Gå til innhold

Bruning...? Neger...? Eller farget...?


Alex-x

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Idiotisk å starte tråden her inne når vi har RLS-tråden.

 

Dessuten blir jeg også kalt neger iblant, selv om foreldrene mine er fra Sri Lanka(Non-Afrika)..

Men kommer ann på hvor mye vedkommende som blir kalt det gidder å bry seg.

 

Gir man langt faen, så er det ingen problem.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar

Sier mørk når det er folk jeg ikke kjenner.

 

Men er vel 50-50 av vennene mine som er utendlandske(asiatere og afrikanere og fra midt østen). De er sånn at vi får kalle dem for neger og chottis ogsånt på spøk. Men kunne aldri falt meg inn og sagt til en mørkhudet, neger eller pakkis og sånt, det er bare respektløst.. Men som spøk når de kaller oss for poteter og sånt på spøk er det bare morsomt ;)

 

Men som sagt før i tråden: "Han mørke der borte" er den som jeg bruker...

Endret av c3rfik
Lenke til kommentar
Jeg sier svart, selv om det også høres ganske negativt ladet ut.

Er det ikke politisk mest korrekt å si "black people" i blant annet USA da?

 

Minner meg om den sangen som gikk for mange år siden ...

 

Being Colored:

When I was born...I was BLACK.

When I grew up...I was BLACK.

When I am sick...I am BLACK

When I go out in the sun...I am BLACK.

When I go out in the cold...I am BLACK.

When I die...I am BLACK.

 

BUT YOU WHITE FOLK :

When you are born...You are PINK.

When you grow up...You are WHITE.

When you are sick...You are WHITE.

When you go out in the cold...You are WHITE.

When you are scared... You are WHITE.

When you go out in the sun...You are PINK.

When you die...You turn WHITE.

 

And you have the nerve to call me "COLORED"!

5149320[/snapback]

 

Fixed. :) Ingen grunn til å overdrive.

Lenke til kommentar

Har ingen bekjente som er afrikanere eller afro, men kjenner en del asiater. Til dem sier jeg, og alle jeg kjenner bare guling, men de synes det er greit fordi de vet at vi ikke mener det som et negativt ladet ord. Eller, muligens negativt, men ikke værre enn på lik linje med dust eller idiot :p og det er det jo ingen som bryr seg om.

Lenke til kommentar
African Youth ser helst at man ikke bruker ordet neger pga assosiasjonene det gir og ordets opprinnelig betydning/bruk, samt at det blir brukt som et skjellsord.

5149085[/snapback]

Spør du meg så er det først og fremst ordet "nigger" som brukes i utskjellingssammenheng, neger har gått vekk fra å være et negativt ord.

 

Noe som jeg i hvertfall vi si stemmer i Norge, men det stemmer kanskje ikke alle steder.

Lenke til kommentar
Sier mørk når det er folk jeg ikke kjenner.

 

Men er vel 50-50 av vennene mine som er utendlandske(asiatere og afrikanere og fra midt østen). De er sånn at vi får kalle dem for neger og chottis ogsånt på spøk. Men kunne aldri falt meg inn og sagt til en mørkhudet,  neger eller pakkis og sånt, det er bare respektløst.. Men som spøk når de kaller oss for poteter og sånt på spøk er det bare morsomt ;)

5149883[/snapback]

HEhe, kjenner meg veldig godt i den der.. blir vel kalt for potet daglig :p Så da er det bare å slenge "pakkis" eller "kebab" og lignende tilbake..

Med få unntak er alle venna mine fra midt-østen og asia, samt fra latin-amerika.. Den lille resten er av Nordmenn..

 

Men jeg lurer egnetlig på hva jeg skal si også.. Har pleid å si svarting, uten å mene det negativt.. Prøver vel heller å si neger nå.. men har begynt å bli bare "han/hu der" :p

 

edit: Men pleier å si utlending bare jeg.. Veldig greit, og dekker alt ;)

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar
Svarting og neger blir brukt her.

5150077[/snapback]

 

Jeg liker ikke svarting. Syns ikke det er respektfullt og ville aldri brukt det selv. Jeg ville heller aldri brukt sotrør, nigger, pakkis, degos osv.

5157015[/snapback]

 

Enig..mørkhudet mener jeg blir best... Lyshudet blir også det samme.

Lenke til kommentar
Neger blir jo brukt om folk fra Tyrkia, Irak, Iran, Marokko, o.s.v., så å si at det blir brukt om personer fra sør for Sahara, blir feil.

5148330[/snapback]

:blink:

Hvor kommer du fra?

Ganske sikker på at Lord-Myrrah har rett, selv om dagens språk har endret seg litt.

 

Vil si at det er ganske flisespikkeri og dsikutere hvorvidt det er "neger" eller "nigger" som er støtende. Det har samma opphav og er så og si samme ordet. Ville forundre meg om en reagerte på nigger og ikke neger.

Det enkleste ville vært å spurt en du kjenner hva du kan kalle ham beskrivelsesmessig uten at han ville reagert

Lenke til kommentar
Jeg mener at neger er riktig å si, for det er ikke et negativt ladd ord. Men om du ikke liker vedkomende er nigger et fint ord. Neger betyr jo svart person med opphhav fra sør for sahara, si det om noen mener det er stygt. :p

5148319[/snapback]

 

Hey, argument-tyv :p

 

En i ungdomsskoleklassen min var neger, men hun nektet hele klassen å bruke det, og hun ble dritsur om noen sa det. "ER DU RASSISST?!??!", så jeg hentet ordboken, kun for at hun skulle fortelle meg hvor mye hun dret i hva den norske ordboken sa. Hun ga seg altså ikke.

 

Hva du kan bruke avhenger av personen.

Lenke til kommentar

Syns det er greit å bare si "hvit", "svart", "gul" osv. Disse ordene er i utgangspunktet ikke negativt ladet, men kan nok oppfattes som negative hvis man legger til en -ing endelse. Å si farget syns jeg høres litt merkelig ut da alle personer har en hudfarge. Neger er greit nok, men tror ikke jeg ville hatt det som førstevalg hvis jeg skulle kommentere hudfargen til en svart person. I USA, hvor ca 10% av befolkningen er svarte, er det såvidt meg bekjent mest politisk korrekt å si "Black" og "White" når man skal kommentere folks hudfarge.

Lenke til kommentar
Jeg sier svart, selv om det også høres ganske negativt ladet ut.

Er det ikke politisk mest korrekt å si "black people" i blant annet USA da?

 

Minner meg om den sangen som gikk for mange år siden ...

5149320[/snapback]

 

Kan huske at den teksten stod i KRL-boka for i 8. eller 9. klasse.

 

Mørkhudede personen er også mennesker, så det er ikke noe poeng i å referere til hudfargen. Det blir som å si "så du den rosa personen der?". Det går rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Mørkhudede personen er også mennesker, så det er ikke noe poeng i å referere til hudfargen. Det blir som å si "så du den rosa personen der?". Det går rett og slett ikke.

5159975[/snapback]

Så om man skal referere til en mørkhudet blandt bare hvite, så sier man:

"Se på han med de røde hanskene der"

:nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...