Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva betyr Klasse-A, AB, B, D


Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg hadde dette på skola, men det har med måten utgangstrinnet er oppbygd og hvordan det er forspent.

 

Beste er klasse A, som er bygd opp slik at man får veldig lite forvrengning i overgangen mellom negativ og positiv bølge på sinusen.

Men siden den er forspent hele tiden, så har den høy tomgangsstrøm og genererer mye varme.

AB er det som er vanlig i standard forbrukerelektronikk.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Utklipp fra BilForumet.net

Klasse A forsterkere er en type forsterker som bruker en ganske ”barbarisk” metode for å få til å forsterke signalene. Dette har noe med oppsettet av transistorene å gjøre. Den fører strøm gjennom transistorene hele tiden. Selv om den ikke får noen signal fra headuniten. Og ofte er denne strømmen tilsvarende like mye som om den skulle fått fult volum fra headuniten. Som dere kanskje kan tenke dere så vil dette føre til ganske høy varmegang. Og derfor er denne type forsterker veldig ineffektiv og lite egnet til bil. Noen mener at denne type forsterker lager en reinere lyd enn andre forsterkere.

 

Klasse B forsterkere bruker et annet oppsett av transistorene og denne metoden fører til at en del av bølgen som er lydsignaler blir brutt og dette skaper forvrengning, dette på grunn av at transistoren ikke slår seg på før den får minst 0.6volt, og dette fører til at den kutter signalet på et viss punkt fordi transistoren er av når den egentlig skulle vært på.. Derfor er denne type forsterker ikke brukt til å forsterke lydsignaler.

 

Klasse AB forsterkere er en blanding av A og B forsterkere. Den har tatt til seg de positive sidene ved disse forsterkerne og er derfor et kompromiss av disse. En klasse AB forsterker leder ikke strøm gjennom transistorene hele tiden, kun når den får signal fra headuniten. Dette fører til mye mindre varmegang og derfor høyre effektivitet. På den andre siden har den eliminert problemet med kutting a lydbølgen slik at den til en viss grad ikke skaper forvrengning. Denne type forsterker er den mest vanlige til bruk i bilsystemer.

 

Klasse D forsterkere bruker en veldig effektiv metode å føre strøm gjennom transistorene på. Den baserer seg på at man får spenningsfall i en leder som fører strøm avhengig av , lederens tykkelse, konduktivitet, lengde, mengde effekt og potensiell differanse(volt). Faktumet er at man får ett spenningsfall i en leder som bærer på en høy effekt, derfor har klasse D forsterker byggere prøvd å unngå dette ved å unngå nettopp det som forårsaker spenningsfall og effekttap, effekt og varme. Hvis vi ser tilbake på Bilstereoskolen Del 1 og tenker tilbake på formelen : P=I x V ( watt = ampere x volt ) Hvis amperen synker , synker også watten. Det samme kan vi også si hvis volten synker. Og det er akkurat dette en klasse D forsterker baserer seg på. Den switcher mellom å senke volten på transistoren når den bærer på en høy ampere og omvendt. Mer detaljert enn dette tror jeg ikke vi trenger å bli. Denne type forsterker er godt egnet til subwoofere men ikke frekvenser over 200Hz.

Endret av icer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...