???????? Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Nå kanskje det begynner å ligne noe, men feilmeldingen din stemmer ikke alltid da. Dersom man har spilt, men ikke klart det ennå får man opp samme feilmelding. Merk: jeg har ikke analysert scriptet ditt for flere sikkerhetshull, men jeg så fort at du har en del kode der som ikke er helt bra. 1. IKKE bruk session_unregister på $_SESSION variabler, tror det står klart i manualen også! 2. Denne: if ( preg_match("/[a-z,A-Z]/", $_POST['tall']) ) er feil. Du ønsker å sjekke at det kun er 0-9, og dette gjelder fra starten til slutten av stringen. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 if ( preg_match("/[a-z,A-Z]/", $_POST['tall']) ) Det stemmer at jeg bare vil sjekke om strengen inneholder 0-9 og dette skal selvfølgelig gjelde overalt i strengen. Men må jeg bruke $ modifiern da? Jeg ser jo nå at jeg bare sjekker om det finnes en forekomst av a-z et eller annet sted i strengen og trodde at dette holdt. Er blitt en uke eller noe siden jeg sist jobba med scriptet. Jeg trodde det skulle være en grei sak, men merker at jeg ikke er helt stø på PHP siden det stadig er noen småfeil som må fikses. Jeg håper at selve strukturen jeg har valgt er passe grei (mesteparten av PHP koden først, så CSS/HTML og resten av PHP-koden til slutt). Må nok ta meg en dram før neste kodeøkt. Sjekke hvordan det blir i forhold. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Bruk denne: "/^[0-9]+$/" Slapp av, koden din er ikke så ille - dersom du er ganske ny innen PHP har du til og med grunn til å være litt stolt av deg selv. Det er UTROLIG viktig å merke seg, og dette er ekstra viktig innen programmering, man lærer av sine feil! Absolutt alle gjøre feil i begynnelsen, men stå på så lærer man! Lenke til kommentar
saivert Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Takk for den Mr. Questionmarks! Jeg vil gjerne lære meg AJAX også etterhvert. Har hørt at det omtrent er definisjonen på Web 2.0. www.gmail.com og www.Meebo.com er to flotte sider som bruker AJAX. Lurte på og skrive om "Gjett tallet" spillet til å bruke AJAX. Dvs. at siden ikke omlaster når du sender inn ditt tall. Du får nærmest umiddelbar respons. Men må fortsatt spøre om bruk av sessions: Er ikke $_SESSION variabler en måte å slippe å bruke session_register() og session_unregister() på da? Når man setter f.eks $_SESSION['min_variabel'] til 1 så blir session variablen $_SESSION['min_variabel'] opprettet automatisk. Jeg ville bare slette hele variablen, men kansje det er best å la den være og bare nulle den ut (sette til NULL). Spillet er fortsatt her: http://saivert.no-ip.com:380/site/misc/gjett_tallet.php Lenke til kommentar
???????? Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Dersom du bruker $_SESSION så skal du ikke bruke session_register() og de funksjonen (session_unregister, session_is_registerd). Det er ikke en måte å unngå å bruke disse funksjoenen på, men en autoglobal variabel - fordelen med dette er at den er tilgjenlig i funksjoner ol. også. Å slette en variabel er det samme som å sette den til NULL. Det vil si at dersom en variabel er NULL så er det uvist om den ikke er brukt ennå, eller at den er slettet. Du kan lese mer om dette i manualen, søk etter NULL eller let på unset() funksjonen etter link. Når du skal slette en $_SESSION['var'] bruker du unset() på denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå