stoffix Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) her er litt info om kamera og bilde... Kamera = Canon Eos 20D Lukkertid = 30 sekunder Blenderverdi (F?) 4.0 ISO 100 Linse med brennvidde på 150mm Polariseringsfilter på linsa Blitz er brukt Hvitbalanse: fargetemperatur : (4900K) Hva er det som forårsaker den ”rosa skyggen” og hvordan kan det fjernes? På forhånd takk. Kristoffer Endret 13. november 2005 av tha stoffi Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 For meg så ser det ut som bevegelseuskarphet pga. lang eksponering. Blitsen fyrer av når speilet åpner (som gir det tydelige bildet), mens resten av eksponeringstiden gir det "rosa" i bildet (hvor motivet/kameraet har beveget seg i forhold til når blitsen ble avfyrt). Har du brukt ett solid stativ og fjernutløser? Kan også være refleksjoner i polafilteret, noe man fort kan få ved "natt"-bilder. Har mest tro på bevegelseuskarphet. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 jeg brukte et godt og solid stativ, men jeg har desverre ikke fjernutløser, men jeg synes det høres rart ut at bare det at jeg trykket på knappen mens kamera var montert på stativet skal føre til så stor forskjell... får prøve igjen en annen kveld uten filter... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Du kan jo prøve å ta bilde med kameraets selvutløser. Ta også bort øyemuslingen og sett på dekselet som finnes på reima slik at ikke fremmed lys kommer inn via søkeren. Lenke til kommentar
Fready Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jada, selvutløser fungerer like bra som fjernutløser til slike bilder. Det skal ikke mye bevegelse til før du får noe bevegelsesuskarphet i bildet. Lykke til! Mvh Fready Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Personlig bruker jeg fjernutløseren mye, så en slik anbefales sterkt. Til 300D kostet den vel rundt 150kr (billigste type). Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 takk for alle tips, skal se om jeg kommer meg ut for å prøve igjen i kveld, skal prøve både med og uten både filteret og det "lokket" kanskje jeg får meg fjernutløser til jul... Mvh. Kristoffer Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Ser ut som bildet er tatt med 'Night shot' blitsmodus, og har dermed fått ekstra eksponering pga bevegelsesuskarphet, som også Pingla var inne på. Kanskje er det filteret som er årsak? Det er lett å finne ut. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 har nå fått testet ut alt dette, og jeg vet ikke helt som var feil, men det eneste som så ut til å virke, var å sette ned lukkertiden til under et halvt sekund... jeg testet både med og uten den saken foran søkeren, og både med og uten filteret. teorien min er at vinkelen på blitzen blir feil i forhold til vinkelen på gatelyset i bakgrunnen, og dermed så blir det to forskjellige lys som blir reflektert inn til linsen fra piggtråden, er jeg inne på noe? (kameraet stod helt stødig, og "skyggen" vendte alltid samme vei) hadde vært artig å få hvite hva som kan være feil... Mvh. Kristoffer Lenke til kommentar
Shutter Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Du er nok inne på noe der, men jeg vet ikke om vinkelen er så kritisk. Gatelyset har en helt annen fargetemperatur enn blitzen og når kameraet stiller inn hvitbalansen etter blitz, kan lys fra andre kilder fort få merkelige farger. Noen ganger kan dette gjøre bildet spennende men andre ganger blir det bare forstyrrende. Dette avhenger mye av hva slags lys det er og hvilken effekt du er ute etter. Dersom du er ute etter å fjerne det, er det bare å skru lukkertiden ned, som du selv har funnet ut. Da vil du sørge for at blitz-lyset er det eneste som eksponerer bildet. Men gå gjerne under et halvt sekund også, du trenger ikke store lukkertiden når du bruker blitz. Dette vil også fjerne eventuell bevegelses uskarphet. Bruker du blitzautomatikk kan du bare skru av slow-sync så vil kameraet selv velge en lukkertid på rundt 1/60. (nikon) edit: skriveleif Endret 16. november 2005 av Shutter Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 ..teorien min er at vinkelen på blitzen blir feil i forhold til vinkelen på gatelyset i bakgrunnen, og dermed så blir det to forskjellige lys som blir reflektert inn til linsen fra piggtråden, er jeg inne på noe?.. 5165241[/snapback] Høres merkelig ut. Jeg tror på teorien om at kameraet blir dyttet litt ut av posisjon når du trykker ned utløserknappen. Siden du bruker stativ kan du teste det ved å vippe kameraet over på siden, så kan du sjekke retningen på en eventuell ny forskyvning... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 får vel gjøre det også, men vet ikke når det blir gjort, har blitt lite søvn på meg i det siste uansett, takk for all hjelp Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Det er ikke en refleks i filteret fra blitzbildet siden skyggene er i en annen vinkel. Men nede til høyre ser det ut som det er en orange flekk som ikke samsvarer med noe i bildet som tyder på en refleks i filteret eller objektivet så det orange kan muligens være en refleks i filteret fra gatelyset. Gatelys sender ut mye energi i smale frekvensområder, hvis filteret har reflekser i et av de frekvensbåndene så vil man kunne få kraftige reflekser i den belysningen selv om man ikke kan se reflekser i normal belysning. Hvis du tar en del bilder med lang eksponeringstid uten blitz i samme belysning så vil du fort se om reflekser er et problem eller ikke. Hvite flekker mot en mørk bakgrunn vil vise refleksene best siden refleksene da ikke vil blande seg med en rotete bakgrunn. Kameraet vipper vanligvis nedover hvis det beveger seg når man trykker på knappen, da ville de orange områdene kommet på undersiden og ikke over. Så hvis kameraet har beveget seg så er det etter at blitzen gikk av. Jeg har aldri opplevd at kameraet har vippet bakover på stativet. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 tror du kan ha rett i det med refleks i bildet, jeg fant frem et annet bilde, som er tatt, eller så er det da samme, bare før jeg krympet det, men her ser man tydelig at det er en refleks.. (mon tro om det er meg man ser bak der?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå