Gå til innhold

Hjelp med hvilken linux jeg skal vegle

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bruker windows og har vel aldri hatt bruk for noe annet noen gang, men for tiden irriterer jeg meg grønn og tenker å prøve ut linux. Problemet er at jeg er helt nybeggyner og aner ikke hvor jeg starter. Det eneste jeg vet sikkert er at jeg vil ha noe som man kan legge inn på pc'n ikke noe som man bare kjører fra cd.

Pc'n er:

AMD 64 3800+

1gb ram

250 gb harddisk

Takker for alle svar, ikke slakt meg fordi jeg er nybegynner :p

PS: SIden dette er noe jeg bare vil prøve ønsker jeg ikke å kjøpe en lisens med det første. Så det er fint hvis dere vet om noe gratis og helst noe enkelt ;)

Edit: Er veldig kult hvis det er noe som kjører 64-bit!

Endret av pholi90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc'n er:

AMD 64 3800+

1gb ram

250 gb harddisk

5148791[/snapback]

Med den PC'en burde nok alle funke bra :)

Du leter sikkert etter en nybegynner distro, personlig synes jeg at Debian baserte har det greieste pakkesystemet ... disse er nybegynnervennlige:

Mepis:

Live-cd/Installasjon, gratis. Bruker KDE

Ubuntu/Kubuntu:

Live-cd/Installasjon, gratis. Bruker KDE eller Gnome

Linspire:

Basert på egen version av KDE, er kommersiell (det vil blandt annet si at den har mange codecs og kommersilee drivere ferdig installert) . Er ikke gratis, men veldig enkel å bruke for en som er vant til Windows.

Xandros:

Mange likheter med Linspre...

Blandt de RPM baserte har du Suse og Mandrive...

Her finner du en fin liste over distroer og nyttige linker:

http://distrowatch.com/

Her finner du bilder av mange nevnte distroer:

http://shots.osdir.com/

http://shots.osdir.com/index_thumbs.php

For en liten intro til GNU/Linux kan du ta en titt å se hvordan de fungerer her:

http://support.linspire.com/support_tutorials.php

Dette er Linspire, men forskjellen er ikke enorm...

Det kan være en ide å teste ut en live-cd for installasjon for å se om GNU/Linux er noe for deg og hvor bra din HW er støttet for den aktuelle distro. En live-cd installerer ikke noe på HD'en din, men booter og kjører OS'et rett fra cd'en... noe som også fører til en del redusert hastighet...

EDIT: Skjermkortet ditt kan være greit å nevne, stort sett alt annet av HW er som regel bra støttet av Linux.

Hvis du har lyst til å lære GNU/Linux og få en litt større utfordring kan du prøve Gentoo.

Er ikke sikker på hvor mange av dem som har en 64-bit version, men vet iallefall at SUSE og Ubuntu har det...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Vet ikke så mye om GNU/Linux og ATI, men har hørt at de kan være litt knotete å installere og ikke like bra støttet som nVidia.

I og med at du nevne at du spiller på din PC:

En ting du bør være klar over når det gjelder GNU/Linux og spill så er det veldig lite få spill som er laget til GNU/Linux. Spill som HL2 kan bli spilt under GNU/Linux med hjelp fra programmer som Cedega (winex). De har en liste over spill som er kompatible i GNU/Linux, men du bør gjøre regning med noe redusert ytelse desverre...

Spill som Quake, Unreal Tournament er blandt annet spill som er lagd for Linux med støtte for mange MODS som har mange likheter som CS:Source...

EDIT: En ting som kan være vært å nevne når det gjelder Linux og spill så er det mange spill til Linux som er gratis og frie som ser veldig bra ut. En annen god nyhet er at Quake 3 engine er gitt ut under GPL og det vil nok gi et lite hopp på spill siden i open source os'er :)

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Hei, jeg bruker windows og har vel aldri hatt bruk for noe annet noen gang, men for tiden irriterer jeg meg grønn og tenker å prøve ut linux. Problemet er at jeg er helt nybeggyner og aner ikke hvor jeg starter. Det eneste jeg vet sikkert er at jeg vil ha noe som man kan legge inn på pc'n ikke noe som man bare kjører fra cd.

Som med alle valg så bør du tenke deg nøye om. Har du egentlig behov for å bytte OS? Husk at du må glemme alt du har lært i Windows og begynne fra scratch. Linux er heller ikke brukervennlig på samme måte som Windows.

En annen ting du må merke det er at spill og programmer laget for Windows bare fungerer i Windows.

Lag deg en liste over programvare og evt. spill du _må_ ha og sjekk om du finner alternativer for disse i Linux (eller legg dem ut her så finner vi det ut for deg). Når det gjelder programvare så finner du nok alltids alternativer til det du vanligvis bruker, men når det gjelder spill så blir det verre. De eneste produsentene som støtter Linux er ID, Epic og Bioware.

Som det er sagt så er det mulig å emulere spill i Linux, men det er vanligvis ikke noe jeg anbefaler, det innvolverer også en del arbeid som fort kan by på problemer når man er nybegynner.

Når det gjelder maskinvare så er det meste støttet i Linux. Noe bare fungerer, mens andre ting krever litt mer arbeid.

Lykke til :)

Endret av olear
Lenke til kommentar
Linux er heller ikke brukervennlig på samme måte som Windows.

5149595[/snapback]

Det er noen ting å poengtere når det gjelder Linux og negativ brukervennlighet:

*Er du avhengig av et Windows produkt så er sjansen for at det er kompatibelt med GNU/Linux liten og hvis det kan emuleres er det litt ekstra jobb og vil nok ikke funke like bra...

*Drivere som ikke er installer ved installasjon av en distro og HW som ikke er kompatibelt kan være et mareritt, spesielt for en som ikke har vært borti Linux.

*Som nevt tidligere spill og multimedia er relativt dårlig støttet i GNU/Linux.

Bortsett fra det får du et ganske enkelt og rent OS. Du slipper å sjekke etter oppdateringer til programvare (så lenge programmene ligger i pakkesystemet) og det er enkelt å installere programmer hvis du bruker en distro med et bra pakkesystem. Lite trusler når det gjelder virus og ganske så rolig desktop i forhold til Windows.

Lenke til kommentar
Som nevt tidligere spill og multimedia er relativt dårlig støttet i GNU/Linux.

Når det gjelder spill så er jeg enig, men multimedia?

5149721[/snapback]

Tar det tilbake det med multimedia...de fleste formater er godt/greit støttet i GNU/Linux, selv om mange ikke er offesielt støttet.

Det er ikke vanskelig å få støtte til de fleste lukkede formater, men du må gjøre regning med å laste ned noen codecs og noen plug-in til nettleseren så går det meste greit. Er ikke umulig for en som aldri har vært borti det før. Det kan oppstå noen problemer med hakkete lyd eller at lyden ikke henger helt sammen med bilde, det kan som regel lett fikses på i lydinstillingene... men det er gankse mye enklere med Windows som enten har de fleste vanlige kodekene, finner dem og installerer dem selv eller har offisiell støtte for dem.

Leste også for en stund siden at MS .doc (om jeg ikke husker feil) hadde en sikkerhetsfeil i Linux, selv om dette er noe man alltid må gjøre regning med i alle OS'er.

Olear:

Litt off-topic, men du har en del mer peiling enn meg på GNU/Linux. Vet du hvilke video formater som er gitt ut under GPL, er Open Source eller Offesielt Støttet under GNU/Linux?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Vet du hvilke video formater som er gitt ut under GPL, er Open Source eller Offesielt Støttet under GNU/Linux?

Det er mer eller mindre umulig å spille av media i Linux uten å bryte en eller annen lov (patent eller whatever), XviD er åpen kildekode, men baserer seg på teknologi som noen andre eier. De andre codecene er støttet i FFmpeg som MPlayer og Xine bruker, men disse er også andres eiendom på en eller annen måte.

http://ffmpeg.sourceforge.net/legal.php

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å få støtte til de fleste lukkede formater, men du må gjøre regning med å laste ned noen codecs og noen plug-in til nettleseren så går det meste greit. Er ikke umulig for en som aldri har vært borti det før. Det kan oppstå noen problemer med hakkete lyd eller at lyden ikke henger helt sammen med bilde, det kan som regel lett fikses på i lydinstillingene... men det er gankse mye enklere med Windows som enten har de fleste vanlige kodekene, finner dem og installerer dem selv eller har offisiell støtte for dem.

5149927[/snapback]

Høres ut som en dag med Windows det der ;).

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...