co2 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Begynner å bli rimelig lei av å ha så dårlig hukommelse. Jeg klarer ikke huske sangtekster, ofte heller ikke sangen selv. Jeg klarer ikke huske hva folk sier i filmer, og om jeg gjør det så stokker jeg om på ordene. Synes det er vanskelig å få med seg navn på steder, jeg husker alltid hvordan det ser ut men klarer ikke huske navnet. Skjer så og si alltid når jeg tar imot beskjeder på telefon, mange ganger når noen er på døren og de de vil møte ikke er her(gi beskjed.) Er det bare meg som har det slik? -Får følelsen av at så og si alle andre husker ting fint, som feks synge til en sang på fest eller sitere fra film. Samtidig som jeg ikke klarer det selv. I tillegg har jeg glemt å lage denne tråden i uker nå. Endret 13. november 2005 av co2 Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 kunne ikke sagt det bedre selv! *legge til i mine innlegg* Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 føler meg truffet ja... eneste gangen jeg klarer å ta imot og formidle beskjede er når jeg skriver dem ned omtrent samtidig som dem blir fortalt.... men det er vell litt juks for da går det jo ikke på hukommelse lenger... Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Vintertrøtthet / utmattelse? Lite mat, utmattelse, lite søvn påvirker hukommelsen noe enormt, i langt større grad enn de fleste tror. Veldig mye lettmat mangler viktige næringsstoffer, og mange får problemer pga. dette, hjernen får ikke de riktige fettstoffene den trenger, noe som er uhyre viktig for hjernens vedlikehold. Ofte går jeg i ukesvis i nærmest zoombie-tilstander hvor dagene virker som slørete/uvirkelige, da får jeg knapt med meg noe som helst på en strukturert måte, alt er småkaotisk. Spesiellt overgangen fra høst -> vinter i 3-4 uker (akkuratt nå) får jeg dette. Endret 13. november 2005 av Mr.Locke Lenke til kommentar
rob|n Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Nei, eg har ikkje den beste hukommelsen eg heller. Om eg vil lære ein sangtekst så må eg av og til ty til google.com og søke etter lyrics Lenke til kommentar
Xeenon_ Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg er kronisk elendig til å huske egennavn. Så vidt jeg klarer å huske navnet på alle i klassen nå etter nesten 5 mnd Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Må du ikke glemme å skjekke denne tråden da har dårlig hukommelse på ting som har skjedd nyligt.. men husker ting som skjedde for en måned siden og slikt bedre.. virker iallefall slik Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 jeg vet godt hvordan det der å ha det slik.... i forige uke skulle jeg repetere et kapittel vi hadde om for ca en måned siden på skolen, begynte nesten å lure på om vi hadde hatt om dette... alt var helt borte er nesten skummelt at så mye som kommer inn hopper like fort ut igjen av huet Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Trådstarter må ha en identisk hjerne som jeg har. Kunne altså ikke sagt det bedre. Har hendt mange ganger alt det du beskriver der. Jeg har en teori om at det kan være all sukkeret jeg inntar. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 jeg har veldig god hukommelse om alt, bortsett fra matematiske formler. der går det en time så har jeg glemt alt igjen.. Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg er kronisk elendig til å huske egennavn. Så vidt jeg klarer å huske navnet på alle i klassen nå etter nesten 5 mnd 5149590[/snapback] Jeg husker navnet på 9 personer i klassen 2 av de har jeg gått på skole med før hun ene er jente en er klassens tillitsvalgt en fikk meg gratis inn på warpzone og de 4 siste er "vennegjengen" min på skolen Jeg er ELENDIG på navn. Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Puh! trodde eg var den eneste som ikke greide å huske navnene på folk i klassen. E jo dødsflaut pleier gjerne å glemme kor eg e på vei. hvis eg skal opp på kjøkkenet fordi eg e sulten, så glemmer eg det innen eg e halveis i trappen. husker heller aldri ka eg har gjort i helgen når noen spør. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Må nevne at dårlig hukommelse svært ofte blandes med hvilken type hukommelsen en er sterk/svak på. Jeg klagde til psykologen min over dårlig hukommelse, men etter litt snakk så viste hun til at jeg bare hadde svak hukommelse på ting som jeg ikke kan knytte opp til noe "forstålig". Jeg sliter veeeeeldig mye med å huske navn, nummer, og den slags, men hvis jeg har lest et stykke om fks. om en idê eller filosofi som henger det ganske godt. Vi er forkjsellige og har dermed forskjellige egenskaper ang. hva vi husker. Folk legger ekstra merke til når en skal huske "tørrhukommelse"(navn, tall, osv) enn andre ting. Konsentrasjon og motivasjon kan også ha noe med saken å gjøre, vanskelig å huske skolerelaterte ting som en selv anser som drittkjedelig. I fjor skoleår kunnne jeg ikke navnet på alle lærerene mine, jeg gikk igjennom hele ungdomskolen uten å lære navnet på alle elevne på trinnet vårt(2 klasser). Endret 13. november 2005 av TLZ Lenke til kommentar
jostein_ Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 hvis noen spør meg hva jeg gjorde i går er det helt umulig å komme på det. Har også veldig dårlig hukommelse til vanlig. Glemmer ofte viktige ting :/ Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 TLZ er inne på noe viktig, det med at ting som ikke kan bindes opp mot noe logisk / forståelig / innlysende er ofte vanskeligere å huske, derfor finnes det metoder / teknikker man kan benytte seg av for å binde navn og tall f.eks opp mot en hendelse eller kjent merke/sted osv slik at man husker det bedre. Jeg for min del er skremmende dårlig på navn, jeg kan også spørre hva vi skal ha til middag 2 timer etter at vi har spist middag. Men jeg glemmer av en eller annen merkelig grunn nesten aldri nummer og nummerrekker, tlfnr, andres kontonr, passord osv. Det kan ha med at jeg ikke ser på det som verdens undergang hvis jeg glemmer et navn, men jeg ser f.eks på det som mye viktigere å huske et passord selvom begge kan inneholde kun bokstaver og ingen tall, ergo jeg binder det opp mot "viktigheten av å huske det" i dette tilfellet. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Pussig jeg er vanligvis ELENDIG med navn, men når jeg var på språkskole i berlin lærte jeg navnet på alle i klassa på en uke. Og der var det ingen norske navn akkurat. hukommelse er merkelige saker... Lenke til kommentar
Jan Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg husker mer eller mindre alt. FOTOMEM FTW! Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Pussig jeg er vanligvis ELENDIG med navn, men når jeg var på språkskole i berlin lærte jeg navnet på alle i klassa på en uke. Og der var det ingen norske navn akkurat. hukommelse er merkelige saker... 5150536[/snapback] <spekulasjon> Kanskje følelsen av viktigheten spiller en rolle igjen, mulig i en slik setting er du mere opptatt av å ikke tråkke noen på tærne, være høflig siden du er i et annet land og vil representere der du kommer fra best mulig osv. enn hvis du hadde gått på skole i Norge. Dermed sier det ifra sublimentalt til hjernen at lagring av denne informasjonen må prioriteres. Eksempel 1: En alien kommer ned i romskipet sitt til deg og sier: Om 10 år vil en bombe sprenge jorden, men den kan slåes av før det skjer, bomben eksisterer ikke før om 9 år dog, og bomben vil befinne seg akkuratt her vi står nå, koden for å deaktivere bomben er: 989283493 Eksempel 2: Peppes pizza: "Takk for din bestilling, da kommer vi innen en time, det blir 283 kroner med kjøring.. *klikk*" Hvilken av de to numrene tror du det ville vært størst sannsynlighet for at du husket etter 2 år? (sett at du aldri fikk de to numrene oppgitt på nytt i løpet av de to årene). Personlig tror jeg at jeg hadde husket eksempel 1 mye lettere enn eksempel 2 her. </spekulasjon> Endret 14. november 2005 av Mr.Locke Lenke til kommentar
knutby Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Mulig det, men jeg tror jeg hadde glemt den forde:S Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Mulig det, men jeg tror jeg hadde glemt den forde:S 5150686[/snapback] Hehe, ok, la oss ALLE håpe da at du aldri får det besøket av den alienen Endret 14. november 2005 av Mr.Locke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå