Gå til innhold

Bruning...? Neger...? Eller farget...?


Alex-x

Anbefalte innlegg

Syns hele det svart/hvit greiene der er blir dratt for langt. På tide på legge hva som er skjedd til side. Blir som med homser tror jeg. De som er helt utrolig sinnsykt imot homser er ofte det selv, men tør ikke innrømme det elns. Tror nok det ligger litt i det samme. Om du har en "utlending" som er blitt født og har bodd i norge hele livet, så blir det urettferdig å kalle ham utlending. Han er det jo ikke. Derimot å kalle ham neger/mørkhudet/svarting må jo være greit, akkurat som å kalle irakere sandnegere, eller asiater for chi elns. Er jo bare morro å mikse språket litt. Om de derimot er sinnsykt opptatt av å være politisk korrekt tror jeg desverre degtte har mer med homsesyndromet enn hva som er riktig/galt. Blir jo kalt polakk og jordbærplukker i ett sett jeg, har da aldri brydd meg mindre..

 

Men som en annen sa tidligere i tråden, setting er jo sinnsykt viktig. Er du drita på byen og roper svarting og gjør en hilsen med klakk i skohælene er det jo selvsagt noe helt anna..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Asylsøker

Et juridisk begrep som brukes om en person som på egen hånd og uanmeldt ber myndighetene om anerkjennelse og beskyttelse som flyktning. Personen kalles asylsøker inntil søknaden er avgjort.(UDI)

 

 

Etnisk minoritet

Av gresk ethnos= folk, "som er spesielt for en rase eller et folkeslag". Etnisk kan brukes i sammenstillinger av ord når denne siden av menneskers bakgrunn er interessant. Det er språklig ukorrekt å bruke etnisk som et selvstendig begrep (f. eks. i motsetning til norsk). Etnisk musikk eller mat er begreper som sier lite - vær konkret!

 

 

Eksotisk

"Fremmedartet" er en ordsammenstilling med "fremmed" som for mange har en positiv klang. Det er likevel et begrep som bare kan brukes subjektivt og er dårlig egnet til generaliseringer. Å få sin egen kultur definert son eksotisk oppfattes dessuten ikke like positivt. Og hva er eksotisk mat for en skoleklasse i Oslo i dag? Vær konkret!

 

 

Farget/Fargerik

Meningsløse begreper når de brukes om mennesker eller en forsamling av individer.

 

 

Flerkulturell

Kultur defineres i sosialantropologisk sammenheng som "det som er lært og bringes videre fra en generasjon til en annen" (Arne Martin Klausen). En moderne definisjon er i tillegg "det som gjør kommunikasjonen mulig" (Thomas Hylland Eriksen). Flerkulturell brukes om objekter - tverrkulturell om prosesser.

 

 

Flyktning

I juridisk forstand omfatter begrepet overføringsflyktninger og asylsøkere som har fått innvilget politisk asyl eller oppholdstillatelse på humanitært grunnlag. I dagligtale brukes ordet om mennesker på flukt (UDI).

 

 

Fjernkulturell

Fjern og fremmedsammensetninger av denne typen er begreper som har til hensikt å kontrastere, skape distanse, som virker ekskluderende og fungerer diskriminerende. Dag Herbjørnsrud skriver i Samtiden nr.5 1998 om hvordan begrepene "fjernkulturell" og "fremmedkulturell" oppsto i ekstreme høyremiljøer i midten av 80-årene og deretter fikk gjennomslag i media.

 

 

Fremmedfiendtlig

Dette begrepet og "fremmedfrykt"gir, slik det brukes i dag, inntrykk av at det er lov å ha frykt for "fremmede". De bør erstattes med fordomsfull og diskriminerende.

 

 

Fremmedspråk

Brukes av (skolesjefen i Oslo) bare om undervisning i fransk, engelsk osv. Bruken av "fremmedspråklig" om barn med annet morsmål ble forkastet flere år siden. I dag brukes minoritetspråklig, som vi også anbefaler. Andre begreper som kan være dekkende er flerspråklig og tospråklig.

 

 

Innvandrer

"En utenlandsfødt person, fast bosatt i Norge, som har utenlandsfødte foreldre" (Stortingsmelding 17). Dette er en nøktern og begrensende definisjon av innvandrerbegrepet som utelukker de mindre presise "innvandrerbakgrunn", "2. generasjons innvandrer". Vi anbefaler begrenset bruk av "innvandrer" fordi det i dagligtalen misbrukes til å omfatte langt flere enn dem som passer inn i definisjonen over.

 

 

Majoritet/minoritet/minoritetsbakgrunn

Begrepsparet majoritet/minoritet (mindretall/flertall) er nøkternt og hensiktmessig å bruke i mange sammenhenger. Mennesker kan tilhøre etniske, språklige, religiøse minoriteter eller- majoritet. Dette begrepet er mer anvendbart på dagens virkelighet enn "innvandrer" og "utenlandsk opprinnelse".

 

 

Muslimer

Mennesker som har islam som religion. Karakteristikk som bør brukes på linje med kristen, katolsk osv. når religion er relevant.

 

 

Muslimsk utseende

Et helt meningsløst begrep.

 

 

Mulatt

Betyr egentlig blanding av hest og esel og egner seg svært dårlig til karakteristikk av mennesker.

 

 

Mørkhudet

Kan brukes når det er hensiktmessig å beskrive en persons utseende så presist som mulig, f.eks. i en etterlysning.

 

 

Nasjonalitet

"Det å høre til en bestemt nasjon". Alle som er født og oppvokst i Norge er nordmenn. I tilfeller der nasjonalitet (definert på denne måten) og statsborgerskap ikke er sammenfallende, må man presisere nærmere og velge relevant fokus. Er det statsborgerskapet eller oppveksten som er viktig i den aktuelle sammenhengen?

