Trust me Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hei, det jeg trenger hjelp til er å koble min database som jeg har laget i Access mot VB6 applikasjon slik vil jeg at det skal virke: jeg har programert i vb6 ett søkefelt der jeg skal kunne skrive inn ett navn og så skal programet søke i min database som jeg har laget i access men hvordan skal jeg få det til? jeg er ikke noe god i engelsk så plz ikke send linker til engelske sider skriv heller det her på forumet Takker for alle svar Hilsen Trust me. .............. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Bruk ADO (Microsoft ActiveX data objects). Sjekk http://www.connectionstrings.com for å finne korrekt syntax for MSAccess ConnectionString. Når du har koblet deg opp til databasen bruker du ADODB.Recordset og ADODB.Command for å utføre SQL kommandoer, som f.eks. å lese/skrive data. Det finnes millione av eksempler på nettet hvis du søker. Lenke til kommentar
Trust me Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Bruk ADO (Microsoft ActiveX data objects). Sjekk http://www.connectionstrings.com for å finne korrekt syntax for MSAccess ConnectionString. Når du har koblet deg opp til databasen bruker du ADODB.Recordset og ADODB.Command for å utføre SQL kommandoer, som f.eks. å lese/skrive data. Det finnes millione av eksempler på nettet hvis du søker. 5148372[/snapback] Tusen takk kaffenils! Skal prøve det. Lenke til kommentar
Trust me Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 (endret) kan du forklare det litt nærmere med det du mente i posten kaffenils? er ikke helt med her er jo også helt N00b også Hvor finner jeg ADO (Microsoft ActiveX data objects? Hilsen trust me. Endret 13. november 2005 av Trust me Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Åpne menyen Project og velg References. Finn 'Microsoft ActiveX Data Objects 2.x' . x er siste del av versjonsnummeret til ADO. Velg det høyeste. 2.8 er siste versjon, så velg dette hvis du har det. For å åpne en connection til databasen deklarerer du en variable med type ADODB.Connection. Hvis det er en windows applikasjon er det mest hensiktsmessig å deklarere denne som public og åpne den når applikasjonen starter, og lukke den når applikasjonen lukkes. Er det derimot en webapplikasjon så bør du åpne og lukke connection objektet så rask som hensiktsmessig mulig. Et lite eksempel som åpner en connection og printer kolonne Navn i alle rader i Ansatt tabellen til Immediate vinduet i VB. Eksempelet bruker kun en lokal variabel. NB: Jeg har ikke testet koden så det kan godt være leifer. Dim conn As New ADODB.Connection Dim rs As New ADODB.Recordset conn.Open ""Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=\somepath\mydb.mdb;User Id=admin;Password=;" rs.Open "Select Navn from Ansatte", conn, adOpenKeyset, adLockOptimistic while rs.eof=false debug.print rs("Navn") rs.movenext wend rs.close conn.close set rs=nothing set conn=nothing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå