Gå til innhold

Bruning...? Neger...? Eller farget...?


Alex-x

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest gjennom hele tråden, men diskuterte nettopp det samme spørsmålet med en venn. Skal man være politisk korrekt er vel alle like, og har man 9 hvite og 1 svart i et rom og skal referere til den svarte, må man vel si "han nummer 3 fra høyre ved siden av han der..."

 

Det virker hvertfall som stadig færre ord er tillatt.

 

Jeg mener at neger er en fin betegnelse for mennesker som stammer fra Afrika, da den er beskrivende og helt nøytral. Så fort noen påstår at neger er et skjellsord, er det vel DE som definerer mørkhudede som mindreverdige?

 

Edit: dersom man snakker om folk man ikke kan navnet på, bruker man naturligvis det som skiller dem ut fra andre som personen kan forveksles med for å referere til personen. Kommer det en skoleklasse der alle unntatt én bruker lue, og jeg skal snakke om nettopp den personen, sier jeg "han uten lue" uten å mene noe som helst negativt med det ;)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Kilde er oppgitt hvis du ser etter ;) . (www.wikipedia.no)

5169281[/snapback]

 

Det er nettopp derfor jeg vil ha en kilde ;) altså en som er politelig. Det står jo ikke noen ordrett uttalelse og det som står skrevet kan være skrevet av hvem som helst, for alt jeg vet har du skrevet artikkelen selv(no offence). Du burde derfor oppgi en kilde som sier ordrett hva språkrådet har sagt og kilden bør helst være språkrådets hjemmeside.

5169748[/snapback]

 

 

Om du anser wikipedia som pålitelig eller ikke får du selv vurdere. Det er uansett den kilden jeg brukte, så får du selv avgjøre hvor mye tillit du vil gi den :)

 

Dotten om du ikke kan finne seriøse kilder for utsagnet til norsk språkråd så synes jeg at du burde fjerne det.

5175803[/snapback]

 

Nå ser jeg ikke hvorfor jeg skal fjerne noe fordi du ikke liker kilden. Nå har jeg søkt litt på vedkommende som sa dette og fant også følgende uttalelser;

 

http://www.viover60.no/modules.php?name=Ne...article&sid=146

 

"Det er det samme med innvandrerne. De vil ikke bli kalt innvandrer, svart eller neger. Hva skal vi si da? Når jeg sier neger er det ikke diskriminerende. Stigmatiseringen ligger i holdningen. "

 

http://www.bt.no/bergenpuls/scene/article209209.ece

"Sylfest Lomheim forsvare bruken av ordet neger."

 

Om du vil jeg skal fjerne kilder/innlegg i fremtiden så er det en fordel at du kommer med noe konkret kilde som viser at jeg tar feil. Da skal jeg gjerne fjerne det :)

Lenke til kommentar

Alle de eg har hørt si "svating" har ikke ment det på en positiv måte. Har altid brukt ordet "neger" når eg snakker om afrikanere og eg vet at det er politisk ukorrekt men... vanskelig å bruke et annet ord. Min søster sier han mørke når hun snakker om en av afrikansk utseende.

 

Ka i huleste betyr degos egentlig? :!:

Lenke til kommentar
Edit: dersom man snakker om folk man ikke kan navnet på, bruker man naturligvis det som skiller dem ut fra andre som personen kan forveksles med for å referere til personen. Kommer det en skoleklasse der alle unntatt én bruker lue, og jeg skal snakke om nettopp den personen, sier jeg "han uten lue" uten å mene noe som helst negativt med det ;)

5183981[/snapback]

Jeg tror en neger ville blitt støtt om du kom inn i et klasserom og refererte til ham som negeren.

Jeg tror det oppfattes på lik linje med å bli referert til på denne måten: ”Kan du feite bak der svare på det?” Eller, du homo / du skalla.

Det er selvfølgelig synd, men det har seg slik at det å fokusere på hudfarge har en belastet fortid.

Selv mener jeg vi burde kunne kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar

Dotten

 

Nå ser jeg ikke hvorfor jeg skal fjerne noe fordi du ikke liker kilden. Nå har jeg søkt litt på vedkommende som sa dette og fant også følgende uttalelser;

 

http://www.viover60.no/modules.php?name=Ne...article&sid=146

 

"Det er det samme med innvandrerne. De vil ikke bli kalt innvandrer, svart eller neger. Hva skal vi si da? Når jeg sier neger er det ikke diskriminerende. Stigmatiseringen ligger i holdningen. "

 

http://www.bt.no/bergenpuls/scene/article209209.ece

"Sylfest Lomheim forsvare bruken av ordet neger."

 

Om du vil jeg skal fjerne kilder/innlegg i fremtiden så er det en fordel at du kommer med noe konkret kilde som viser at jeg tar feil. Da skal jeg gjerne fjerne det

 

Dotten det skader ikke å lese posten min før du svarer ;) Jeg har ikke hevdet at Sylfest Lomheim ikke har ytret sin mening om ordet neger. Hva jeg derimot kommenterte var utsagnet

Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse.

 

Dotten

Om du vil jeg skal fjerne kilder/innlegg i fremtiden så er det en fordel at du kommer med noe konkret kilde som viser at jeg tar feil. Da skal jeg gjerne fjerne det

 

Man kan ikke bevise at noe ikke er sagt. Om jeg sier at kongen har sagt at jorden er ellipseformet så kan ikke du motbevise det. motbevise eksistensen av et utsagn er i all hovedsak tuftet på en statistikk basert på observasjoner og logikk, og da begrepene relatert til dette. Jeg kan derfor ikke komme med konkrete kilder på at du tar feil. Det er derfor bevisbyrden egentlig ligger på deg. Men siden du tydeligvis ikke gidder å bevise utsagnet ditt/wikipedia sitt så skal jeg prøve å bevise at det er lite trolig at språkrådet har kommet med det utsagnet.

 

1 Om du går på hjemmmesiden til norsk sprakrad og søker på ordet neger så vil du komme til et sted kalt andre emner

Her kan du klikke på en link med navn sensetive ord

I dette innlegget står det hva norsk språkråd mener om ordet neger og andre sensetive ord. I artikkelen så står det at det ikke er språkrådets oppgave å være politisk korrekt, men de sier ikke at man bør bruke ordet neger.

 

"Neger" har vore normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det framleis nøytralt. Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla "neger", mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld. Likevel er det grunn til å vera varsam. Språkrådet må rå folk til å tenkja seg om før dei nyttar slike sensitive ord. Det er dårleg folkeskikk å kalla folk med eit ord dei ikkje liker, same kva "vi andre" måtte meina om innhaldet i ordet.

 

2 Om du søker på ordet neger i ordboka på hjemmesiden dems så står det at ordet "neger" kan oppfattes som nedsettende. At språkrådet anbefaler å bruke ord som kan være nedsettende er vel ikke logisk

 

3 Jeg spurte også rådgiver Eilov Runnestø i norsk språkråd om han hadde hørt om utsagnet

    Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse
og han skrev
Jeg vet faktisk ikke hvor det er hentet fra.
Hadde det ikke vært logisk at norsk språkråd visste om sitatet hvis det var de som hadde kommet med utsagnet?

 

4 Om du søker på nettet om utsagnet så finner man det ikke andre steder enn fra wikipedia og inlegg som har hentet sitatet fra wikipedia.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Dotten

 

Nå ser jeg ikke hvorfor jeg skal fjerne noe fordi du ikke liker kilden. Nå har jeg søkt litt på vedkommende som sa dette og fant også følgende uttalelser;

 

http://www.viover60.no/modules.php?name=Ne...article&sid=146

 

"Det er det samme med innvandrerne. De vil ikke bli kalt innvandrer, svart eller neger. Hva skal vi si da? Når jeg sier neger er det ikke diskriminerende. Stigmatiseringen ligger i holdningen. "

 

http://www.bt.no/bergenpuls/scene/article209209.ece

"Sylfest Lomheim forsvare bruken av ordet neger."

 

Om du vil jeg skal fjerne kilder/innlegg i fremtiden så er det en fordel at du kommer med noe konkret kilde som viser at jeg tar feil. Da skal jeg gjerne fjerne det

 

Dotten det skader ikke å lese posten min før du svarer ;) Jeg har ikke hevdet at Sylfest Lomheim ikke har ytret sin mening om ordet neger. Hva jeg derimot kommenterte var utsagnet

Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse.

 

Jeg leste hva du sa og om du leser sammenhengen på kilden jeg først oppga så var det (tidligere?)lederen for norsk språkråd som uttalte dette, noe jeg vil anta er grunnlaget for vedkommende som har skrevet artikkelen skriver at "norsk språkråd har uttalt..."

 

 

Man kan ikke bevise at noe ikke er sagt. Om jeg sier at kongen har sagt at jorden er ellipseformet så kan ikke du motbevise det.  motbevise eksistensen av et utsagn er i all hovedsak tuftet på en statistikk basert på observasjoner og logikk, og da begrepene relatert til dette. Jeg kan derfor ikke komme med konkrete kilder på at du tar feil. Det er derfor bevisbyrden egentlig ligger på deg.

Bevisbyrden ligger på deg. Jeg kom med en kilde hvor lederen for norsk språkråd uttalte seg om ordet "neger". Så påstår du dette er feil og kommer med et annet utsagn, uten å i det hele tatt linke til noen kilder. Så kommer du med ytterligere et innlegg som ikke gjør annet enn å si; "Dotten om du ikke kan finne seriøse kilder for utsagnet til norsk språkråd så synes jeg at du burde fjerne det. "

 

Jeg påpeker så at kilde er oppgitt og at jeg ikke har noen intensjon om å fjerne noe pga at du påstår noe helt annet uten engang å bruke en kilde, slik du gjorde i et påfølgende innlegg. At du ber meg dokumentere noe som står i en artikkel jeg linker til er ganske merkverdig. Hadde det vært min påstand, så kunne jeg skjønt det, men her linker jeg til en uttalelse andre har gjort.

 

Men siden du tydeligvis ikke gidder å bevise utsagnet ditt/wikipedia sitt så skal jeg prøve å bevise at det er lite trolig at språkrådet har kommet med det utsagnet.

Det var da som bare... Jeg tok faktisk og søkte frem ytterligere uttalelser for mannen som kom med det som nok fikk skribenten til å skrive det han gjorde, ettersom du ikke var fornøyd med wikipedia som kilde og ikke ville gjøre det enkle grep å søke opp vedkommende på google. Men jeg registrer at du svarer med uttaknemlighet og et snev av frekkhet ;)Og det var ikke mitt utsagn, så spar meg for den :mad:

 

2 Om du søker på ordet neger i ordboka på hjemmesiden dems så står det at ordet "neger" kan oppfattes som nedsettende. At språkrådet anbefaler å bruke ord som kan være nedsettende er vel ikke logisk

Sikkert ikke for noen. Men det virker logisk for lederen av norsk språkråd å mene dette. Så da får du sende vedkommende en mail om du lurer på hans logikk.

 

3 Jeg spurte også rådgiver Eilov Runnestø i norsk språkråd om han hadde hørt om utsagnet 
    Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse
og han skrev
Jeg vet faktisk ikke hvor det er hentet fra.
Hadde det ikke vært logisk at norsk språkråd visste om sitatet hvis det var de som hadde kommet med utsagnet?

Det er ikke et utsagn... Dette er jo skrevet utifra hva lederen for norsk språkråd har sagt, du må jo ikke ta det helt uta av sammenheng heller. Du utelater jo helt hvorfor skribenten på wikipedia uttaler at "Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse."

 

for som artikkelen fortsetter (men du kuttet vekk); Afrikanere som ikke liker å bli kalt «negre» kan ikke komme til Norge og forlange å bli kalt noe annet, ifølge lederen av Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim. Dette synet støttes av språkprofessor Finn-Erik Vinje.

 

Så jeg anbefaler deg å spørre "kontakten" din om hva sjefen (eller tidligere sjef) har uttalt om dette.De som jobber der burde jo få med seg hva sjefen mener, det er ihvertfall logisk.

 

For ordens skyld kan jeg påpeke at jeg er uenig med Sigurd Lomheim, noe jeg også påpekte i første tråd.

 

Så igjen, du får legge hvor mye troverdighet du vil i kilden som er oppgitt. At dette er noe Sigurd Lomheim har uttalt og mener, har jeg også gitt ytterligere kilder på (selv om jeg undrer på hvorfor jeg tok meg bryet nå). Du bør også legge merke til at wikipedia ikke tar et direkte sitat, men skriver hva man mener om emnet. Det er en vesentlig forskjell, derfor jeg anbefaler deg å gjøre som meg å søke på vedkommende som er oppgitt og ordet "neger".

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Ka i huleste betyr degos egentlig?  :!:

5185891[/snapback]

 

Degos er en avledning av det vanlige spanske fornavnet Diego, og har antakelig kommet inn i norsk språk via engelsk, der uttrykket dago (flertall dagoes) henspeiler på en person av spansk eller italiensk opprinnelse. Både på norsk og engelsk brukes begrepet i nedsettende betydning, og uttrykker nord-europeernes følelse av overlegenhet i forhold til folkene bosatt på de sørligste delene av Kontinentet.

Degos og gærninger

Lenke til kommentar

Dotten

 

Bevisbyrden ligger på deg. Jeg kom med en kilde hvor lederen for norsk språkråd uttalte seg om ordet "neger". Så påstår du dette er feil og kommer med et annet utsagn, uten å i det hele tatt linke til noen kilder. Så kommer du med ytterligere et innlegg som ikke gjør annet enn å si; "Dotten om du ikke kan finne seriøse kilder for utsagnet til norsk språkråd så synes jeg at du burde fjerne det. "

 

Det er ikke det jeg kommenterer. Sylfest Lomheim leder i norsk språkråd har sagt sin mening om ordet neger, men det er ikke nødvendigvis det samme som norsk språkråd sin mening. Sylfest Lomheim er ikke bare leder i norsk språkråd, men som du sikkert har fått med deg så er han også språkforsker(filolog) og en person som kommenterer det norske språk i media spesielt NRK. At han derfor mener at neger burde brukes som et nøtralt norsk ord trenger derfor ikke å bety at språkrådet har samme mening. Han er direktør i norsk språkråd og det er en viktig stilling, men det betyr ikke at alt han sier er norsk språkråd sin mening om saken.

 

Bevisbyrden ligger på deg. Jeg kom med en kilde hvor lederen for norsk språkråd uttalte seg om ordet "neger". Så påstår du dette er feil og kommer med et annet utsagn, uten å i det hele tatt linke til noen kilder. Så kommer du med ytterligere et innlegg som ikke gjør annet enn å si; "Dotten om du ikke kan finne seriøse kilder for utsagnet til norsk språkråd så synes jeg at du burde fjerne det. "

 

Det burde jeg selvsagt ikke ha jort og jeg beklager

 

Det var da som bare... Jeg tok faktisk og søkte frem ytterligere uttalelser for mannen som kom med det som nok fikk skribenten til å skrive det han gjorde, ettersom du ikke var fornøyd med wikipedia som kilde og ikke ville gjøre det enkle grep å søke opp vedkommende på google. Men jeg registrer at du svarer med uttaknemlighet og et snev av frekkhet  Og det var ikke mitt utsagn, så spar meg for den 

 

Igjenn jeg beglager om det var frekt og jeg skulle tenkt igjennom det før jeg skrev det. Jeg vet at det ikke var ditt utsagn og jeg prøvde aldri bevist å være frekk

 

Det er ikke et utsagn... Dette er jo skrevet utifra hva lederen for norsk språkråd har sagt, du må jo ikke ta det helt uta av sammenheng heller. Du utelater jo helt hvorfor skribenten på wikipedia uttaler at "Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse."

 

for som artikkelen fortsetter (men du kuttet vekk); Afrikanere som ikke liker å bli kalt «negre» kan ikke komme til Norge og forlange å bli kalt noe annet, ifølge lederen av Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim. Dette synet støttes av språkprofessor Finn-Erik Vinje.

 

Som nevnt tidligere så nekter jeg ikke for at Sylfest Lomheim, direktør i norsk språkråd har kommet med den uttalelsen. Jeg nekter heller ikke for at Finn-Erik Vinje støtter uttalelsen. Det jeg mener er at Sylfest Lomheim sitt utsagn ikke trenger å være norsk språkråd sin mening. At han har den høyeste stillingen i norsk språkråd trenger ikke å bety at han sin mening i denne saken er den samme som norsk språkråd sin.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du tolker utdraget fra wikipedia på, men det står faktisk at det er språkrådets mening. Jeg er klar over at det står hva direktøren i norsk språkråd har sagt rett etter den setningen, men Sylfest Lomheim er ikke norsk språkråd. Er det her du er uenig?

 

Det er ikke et utsagn... Dette er jo skrevet utifra hva lederen for norsk språkråd har sagt, du må jo ikke ta det helt uta av sammenheng heller. Du utelater jo helt hvorfor skribenten på wikipedia uttaler at "Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse."

 

for som artikkelen fortsetter (men du kuttet vekk); Afrikanere som ikke liker å bli kalt «negre» kan ikke komme til Norge og forlange å bli kalt noe annet, ifølge lederen av Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim. Dette synet støttes av språkprofessor Finn-Erik Vinje.

 

Så jeg anbefaler deg å spørre "kontakten" din om hva sjefen (eller tidligere sjef) har uttalt om dette.De som jobber der burde jo få med seg hva sjefen mener, det er ihvertfall logisk.

 

For ordens skyld kan jeg påpeke at jeg er uenig med Sigurd Lomheim, noe jeg også påpekte i første tråd.

 

Så igjen, du får legge hvor mye troverdighet du vil i kilden som er oppgitt. At dette er noe Sigurd Lomheim har uttalt og mener, har jeg også gitt ytterligere kilder på (selv om jeg undrer på hvorfor jeg tok meg bryet nå). Du bør også legge merke til at wikipedia ikke tar et direkte sitat, men skriver hva man mener om emnet. Det er en vesentlig forskjell, derfor jeg anbefaler deg å gjøre som meg å søke på vedkommende som er oppgitt og ordet "neger".

 

Igjenn Sigurd Lomheim sitt syn på ordet neger trenger ikke å være det samme som norsk språkråd sitt. Det er Sigurd Lomheim som har kommet med sine meninger om ordet neger. Språkrådet sin mening står på hjemmesiden.

 

 

Og igjenn jeg ber om unnskyldning for å ha hatt en frekk tone og jeg skal gjøre mitt beste for å skjerpe meg.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
...

Du trenger ikke beklage deg, det hele bygger vel egentlig på en misforståelse. Og ja selvfølgelig kan det være at Lomheim uttaler sitt personlige syn og ikke språkrådets offisielle syn. Artikkelforfatter i Wikipedia tolker det som språkrådets syn og dette kan i aller høyeste grad være feil.

 

For min egen del så syntes jeg uskyldigheten og uvitenheten til mine to små barn er ganske greit. De sier "han svarte mannen", fordi mannen enkelt og greit er mørk. Syntes det er en passende ting å si, det er en enkel beskrivelse og unger sier det enkelt og greit uten informasjon om hva en neger er eller noe ønske om å støte noen. De beskriver bare hva de ser.

 

Så for min del er det helt naturlig å bruke ordet "mørkhudet". Ser ikke poenget i å bruke ord som "neger", er ikke vits i å bruke et ord som kan støte noen når man har enkle ord som selv min 3 åring vet hva er :)

Lenke til kommentar
Hvorfor si noe sånt i det hele tatt. Man sier ikke: Se på han hvitingen der.

 

du sier bare: se på han med blå genser over der.

5208245[/snapback]

Det ville jo være rart å si hviting dersom dette var i et sted der det å være hvit ikke gjør at man skiller seg ut fra andre.

Dersom situasjonen hadde vært at en hvit stod blant 5 mørke hadde jeg selvsagt sagt se han hvite der".

-ing endelsene lyder egentlig ikke så godt i mine ører, men det er nok fordi jeg er en smule politisk korrekt.

Lenke til kommentar
Hvorfor si noe sånt i det hele tatt. Man sier ikke: Se på han hvitingen der.

 

du sier bare: se på han med blå genser over der.

5208245[/snapback]

 

 

Det er ganske naturlig egentlig. Mørkhudede referer ofte til hvite som, ja nettopp, "jan hvite". Man tar ofte utgangspunkt i seg selv når man beskriver andre, en liten sier ofte "store" om andre og vice versa, og farge på huden, eller f.eks. etnisk opprinnelse eller geografisk tilhørighet kan også brukes. "Han kineseren", "den muslimen" osv.

 

Men når man bruker et ord som "neger" så bruker man faktisk et ord som har en langt dypere betydning og det kan virke støtendes. Så jeg ser ikke poenget med å bruke det ordet.

Lenke til kommentar

I Norge blir ordet neger brukt om en person som kommer fra Afrika, sør for Sahara. Det ligger ingen negativ betydning i substantivet. (Ikke mer enn du gjør det til selv).

I Amerika har de et mye mer anstrengt forhold til ”raser” enn det vi har i Norge, ikke la MTV forandre ditt syn på mennesker. Det å slutte å kalle negere for neger vil bli det samme som å slutt å kalle homoer for homoer. Det er ikke noe galt i å være verken homo eller neger. Ved å stigmatisere et substantiv på den måten noen gjør skaper man bare polarisering i samfunnet som er uønsket.

For mindre enn et å siden bestemte det norske rettsvesen at det ikke skal være straffbart å kalle noen for homo. Dette for å fortelle at det å være homo ikke er noe å skammes over.

Hvis man kontinuerlig skal gi folkegrupper som på en eller annen måte kan føle seg trakassert et nytt ”navn” vil ikke det hjelpe den aktuelle delen av befolkningen. Det vil tvert i mot underbygge det negative bilde noen kan ha om dem. Man bør heller erkjenne at det å være homo, neger, sigøyner, feit, hore, vaskedame, søppelmann, narkoman eller andre stigmatiserte grupper ikke er noe som man burde skamme seg for.

Lenke til kommentar
Alle de eg har hørt si "svating" har ikke ment det på en positiv måte. Har altid brukt ordet "neger" når eg snakker om afrikanere og eg vet at det er politisk ukorrekt men... vanskelig å bruke et annet ord. Min søster sier han mørke når hun snakker om en av afrikansk utseende.

 

Ka i huleste betyr degos egentlig?  :!:

5185891[/snapback]

Nordmenn sier degos om de som har den hudfargen som bosnere gjerne får, på samme måte som mexicanere sier gringo om de hvite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...