Gå til innhold

Hvordan koble til database i Vb6?

Anbefalte innlegg

Hei,

det jeg trenger hjelp til er å koble min database som jeg har laget i Access mot VB6 applikasjon

slik vil jeg at det skal virke:

jeg har programert i vb6 ett søkefelt der jeg skal kunne skrive inn ett navn og så skal programet søke i min database som jeg har laget i access men hvordan skal jeg få det til?

jeg er ikke noe god i engelsk så plz ikke send linker til engelske sider skriv heller det her på forumet

Takker for alle svar Hilsen Trust me.

..............

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk ADO (Microsoft ActiveX data objects). Sjekk http://www.connectionstrings.com for å finne korrekt syntax for MSAccess ConnectionString. Når du har koblet deg opp til databasen bruker du ADODB.Recordset og ADODB.Command for å utføre  SQL kommandoer, som f.eks. å lese/skrive data.

Det finnes millione av eksempler på nettet hvis du søker.

5148372[/snapback]

Tusen takk kaffenils!

Skal prøve det.

Lenke til kommentar

Åpne menyen Project og velg References. Finn 'Microsoft ActiveX Data Objects 2.x'

. x er siste del av versjonsnummeret til ADO. Velg det høyeste. 2.8 er siste versjon, så velg dette hvis du har det.

For å åpne en connection til databasen deklarerer du en variable med type ADODB.Connection. Hvis det er en windows applikasjon er det mest hensiktsmessig å deklarere denne som public og åpne den når applikasjonen starter, og lukke den når applikasjonen lukkes. Er det derimot en webapplikasjon så bør du åpne og lukke connection objektet så rask som hensiktsmessig mulig.

Et lite eksempel som åpner en connection og printer kolonne Navn i alle rader i Ansatt tabellen til Immediate vinduet i VB. Eksempelet bruker kun en lokal variabel. NB: Jeg har ikke testet koden så det kan godt være leifer.

Dim conn As New ADODB.Connection
Dim rs As New ADODB.Recordset

conn.Open ""Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=\somepath\mydb.mdb;User Id=admin;Password=;" 

rs.Open "Select Navn from Ansatte", conn, adOpenKeyset, adLockOptimistic

while rs.eof=false
   debug.print rs("Navn")
   rs.movenext
wend

rs.close

conn.close

set rs=nothing
set conn=nothing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...