adaptec Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg holder på å sette opp et nettverk og vil ha enny bærbar maskin til å koble seg med eksternt skrivebord på en litt eldre stasjonær maskin med Windows ME. MÅ jeg installere Windows XP på den stasjonære eller kan jeg få til remote desktop på annet vis? Er klar over TightVNC osv. men vil helst bruke Windows sin løsning på XP fordi jeg er mer fornøyd fra andre nettverk med den faktisk. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Du må installere windows xp (2000 server, 2003 server etc..) på maskinen du ønsker å koble deg opp mot. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Leste litt feil, ja du må nok ha et av de operativ systemene på maskinene du kjører RDP mot. Endret 14. november 2005 av Ravenlord Lenke til kommentar
miXer Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg holder på å sette opp et nettverk og vil ha enny bærbar maskin til å koble seg med eksternt skrivebord på en litt eldre stasjonær maskin med Windows ME. MÅ jeg installere Windows XP på den stasjonære eller kan jeg få til remote desktop på annet vis? Er klar over TightVNC osv. men vil helst bruke Windows sin løsning på XP fordi jeg er mer fornøyd fra andre nettverk med den faktisk. 5148169[/snapback] Holder helt med deg angående RDP! Men du må nok legge inn 2000/XP for å få til det! Dersom du legger inn 2000 vil du ikke kunne styre denne pc'en fra et et annet sted, du vil bare kunne styre andre pc'er fra denne. Men dersom du legger inn XP går det bra begge veier. OBS, det må være XP Pro. XP Home får du ikke fjernstyrt med RDP! Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Dersom du legger inn 2000 vil du ikke kunne styre denne pc'en fra et et annet sted Bullshit. Går så fint atte! Lenke til kommentar
miXer Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Dersom du legger inn 2000 vil du ikke kunne styre denne pc'en fra et et annet sted Bullshit. Går så fint atte! 5152378[/snapback] Det går IKKE ann å fjernstyre en 2000 maskin med RDP. Men med andre programmer, som tråd-starter ikke vil bruke, så går det ann ja! Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Det går IKKE ann å fjernstyre en 2000 maskin med RDP. Men med andre programmer, som tråd-starter ikke vil bruke, så går det ann ja! Vet ikke om vi snakker litt forbi hverandre her, men kjører da virkelig remote desktop mot en 2k maskin i dette øyeblikk. I følge Microsoft, ble RDP-protokollen introdusert med NT4. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Vet ikke om vi snakker litt forbi hverandre her, men kjører da virkelig remote desktop mot en 2k maskin i dette øyeblikk.I følge Microsoft, ble RDP-protokollen introdusert med NT4. 5156056[/snapback] Jo, men her snakker du om TS (terminal server) versjoner av windows. Greit at man får kjørt RDP mot disse, men for en vanlig PC i et hjemmenettverk er det mest aktuelt å legge inn windows xp pro som er den eneste desktop-versjonen med slik støtte. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Jo, men her snakker du om TS (terminal server) versjoner av windows. Greit at man får kjørt RDP mot disse, men for en vanlig PC i et hjemmenettverk er det mest aktuelt å legge inn windows xp pro som er den eneste desktop-versjonen med slik støtte. Det er sant, for en hjemmebruker er nok XP et bedre alternativ. Mener da også det er mulig å installere RDP på 2k, og kjøre det slik at man kan ha 4 innlogga brukere uten spessiell lisens. Men der begynner jeg å bli mer usikker.. ;-) Måtte bare motbevise den bastante påstanden fra "mixer" :-) Lenke til kommentar
miXer Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Skal ikke si jeg har helt rett. Jeg har seff klart å styre andre maskiner fra en 2k maskin med RDP, men jeg har aldri fått til å styre en 2k maskin via RDP. Eller er det noe jeg har gått glipp av her? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Windows 2000 Professional kan ikke fjernstyres via RDP. Man må ha Windows 2000 Server, Advanced Server eller Datacenter Server, og legge inn Terminal Services i Remote Administration-modus. Da kan inntil to brukere logge inn via RDP uten ekstra lisenser. Skal man fjernstyre Windows 2000 Pro, må man bruke VNC, pcAnywhere, Radmin eller tilsvarende. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Windows 2000 Professional kan ikke fjernstyres via RDP.Man må ha Windows 2000 Server, Advanced Server eller Datacenter Server, og legge inn Terminal Services i Remote Administration-modus. Da kan inntil to brukere logge inn via RDP uten ekstra lisenser. Skal man fjernstyre Windows 2000 Pro, må man bruke VNC, pcAnywhere, Radmin eller tilsvarende. 5156408[/snapback] Takk! Det var dette jeg også mente! Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Den store gjentagelses tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå