Mr D Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Hvis de mener det er stjålet kan jeg akseptere dette men da får de bevise det.Hvordan kan en butikk bevise at et produkt er stjålet fra en annen butikk, fra et innbrudd i et hus eller f. eks. stjålet fra en bag på en buss? Det er vel noe enklere å bevise at man har kjøpt produktet ved å spare på en kvittering? Vil bare ha et nytt produkt eller få det jeg har reparert og det koster vel ikke butikken noe å være behjelpelig evenfor den aktuelle lerevandøren? ...Det tar tid å håndtere saken (og tid er penger). Og skal produktet sendes til verksted, så koster det penger. Uansett om produktet ikke er kjøpt i akkurat denne butikken. Så hvis TV-en eller mobilen du kjøpte på Elkjøp svikter så går du f. eks. til Expert for å få det reparert på garanti? Dette er noe som med tiden vil jevne seg ut slik at alle butikkene må behandle slike saker hvor produktet er solgt i en annen butikk...Ikke så lenge det blir solgt betydelige antall på webshopper som blir forventet fikset i ordinære butikker. Garantien følger forøvrig ikke kjøper. Dette er bare tull. Selvsagt følger garantien produktet. Hva om jeg etter ett år velger å selge min bil til 500.000 kr. Vil da ikke neste eier ha noen rett på garantien som i utgangspunktet er 3 år? Det får da være måte på.Kjøper du en gave til noen vil det jo si det samme som om at de ikke har rett på noen garanti. Høres sannsynlig ut det der ja.... Hva har bilgarantier med dette å gjøre? Jeg referte til Koss sine betingelser. Garantien gjelder for den originale kjøper av produktet. For at garantien skal kunne gjøres gjeldende må original kjøpskvittering fremlegges. Endret 20. november 2005 av Mr D Lenke til kommentar
oisp Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) 1. Er det min eller deres påstand som skal bevises her? Jeg påstår ikke at produktet kan være stjålet, det er det de som gjør og da må bevisbyrden tildeles deretter. Hvis de er ute etter å fornærme meg må det vel kunne gjøres uten å anklage meg for å være kriminell. Forøvrig så vil jeg ikke anbefale at de gjør noe slikt. Selvsagt tar jeg vare på alle kvitteringene som jeg mener kan være relevante i en eventuell garantisak men det er det ikke alle som gjør. Er produktet noe jeg har fått i gave har jeg ingen kvittering. Vil det da si at jeg mister garantien på produktet? Selv har jeg aldri hørt at dette er tilfelle men det skal bli interessant å se utfallet i en eventuell rettsak hvis jeg noen gang kommer opp i denne problemstillingen. Salg av slike produkter medfører et vist ansvar og man kan ikke løpe ifra det med en slik enkel avvisning. 2. Samme svar som over. De kan ikke selge et produkt som jeg kjøper til noen som gave og dagen etter frasi seg ansvaret fordi kvittering ikke medfulgte gaven. Slikt koster helt sikkert penger som butikkenes leverandører (det kan være importør) igjen stå ansvarlig for å dekke. Slik sett spiller det ingen trille hvor i landet gjenstanden er kjøpt. Du tar helt feil hvis du tror at butikkene dekker fraktkostnader i forbindelse med reklamasjonssaker. Hvis de ikke har tid til å håndtere slikt bør de finne seg noe annet å gjøre. Jeg er ikke overrasket over at du har fått inntrykk av at de ikke har tid til å hjelpe folk som kommer tilbake med et produkt de har fått problemer med. På den annen side har de all verdens av tid når noe skal selges. Det du påstår her underbygger nettopp det jeg har hevdet i tidligere innlegg. TAKK FOR STØTTEN. 3. Og hvis den er kjøpt på Expert går jeg selvsagt til Lefdal....... Ærlig talt, bruk nå hodet. Hvis jeg vet at produktet er kjøpt på El-kjøp henvender jeg meg selvsagt til de. Jeg har da aldri hevdet annet enn at man bør kontakte stedet produktet er kjøpt så lange man vet hvor. 4. Samme svar som over! 5. Jeg kjenner ikke KOSS sine betingelser slik at det jeg skrev var mere generelt. I så måte er eksempelet med en litt dyrere vare et godt eksempel. Poenget er at man kan da ikke gå tilbake på en garanti som er gitt. Enkelte produkter kan selvsagt ha bedre betingelser enn det som kjøpsloven setter som minimumskrav. Dog kan de ikke ha betingelser som er begrenset i forhold til kjøpsloven og jeg er ærlig talt ikke helt sikker på hvordan dette stiller seg når det gjelder garantiens begrensninger. Det er godt mulig at dette strider imot kjøpsloven og i så fall gjelder ikke KOSS sine betingelser. Det er heller ikke nok å opplyse om garantiens begrensninger på en web-side. Endret 23. november 2005 av oisp Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 2.... Du tar helt feil hvis du tror at butikkene dekker fraktkostnader i forbindelse med reklamasjonssaker.... Nei, jeg vet. Problemet blir bare værre og værre i bransjen. Det varierer veldig med forskjellige leverandører, men både leverandørene og butikkene prøver å slippe slike utgifter. 3.Og hvis den er kjøpt på Expert går jeg selvsagt til Lefdal....... Ærlig talt, bruk nå hodet. Hvis jeg vet at produktet er kjøpt på El-kjøp henvender jeg meg selvsagt til de. Jeg har da aldri hevdet annet enn at man bør kontakte stedet produktet er kjøpt så lange man vet hvor. Men hvorfor skriver du: "Uansett om produktet ikke er kjøpt i akkurat denne butikken." eller "spiller det ingen trille hvor i landet gjenstanden er kjøpt"? 5.Jeg kjenner ikke KOSS sine betingelser slik at det jeg skrev var mere generelt.... Man kan vel spørre seg om hvor mye en livstidsgaranti er verdt når man leser kriteriene som er oppgitt på koss.no... Du kjenner ikke betingelsene 21/11, men kommenterer dem 16/11...... Lenke til kommentar
oisp Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Kommenterer bare utifra det andre har skrevet og det jeg har sett på nettsidene til KOSS. Jeg vet heller ikke hvordan de forskjellige forhandlerne behandler reklamasjoner fra KOSS men jeg er ganske så opplyst på hvordan de behandler (eller rettere sagt IKKE behandler) reklamasjonssaker helt generelt. Hvis reklamasjonsaker som går på produkter fra KOSS behandles likt med den praksisen jeg har erfart er det ingenting som overrasker meg. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Den Koss saken er jeg ganske sikker på ender opp som en stygg sak, har selv vært innom 2 stk før jeg betalte mellomlegget til Senheizer sett. Å gi livstidsgaranti på sprøplast som garantert går i stykker etter vanlig bruk er ikke noe annet en galskap, dette begynner (som denne tråden handler om) forhandlere å merke, tipper de butikker som har settet kommer til å slutte å føre Koss, som igjen gjør at de kan slutte å ta imot reklamasjon på dem Endret 24. november 2005 av simalarion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå