Gå til innhold

Bruning...? Neger...? Eller farget...?


Alex-x

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må du kalle "de" noe i det hele tatt? Kan du ikke referere til dem på den måten man referer til "alle andre", ved navn e.l.?

 

Edit: det føles nedlatende når man er fra utlandet, og andre refererer til hvor du kommer fra. Senest i stad fikk jeg et oppgitt blikk om mumlig om "those fucking norwegians or whatever the hell you are". Alt jeg gjorde var å spørre om han hadde veksel for en 5-dollar-seddel.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

"Neger (fra latin niger, sort) er betegnelsen på mange forskjellige folkeslag som har det til felles at de har sort eller brun hud. Opprinnelig ble neger brukt om de aller mørkeste, som vikingene kalte blåmenn. De fleste lever i Afrika sør for Sahara, men som følge av slavehandelen lever også mange i Amerika.

 

Mange oppfatter neger helt uten underforståtte meninger, men betegnelsen regnes av noen som et nedsettende ord, og som et uttrykk for rasisme. Dette gjelder i enda større grad «negresse», som refererer til mørkhudete kvinner. Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse. Afrikanere som ikke liker å bli kalt «negre» kan ikke komme til Norge og forlange å bli kalt noe annet, ifølge lederen av Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim. Dette synet støttes av språkprofessor Finn-Erik Vinje."

 

www.wikipedia.no

 

Ordet "nigger" bør man holde seg for god til å bruke. Ordets historiske betydning og bruk bør man sette seg inn i om man ikke skjønner hvorfor. Ordet ble brukt av hvite for å enkelt påpeke at man mente at hvite var mørkhudete overlegne, kort fortalt rasisme. I nyere tid har mørkhudete, spesielt i USA, selv tatt i bruk ordet og gitt det en positiv betydning om hverandre. Dog blir det sett på som negativt om hvite tar i bruk ordet.

 

Ganske finurlig egentlig, selve ordet blir ansett å ha forskjellig betydning utifra hvilken hudfarge den som bruker ordet har.

Lenke til kommentar
Hvorfor må du kalle "de" noe i det hele tatt? Kan du ikke referere til dem på den måten man referer til "alle andre", ved navn e.l.?

Det er ikke alltid man husker eller kan navnet. At enkelte har litt vanskelige navn gjør ikke saken bedre. Å referere til hudfargen er vel ikke noe værre en å referere til hårfarge elns?

Lenke til kommentar
Fremmedkultrelle har lett for å være meget hårsåre når det kommer til hudfarge, og derfor bør man ta hensyn til nettopp dette "problemet".

For å sette dette litt på spisse; hvis du hadde vært ekstremt overvektig, ville du nok ikke likte at folk hadde kalt deg for Tjukken/Feiten/Tubby o.l. Man bør lære seg å ta hensyn på akkurat samme måte.

5165342[/snapback]

Nå sammenligner du jo det å være tykk med å ha en anneledes hudfarge! Er det noe galt med de som har en anneledes hudfarge? Det at du sier fremmedkulturelle må vel bety at dette også gjelder for polakker og engelskmenn?

5165410[/snapback]

Jeg har på ingen måte sagt at det er noe galt med å være overvektig, det samme gjelder å ha en annerledes hudfarge enn det vi er vant til.

Polakker og engelskmenner sikkert like hårsåre når det kommer til hudfargen sin, hvis de bor i et land der det er hovedsaklig mørkhudede personer. Jeg har selvfølgelig ingen rett til å uttale meg på det punktet.

Som jeg har sagt tidligere, så er det ingen grunn til å nevne hudfarget på en person med mindre det er høyst nødvendig.

Lenke til kommentar
Jeg har på ingen måte sagt at det er noe galt med å være overvektig, det samme gjelder å ha en annerledes hudfarge enn det vi er vant til.

Polakker og engelskmenner sikkert like hårsåre når det kommer til hudfargen sin, hvis de bor i et land der det er hovedsaklig mørkhudede personer. Jeg har selvfølgelig ingen rett til å uttale meg på det punktet.

Som jeg har sagt tidligere, så er det ingen grunn til å nevne hudfarget på en person med mindre det er høyst nødvendig.

Overvektighet er jo et helseproblem. Jeg forstår ikke sammenlikningen din. Det å bruke fremmedkulturell istedet for mørkhudet er jo helt misvisende. En mørkhudet behøver da ikke være fremmedkulturell!

Som jeg har sagt tidligere ser jeg ikke noe forskjell mellom det å nevne hudfarge pg det å nevne hårfarge.

Lenke til kommentar

Dotten

 

Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse.

 

 

Her burde du kanskje poste en kilde for uttalelsen der det står ordrett hva språkrådet har sagt om saken. Jeg kan aldri huske at norsk språkråd har sagt at man bør kalle en afrikaner for neger. Hva jeg derimot vet at norsk språkråd har sagt er

 

Neger har vore normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det framleis nøytralt. Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla "neger", mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld. Likevel er det grunn til å vera varsam. Språkrådet må rå folk til å tenkja seg om før dei nyttar slike sensitive ord. Det er dårleg folkeskikk å kalla folk med eit ord dei ikkje liker, same kva "vi andre" måtte meina om innhaldet i ordet.
Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Kilde er oppgitt hvis du ser etter ;) . (www.wikipedia.no)

5169281[/snapback]

 

Det er nettopp derfor jeg vil ha en kilde ;) altså en som er politelig. Det står jo ikke noen ordrett uttalelse og det som står skrevet kan være skrevet av hvem som helst, for alt jeg vet har du skrevet artikkelen selv(no offence). Du burde derfor oppgi en kilde som sier ordrett hva språkrådet har sagt og kilden bør helst være språkrådets hjemmeside.

Lenke til kommentar

Jeg liker å sammenligne hudfarge med øyefarge. Det er en fysisk egenskap som beste beskrives gjennom en mer eller mindre konkret farge, ikke gjennom ord som stammer fra imperialisme og tvilsom, utdatert, og diskriminerende raseteori.

 

Man bør i høyeste grad si "svart" om svarte mennesker fra Afrika.

Når man refererer til mennesker med hvit hudfarge, sier man bare hvit. Hvorfor skal man benytte et spesielt ord når en person er svart i huden? Og dropp for alle del -ing formene.

Lenke til kommentar
Syns det er greit å bare si "hvit", "svart", "gul" osv. Disse ordene er i utgangspunktet ikke negativt ladet, men kan nok oppfattes som negative hvis man legger til en -ing endelse. Å si farget syns jeg høres litt merkelig ut da alle personer har en hudfarge. Neger er greit nok, men tror ikke jeg ville hatt det som førstevalg hvis jeg skulle kommentere hudfargen til en svart person. I USA, hvor ca 10% av befolkningen er svarte, er det såvidt meg bekjent mest politisk korrekt å si "Black" og "White" når man skal kommentere folks hudfarge.

5159249[/snapback]

Rettelse. 25% er svarte. Resten har enten europeisk opprinnelse (hvite), har latin amerikanske opprinnelse (mestiser), asiatisk opprinnelse (gule) eller andre steder (indisk o.l.). Mange i USA er også fargede, noe som ikke regnes med.

Har vært i USA selv en god del ganger og jeg ser like ofte en svart person som en annen rase. Etter min mening varierer det STORT fra hvor i landet du er.

Lenke til kommentar
... I USA, hvor ca 10% av befolkningen er svarte ...

Rettelse. 25% er svarte. ... Har vært i USA selv en god del ganger og jeg ser like ofte en svart person som en annen rase. ...

Ifølge US Census Bureau er det 12,3% "Black or African American persons" i USA. Med USAs nåværende befolkning på 293 millioner vil det si at det bare er 36 millioner i USA som er "negre" eller hva man velger å kalle dem. Dersom man er i f.eks. New York eller andre storbyer i USA kan man kanskje oppleve at man ser like mange personer som har syd-afrikansk utseende som europeisk utseende, fordi veldig mange med afroamerikansk bakgrunn har valgt å flytte til byene, en av de mange interne migrasjonene i USA (tenk spesielt på New Orleans som har over 67% afroamerikanere, i delstaten Louisiana er det 32,5% afroamerikanere). Men generelt sett i USA er det mange flere med europeisk utseende.

 

Jeg synes selv det er OK å bruke "neger" som definisjon på en som har et utseende fra syd for Sahara. I Norge har vi ikke drevet med slavehold fra Afrika og har ikke noe annet forhold til ordet "neger" enn at det er en person med et Syd-Afrikansk utseende. Nå for ikke mange år siden begynte det å dukke opp flere og flere (hovedsakelig utlendinger som er vant til en annen bruk av ordet) som kritiserte denne bruken av ordet neger, og som gradvis har vunnet innpass slik at det i dag nesten er tabu å bruke ordet neger i enkelte kretser. Etter min mening er dette tull. Man skal ikke langt tilbake i tid før "neger" var fullt akseptert brukt i aviser og media i Norge.

 

Men ønsker man så å være politisk korrekt i disse sammenhenger, kan man si at vedkommende er av afrikansk avstamning, har et Syd-Afrikansk utseende eller lignende, eller som en annen her sa tidligere; "han mørke der". Man må da vel ha lov til å si hvordan folk ser ut? Det er så mye lettere å bruke slike definisjoner på folk så lenge man er i Norge, hvor de fleste har et Nord-Europeisk utseende, i stedet for å lempe ut med personskildringer uten å snakke om hudfargen. Men bor man f.eks. i Kongo må man naturligvis fram med personskildringen igjen, med mindre man da er ute etter en person med f.eks. europeisk utseende, hvorpå man bare trenger å nevne at personen er hvit eller av europeisk avstamning.

 

Til slutt: Det går an å være FOR politisk korrekt. Kall en spade for en spade!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...