 

 

Norsk-chilensk/-pakistansk/-vietnamesisk

Saklig beskrivelse av mennesker med sammensatt bakgrunn. Det er mest vanlig å bruke dette om barn av utenlandsfødte foreldre som er oppvokst i Norge, men det er heller ikke uvanlig at voksne som har bodd lenge i Norge betrakter seg som mennesker med bindestreksidentitet.

 

 

Norsk statsborger

Juridisk begrep som er helt klart definert. Det bør selvfølgelig bare brukes når statsborgerskap er relevant. Formuleringen "de husløse norske statsborgere" er slik sett noe tvilsom.

 

 

Neger

Ordet er negativt ladet pga. slavehistorie og undertrykkelse (jfr negerarbeid) og oppfattes diskriminerende. Da hjelper det ikke at den som bruker begrepet ikke selv mener noe galt med det.

 

 

Svart

Kan brukes når det er hensiktsmessig for å beskrive en persons utseende så presist som mulig. Brukes også i noen politiske sammenhenger.

 

 

Tidligere Jugoslavia

Folk derfra foretrekker å bli karakterisert som bosniere, serbere, kroater osv.

 

 

Utlending

Bør bare brukes om turister og utenlandsfødte personer som ikke er fast bosatt i Norge. Statistisk sentralbyrå opererer med en grense for fast bosetting ved seks måneder.

 

 

Utenlandsk opprinnelse

Vær mer presis eller bruk det mer inkluderende minoritetsbegrepet.

 

 

Utenlandsk utseende

Et meningsløst begrep.

 

 

Våre nye landsmenn

Brukes stort sett ironisk og anbefales ikke.

 

http://www3.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_os...gen/802120.html

Lenke til kommentar

Meningen bak ordene er helt klart de viktige, og da bør brukerne av ordene tenke over at kanskje ordleggingen dems kan bli misforstått, og muligens skifte ordlegging, og når de har gjort det, bør mottakeren av ordene tenke seg om før han misforstår. Kanskje vokalisten har ment noe annet enn det virket som, og dobbeltsjekke dette før man blir demonisk arg.

 

(Dette kan generaliseres til veldig mye mer enn rasisme ;))

Lenke til kommentar
for en tullete artikkel!

Da hjelper det ikke at den som bruker begrepet ikke selv mener noe galt med det.

Listen var noe av det mest politisk korrekte jeg har lest på lange, lange tider. Jeg trodde ikke at NRK hadde sunket så lavt. Omtrent halvparten var rett og slett vås.
hva skal det bety? trodde det var MENINGEN som var viktig, og ikke et jævla ORD som består av bOkStAvER!

5225104[/snapback]

Enig. Det er ganske enkelt å lade ord som "bonde" eller "fisker" på en slik måte at det blir støtende.

 

Jeg tipper da at det politiske korrekte uttrykkene da blir "agrikultør" og "martitim operatør", for noe annet er da helt uten mening, ikke sant?

Lenke til kommentar
og hvor sur hadde du blitt hvis jeg kalte deg din nordmann?

eller din trønder?

5226181[/snapback]

Om noen hadde kalt meg "din nordmann hadde jeg blitt så sur:

|<----------->|

om noen hadde kalt meg "din trønder" hadde jeg blitt så sur:

|<----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->|

 

Å kalle noen for "din nordmann" høres nedlatende ut.

Lenke til kommentar
og hvor sur hadde du blitt hvis jeg kalte deg din nordmann?

eller din trønder?

5226181[/snapback]

Om noen hadde kalt meg "din nordmann hadde jeg blitt så sur:

|<----------->|

om noen hadde kalt meg "din trønder" hadde jeg blitt så sur:

|<----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->|

 

Å kalle noen for "din nordmann" høres nedlatende ut.

5226203[/snapback]

 

ser ut som du er trønder da? :tease:

Lenke til kommentar

Hvem henviser du til da?? Tror mange av oss som er engasjert i denne tråden har ganske forskjellige oppfatninger av hva som er akseptert og ikke. Om man bor på landet og har hørt bondenaboen skrike og skråle dag ut og dag inn om hvorvidt Karl har riktig eller ei, hvor mye han hater utlendinger som tok jobben til fetter'n hans, og at de alle er svartinger, *trekke pusten* betyr ikke det at en som har vært kompiser med mørkhudete hele livet og kaller dem svarting likeså skal bli sidestillt med bonden? Se på litt mer nyansert hvertfall enn å gre alle som over en kam. Det er dette med homsesyndromet som jeg nevnte tidligere..

5224606[/snapback]

 

Edit: Får jeg forklare (igjen) at "homsesyndromet" jeg nevner lengre opp, ikke er bokstavelig talt. Så lenge man skjønner prinsippet er det greit for min del..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Kall dem hva du vil. Sålenge du kjenner vedkommende er det RIGHTIE to do! KK!?!?

5230947[/snapback]

Dette innlegget forstod jeg ingenting av.

Du mener enten:

 

A: Vi burde kunne kalle en neger for akkurat det vi vil.

B: Vi kan kalle negere for akkurat det vi vil så lenge vi kjenner dem.

C: Vi kan kalle dem for det vi vil dersom det er riktige person.

D: Så lenge man kjenner personen er det riktig å kalle ham for hva man vil.

E: Innlegget er en gåte som skal øke bevisstheten rundt temaet ved å få leserne til å se på problemstillingen fra forskjellige vinkler.

F: Hele innlegget var ment som en ironisk fremstilling av de stadig forverrede norskkunnskapene til norsk ungdom.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...