Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å ha dårlig hukommelse

co2

Anbefalte innlegg

Jeg også er som trådstarter. Jeg må virkelig PUGGE en sang for å huske den... minst 20 ganger så KANSKJE jeg har sjans til å huske teksten... Filmsitater er jeg også elendig på, men det er fordi jeg ikke legger merke til de. Jeg ser på filmen og følger handlinge, gir vel beng i hva slags "gullkorn" folka kommer med...

Jeg har også store problemer med å huske hva jeg har gjort, men jeg er veldig klar over hva jeg skal gjøre :p Jeg husker f.eks ikke en dritt av hva jeg gjorde for 3 uker siden, det er helt totalt svart.

Men tall, detaljer og småting legger jeg merke ved. Spesielt tall og navn. F.eks når jeg sitter i kassa på kiwi kan jeg se på en EAN kode (ca. 10 siffer) i 2 sek, så skriver jeg inn hele rekken uten å se på den... skjønner det ikke selv :p Også husker jeg modellnavn og modellnummer på alle mulige slags artikler om det måtte være biler, skjermkort eller at blå litago 4 pak på kiwi koster 15,40... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en skade i nakken 2000, har jeg hatt utrolig dårlig kortidshukommelse. Så jeg kjenner meg definitivt igjen. Ingenting er mer plagsomt en og begynne og lese en bok, og etter 5 minutter har jeg allerede glemt hva jeg begynte og lese. leser jeg samme stykket 5-6 ganger husker jeg sånn ca hva som skjer.

Tenk dere meg i skolesammenheng!! No deal....... Er vel en grunn til at jeg er ufør tenker jeg... Omskolering tror jeg blir rimelig umulig...

LIFE SUXX *men man spiller med de kortene man har fått utdelt*

PS: Før dette skjedde hadde jeg ingen problemer med og huske forskjellige ting...

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

Jeg har ekstremt lett for å glemme ting, men sangtekster er vel en av mine sterke sider heldigvis :D

Men det er som sagt tidligere i tråden.. utmattelse, dårlig kosthold og tilogmed humør.. er du deprimert så vil du nok ikke fungere så altfor godt i tankegangen..

Spis rett, Sov rett og ver oppegåendes ;)

Lenke til kommentar
Pussig jeg er vanligvis ELENDIG med navn, men når jeg var på språkskole i berlin lærte jeg navnet på alle i klassa på en uke. Og der var det ingen norske navn akkurat. hukommelse er merkelige saker...

5150536[/snapback]

<spekulasjon>

Kanskje følelsen av viktigheten spiller en rolle igjen, mulig i en slik setting er du mere opptatt av å ikke tråkke noen på tærne, være høflig siden du er i et annet land og vil representere der du kommer fra best mulig osv. enn hvis du hadde gått på skole i Norge. Dermed sier det ifra sublimentalt til hjernen at lagring av denne informasjonen må prioriteres.

Eksempel 1:

En alien kommer ned i romskipet sitt til deg og sier: Om 10 år vil en bombe sprenge jorden, men den kan slåes av før det skjer, bomben eksisterer ikke før om 9 år dog, og bomben vil befinne seg akkuratt her vi står nå, koden for å deaktivere bomben er: 989283493

Eksempel 2:

Peppes pizza: "Takk for din bestilling, da kommer vi innen en time, det blir 283 kroner med kjøring.. *klikk*"

Hvilken av de to numrene tror du det ville vært størst sannsynlighet for at du husket etter 2 år? (sett at du aldri fikk de to numrene oppgitt på nytt i løpet av de to årene).

Personlig tror jeg at jeg hadde husket eksempel 1 mye lettere enn eksempel 2 her.

</spekulasjon>

5150655[/snapback]

Hadde glemt dem begge jeg. De er alt for lange og inneholder alt for mye annen informasjon til å kunne være lett å huske :)

Om jeg eventuelt hadde husket noen, ville det vært alt.2 på grunn av kortheten :)

Lenke til kommentar

Korttidshukommelsen varer bare noen få sekunder. Kanskje 10 sek maks. Om man ikke har fått ting videre inn i hukommelsessystemet innen den tid, så er det borte.

Dette er en grunn til at folk har problemer med å huske navn. Man sier hei, hilser og får navnet. Og man begynner umiddelbart å prate. Dermed blir det ingen tid til å lagre det i hukommelsen. Etter ti sek, så er navnet glemt.

Men om man, når man får navnet, passer på å repetere det for seg selv et par ganger i løpet av de første sekundene, så er det mye lettere å huske det. Og om man et par ganger i løpet av de nærmeste minuttene repeterer det igjen for seg selv. Da øker sjansen enda mer for at man skal huske det.

Lenke til kommentar

Alltid like gøy når dette skjer

X: Heisann Andreas
Meg: Heisann
X: Hvordan går det
Meg: Joda, det går bra. Og med deg?
X: Det går utmerket. 
....*blah*....
....*blah*....
....*blah*....
....*blah*....
....*blah*....

Så skjer en av tre ting

1. X: Du husker ikke hva jeg heter gjør du vel.
    Meg: Nei :(
    ....*blah*....

2. Meg: Men en ting. Hvem er du igjen :/
    X: Husker du meg ikke?
    ....*blah*....

3. Meg/X: Men vi snakkes senere
    X/Meg: Ja vi gjør det

Senere i tankene mine: HVEM FAEN VAR DET!!

Endret av AssKicR
Lenke til kommentar

Jeg stemmer på nr. tre... :D Den samtalen der har jeg flere ganger i uka... lol.

Triks for å lure seg unna er bare kalle alle man ikke husker navnet på for "du"... :p

Er så driti ut når man er på byen, og noen som kjenner deg, men som du ikke husker kommer bort til deg og "Heeeeiii <insert your name here>, åssen går det til hva driver du med om dagen etc." også tror du ikke at du kjenner personen du snakker med. Man får den gode tonen og når de spør om du ikke husker dem så bare ERR strek i regninga, hade vi prates. :p

Lenke til kommentar
Etter en skade i nakken 2000, har jeg hatt utrolig dårlig kortidshukommelse. Så jeg kjenner meg definitivt igjen. Ingenting er mer plagsomt en og begynne og lese en bok, og etter 5 minutter har jeg allerede glemt hva jeg begynte og lese. leser jeg samme stykket 5-6 ganger husker jeg sånn ca hva som skjer.

Tenk dere meg i skolesammenheng!! No deal....... Er vel en grunn til at jeg er ufør tenker jeg... Omskolering tror jeg blir rimelig umulig...

LIFE SUXX *men man spiller med de kortene man har fått utdelt*

PS: Før dette skjedde hadde jeg ingen problemer med og huske forskjellige ting...

5151393[/snapback]

noe lignende her og.. fikk en jernstang i huet i fjor vinter.. blackout og hele pakka.. har også sliti litt med d du beskriver. men har en følelse av av det har blitt bedre i senere tid..

Endret av kensyv
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hehe, flere som har det på samme måten... Jeg har hele livet hatt en skikkelig SELEKTIV hukommelse. Om dette har å gjøre med et utall hjernerystelser som liten samt kraniebrudd og koma som ung, er litt uklart. Men det er ganske irriterende og upraktisk.

Klarer ikke navn på folk, og når jeg først har lært meg dem forsvinner de lett igjen... men filmsitater og sangtekster sitter hele livet. Klarer ikke å huske datoer (vet knapt når NOEN i familien har bursdag, må slå opp hver gang, dama ble forskrekket over at jeg ikke husket hennes heller)... Men gi meg et telefonnummer på ni siffer; ikke noe problem. Må alltid lese ting flere ganger for å få det med meg, og har vanskelig for å huske hva jeg skal gjøre og i hvilken rekkefølge, eller hvor jeg har lagt ting, eller hva jeg gjorde i går. Men lærte de to japanske fonetiske alfabetene i kaffepausene på to lesedager i vinter - og husker dem fremdeles.

Den beste så langt: jeg møtte en fyr jeg syntes jeg kjente igjen. Siden vi fikk blikkontakt gadd jeg ikke spille skuespill, så jeg gikk bort og spurte hvor jeg hadde han fra. Det viste seg at han hadde vært i bursdagen min. Og da jeg litt flau spurte hva han nå het igjen, så het han faen meg det samme som jeg!

Skulle gjerne utvidet hodet med mer RAM, og av et mer stabilt fabrikat.

Men det fins masse gode måter å kompensere på, mnemotiske teknikker. Det viktigste for meg har vært å akseptere at jeg ikke kan ta det for gitt at det kommer til å sitte, men at jeg må gjøre en mental innsats for å FESTE informasjonen til å begynne med, aktivt og bevisst. Da er det mye sjeldnere at jeg glemmer det senere. Etterhvert blir gjør man diverse småtriks automatisk, og det hjelper virkelig.

Lenke til kommentar

Alzheimer Light (evt heavy - husker ikke hva) har tydligvis mange potensielle medlemmer. Skulle gjrene postet linken - men av en aller annen gunn husker jeg den ikke :(

Men nok om det. Det å huske er en teknikk. Det finnes bøker som forteller om denne teknikken. Men kanskje det vikstigste: Engasjement, Fokus, Koblinger til andre opplysninger. Hvorfor husker du enkelte triville ting, mens andre mye viktigere forsvinner ut i det store intet. Årsaken er at disse trivielle tingene trigger et aller annet hos deg, er inetessante i seg selv, ut fra sin sammenheng, ut fra noe som ikke har sammenheng.

------------------------------

Lykke til med lærings/huske-teknikker.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...