trondbue Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Har begynt å få ganske store problemer med dogg på rutene av og til nå. Problemet er at det ikke forsvinner før jeg tørker det vekk og så bare kommer tilbake. Hadde rimelig store problemer med det for et par uker siden, byttet da kupefilteret og vasket frontruta på innsiden. Da forsvant doggen på alle rutene, også sidevinduene fordi om ikke de ble vasket. Men i dag var det verre enn noen gang. Bilen hadde stått i lukket garasje siden igår og var helt fri for dogg på alle rutene når jeg startet opp. Var vel rundt 6 grader ute når jeg startet opp. Vi var tre stykker i bilen, og etter ca 5 minutter begynte det å dogge noe helt vanvittig på frontruta. Prøvde å kjøre alt av luft som jeg kunne få opp på frontruta, prøvde også med både varm og kald luft, uten at noe hjelper noe særlig. Doggen forsvant etter rundt 5 - 10 minutter med vifta på fult på de 5 nederste centimeterene på ruta, men resten forvinner det ingen ting på. Kjørte vel i en 30 - 40 minutter og måtte stoppe å tørke av på frontvinduet og sidevinduene 2 ganger, fordi doggen bare kom igjen. Hadde vifta påfult på vinduene hele tiden, og prøvde med varmt og kaldt uten at det ble noen forskjell. Når jeg var kommet hjem etter å ha kjøre 30 - 40 minutter med vifta på fult på frontruta hadde den bare klart å fjerne duggen på de 15 nederste centimetrerene av frontruta der jeg ikke hadde tørket den, over det var det bare dogg. Hadde også på varmetrådene i bilen hele veien omtrent, men da jeg var kommet hjem var det fortsatt en god del dogg mellom trådene. Dette problemet gjør jo bilen så godt som ubrukelig på denne årstiden, så må finne ut av det ganske fort. Neon som har noen råd om hva jeg bør sjekke? La inn en slik luftfuktighetsmåler i bilen etter at jeg var kommet hjem, og etter en time sto den på ca 55%. Vet ikke hva som er normalt jeg. Kan bare ikke skjønne hva det er som gjør det. Bilen er en 1996 Volvo 460. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 At kupeluftresirkuleringen står på eller eventuellt ikke fungerer slik at den ikke tar inn frisk luft? Da vil bilen dugge helt ned og det hjelper ikke med defroster. Ikke noe fuktighet på golvet e.l ? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Har ikke resirkulerings funksjon på den. Finnes kun til de bilene med AC i Volvo 460. Om den kan ha problemer med å ta inn frisk luft vet jeg ikke helt, kan jo være. Men kan se vifta når jeg åpner panseret og tar vekk kupefilteret, og mener å huske at det virket som det sugdes ganske bra med luft der. Fuktighet på gulvet har det ikke vært før, men kan jo ta å sjekke under teppet. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Du kan prøve å kjøre uten kupefilter en stund å se om det hjelper. eller så må du gå over alle slangene og sjekke om de er tett og at det ikke er fremedlegemer inne i dem.du har ikke noen dyser som bare gir ut kaldluft? Lenke til kommentar
Herman J L Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hei! Det kan vere lekasje i varmeaparatregisteret Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Hei!Det kan vere lekasje i varmeaparatregisteret 5148688[/snapback] Har også tenkt på at det kunne være lekasje der, men dogg er den eneste tingen som kan tyde på det. Har en kamerat som akkurat hadde det i sin bil, og der merka man gått den vonde lukten av kjøleveske, det lyste barsellampe for lite kjøleveske og i tillegg ble han ganske blaut på beina siden vannet kom rennende ut av dysene til gulvvarmen. I tillegg synker ikke nivået på kjøleveska noe, så derfor tviler jeg litt på at det kan være det. Alle dysene gir varmluft. Men merker at når jeg slår over fra det kaleste nivået til det varmeste kommer det ikke fult så mye luft ut. Blåser ikke så mye ut av dysene da. Slik har det vært hele tiden da. Kan jo sikkert prøve uten det filteret, men er litt redd for at det kommer endel dritt blåsende inn i kupeen da. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Har nå sitte å studert haynes boka og Vadis får å prøve å finne ut hvordan jeg kan komme til varmeregisteret. Ser ut til at det er ganske så enkelt i bilen min. I følge tegningene og beskrivelsen i haynes og Vadis skal den ligge rett foran girspaken, så skal bare være å fjerne den nederste delen av mittkonsollen og skru ut en gjeng med skruer så får jeg av et deksel og kommer til den. Har hatt halvveis av den mitkonsolen for å komme til en hjerne som også ligger rett foran girspaken, så skal være rimelig enkelt å få vekk den. Satser på det er rimelig enkelt å skru vekk det dekselet som varmeregisteret ligger bak også da, så kan jeg i hvertfall sjekke om det er en lekasje der. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Fikk ikke gjort noe med problemet med varmeapparatet idag heller, og reiser på skoletur til Oslo i morgen, så blir ikke før i neste uke da. Tror den lekker vann en eller annen plass. Synes i hvertfall kjølevesken har begynt å minke etter at jeg begynte å bruke varmeapparatet. Sank ikke en millimeter i hele sommer. Får prøve å se om jeg kan finne noen lekasje en gang i neste uke. En plass tror jeg det forsvinner kjøeveske, og regner med det er til med varmeapparatet det lekker. Har ikke sett noe vann noen plass inne i bilen da, og ikke ute i motorrommet heller, men en plass må det jo ta veien. Håper bare det er en pakning eller noe og ikke hele varmeregisteret. Regner med det er dyrt å bytte varmeregister på min bil også. Kostet 3300 til en 99 Jeep Cheeroke 2.5 TD da vi byttet på kameraten min sin bil for rundt en måned siden. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Har vært ute å sjekket varmeradiatoren idag for å prøve å finne ut hvor kjølevannet tok veien. Resulatatet ble jeg ikke særlig fornøyd med. Viste seg at min bil ikke har noen varmekran som de foreslo hos Volvo, men som dere ser på det vedlagte bildet er det ganske grønt i toppen av varmeradiatoren og det er altså her kjølevannet kommer ut. Når jeg startet opp bilen og satte vifta på fult begynte det å sprute noen dråper ut fra toppen av der det er grønt, og ser ikke ut til at det lekker noe før jeg skrur på vifta. Er vel ikke noe annet å gjøre enn å bytte radiatoren da? Bør vel likegodt kjøpe ny istede for å finne en på huggeren eller? Hva er det egentlig som gjør at varmeradiatorene går? Gikk for en kamerat av meg også tidliger i høst. Aldri hørt om noen de har gått for før hans gikk da. Noen som har noen anelse om pris for en slik til min bil, eller om det kan skaffes av noen andre enn Volvo? Husker det kostet 3300,- for en til Jeep'en til kameraten min. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Et kjent proplem på varmeradiatorer med topp/bunn av plast. men viste ikke at volvo brukte disse i bilene sine. Det som skjer er at varmen over tid får plasten til å krympe og den begynner da å lekke. De beste er de som har topp/bunn i kobber eller messing som er loddet. en varmeradiator skal egentlig vare nesten evig. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Ok, da vet jeg det. Men ser ikke ut som den lekker i toppen med plasten. Har nå fått den helt ut av bilen og kjørt hageslangen med fult trykk gjennom den, og lekasjen virket det da som kom fra et av metalrørene som går inne i mitten av den ca 1 - 2 cm fra toppen. Der hadde flere metaltrådene som går rundt blitt klemt sammen til en klump, og så ut som det hadde brent seg litt der. Virker som det har blitt for varmt akkurat der og at det derfor har begynt å lekke. Varmeren var produsert av BEHA så jeg når jeg fikk den ut. Siden det er meningen at de skal vare evig tror jeg bare jeg kjøper en brukt en, hvis ikke det skiller veldig lite opp til en ny en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå