal jeg gjøre? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei igjenn. Sliter litt nå, selvfølgelig... Problemet er at jeg nå etter å ha innstalert ubuntu på pc'n ikke kommer inn i selve os'et. Jeg innstalerte også det dos-lignede programmet som var med. Det som skjer når jeg skrur på pc'n er: -Jeg velger ubuntu som oprativsystem -Jeg får en velkomstskjerm og den loader -Jeg får en feilmelding ang. skjermkorte og den spør om å logge på en server for å se etteroppdates, men jeg bruker wlan og fikk ikke dette til å funke under instaleringen. Så jeg kan ikke gjøre noe. -Det dos-liknendeprogtrammet ramser opp masse greier -Jeg får, i det dosaktige systemet, en innlogging -Jeg logger på -Jeg forblir i dte dosliknende systemet Jeg regner med at det er noe med skjerdriverne slik dere har snakket om, men hva skal jeg gjøre? Takker for alle svar! 5153181[/snapback] Høres ut som om det er noe galt med X-serveren din (den som gjør det mulig å lage vinduer osv.). Og det "DOS-liknende" systemet er konsollen i linux. Hvis WLAN ikke funket, så prøv med kabel (om du har mulighet), og skriv: sudo apt-get install xorg-driver-fglrx sudo fglrxconfig Det vil insatllere ATI-driveren, og programmet "fglrxconfig" vil konfigurere X-serveren for kortet... Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Hm... Prøvde det nå fikk besjed om at at den ikke fant pakken xorg-driver-fglrx. MUlig nettverkskortet ikke er blitt inntallert... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hm... Prøvde det nå fikk besjed om at at den ikke fant pakken xorg-driver-fglrx. MUlig nettverkskortet ikke er blitt inntallert... 5153465[/snapback] beklager, skriv sudo apt-get update først! Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Sitter nå i linux å koser meg. Tusen takk for all hjelpa! Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Hei! Jeg har som sagt fått til linux,å er kjempefornøyd! JEg har abre et lite spørsmål til. Som tidligere nevnt bruker jeg wlan, wlan er som oftest nå dritt så jeg har faktisk hele tre wlan-klineter, to usbpinner og et pci-kort. PCi kortet er så dårlig at d gidder jeg ikke satse påå prøve å få på nett emd linux engang å kun den ene å nyeste usb-devicen er noe serlig brukbar. DEt er en D-link dwl-122 (jeg har søkt rundt på forumet men det er ingenting om den i kombinasjon med ubuntu 5.10). Det finnes ingen drivere for linux på cd'n som var med. Men jeg håper noen av dere har et lite tips å komme med. De andre devicene er SMC 54 mbit 802.11g pci-kort å en Sparklan wl-385, 802.11b. Takker for alle svar!! Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg tror Dwl-122-kortet har et prism chipset. Sett det i maskinen og skriv "lspci" og post det du får ut her. Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Gjorde det og fikk bare opp en lang liste med alle kontrollerne og kortene i pc'n min. Jeg prøvde å skrice lsusb bare for å prøve å fikk opp tre devicer bla d-link dwl-122. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Heh, min feil glemte lsusb. Uansett, hva sa den om chipset? Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Bus 011 Device 012: ID 2001:3700 D-Link Corp. [hex] DWL-122 802.11b D var d som sto naar jeg skreiv lsusb. Endret 14. november 2005 av pholi90 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Du finner kanskje noen informasjon på http://www.ubuntulinux.org ! De har noen how-toer osv., og kanskje du finner noe på forumet deres ( http://www.ubuntuforums.org )! Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 W-lan er noe drit i linux, siden mange produsenter ikke lager drivere til linux. Jeg vet ikke om det finnes native linux drivere til kortet ditt, men hvis det ikke gjør det kan du gjøre det på den litt stygge måten. Start opp synaptics (som ligger under system-administration) Søk på "ndiswrapper" Ndiswrapper er et program som lar deg bruke windows w-lan drivere til linuxen. Da får du opp tre ting, kryss av og installer: ndisgtk ndiswrapper-utils Etter det skal det dukke opp et nytt prgram under administration som heter enten ndisgtk eller noe med ndiswrapper. Start den opp. Last ned dirverne til windows. Finn dem med ndisgtk programmet og installer dem. Da skal det funke. Du må kanskje aktivere tilkoblingen under nettverks iconet på panelet. Lykke til!! For en bedre guide kan du besøke www.ubuntuforums.org. Installasjone kan ofresten også gjøres på følgende måte: Åpne en konsoll. skriv: sudo apt-get install ndisgtk ndiswrapper-utils sudo killall gnome-panel (restarter panelet) Gå inn i ndisgtk som beskrevet overfor. Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Hmm... Den finner ikke ndisgtk med hverken metode 1 eller 2... Noen som har peil på hvordan jeg får tak i den? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Den ligger der den, du må bare aktivere noen flere nedlastnings-speil, åpne filen /etc/apt/sources.list, som root og fjern alle "#" på de linjene som starter med "# deb#, så må du bare kjøre en reload i Synaptic, og så kan du gjøre som over! sudo gedit /etc/apt/sources.list Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Dette er litt sært. Når jeg skriver sudo gedit /etc/apt/sources.list i console får jeg bare opp et blankt ark mens når jeg åpner /etc/apt/sources.list i tekstprogrammet får jeg opp et langt dokument. JEg prøvde å bare paste å gjøre som du sa å så lagre men d gikk ikke ann... Noen frslag? Edit: Glem det, jeg fikk det til ved å åpne sources.list i editprogrammet. KAnskje det skal være sånn? Jeg er bare ltt for vant til DOS kanskje... Endret 15. november 2005 av pholi90 Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Ok... Nå har jeg fått til å edite sources.list fila, men jeg finner fortsatt ikke å finne ndisgtk.... idèer? Edit: KAnskje tin funker hvis jeg tar bort alle #'er.. Beklager, minfeil Endret 15. november 2005 av pholi90 Lenke til kommentar
ppppppptttttttt Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Får virkelig ikkeno til åfunke.. Noen siste forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå