Gå til innhold

Opera 6.0


ratrune

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke brukt Opera siden 3.x og må si at ting er blitt VELDIG mye bedre

 

Virker som Opera 6.0 inneholder masse features men alikevel er det ikke rotete. f.eks det at man kan klikke på file : quick preferences og så nekte pop-ups er genialt. Enda enklere kan man trykke F12 og så piltast ned 1-2(på/av) ganger og så enter.

 

Google(og masse andre søk) ligger ved siden av adressebaren osv.

 

Best av alt er uansett at man har bookmarks og ikke sånne idiotiske favorites :grin:

 

Opera banker shiten ut av IE, ingen tvil

Lenke til kommentar

Er Opera bedre enn Internet Explorer og Netscape/Mozilla? Jeg er ganske sikker på at ingen på dette forumet har nok kunnskaper om HTML, Java, XML, annen web-teknologi, kompatibilitet, standarder, etc., til å kunne uttale seg om hvilke av disse nettleserne som virkelig er best. Det dere derimot bør vite, er at Opera, i motsetning til Internet Explorer og Netscape/Mozilla, faktisk koster over 300 kr, mens de tre sistnevnte er 100% gratis. At du kan bruke Opera mot å se på reklame, gjør ikke programmet gratis - du gir faktisk vekk noe ved å ta imot søppelinformasjon.

 

PS. Ikke si at du kan cracke Opera. Da lar du heller være å svare på denne posten.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-02 13:40, Spenol skrev:

Er Opera bedre enn Internet Explorer og Netscape/Mozilla? Jeg er ganske sikker på at ingen på dette forumet har nok kunnskaper om HTML, Java, XML, annen web-teknologi, kompatibilitet, standarder, etc., til å kunne uttale seg om hvilke av disse nettleserne som virkelig er best.


 

Ingen i hele verden kan komme med noe fasit på hva som er best for alle, men jeg kan nok til å si at Opera er best for meg. Kunnskaper om webteknologier har ingenting med hva som er best å gjøre. Jeg vil aldri påstå at Opera er den beste browseren for alle, men jeg vil anbefale folk å ta en titt på den fordi jeg tror mange vil bli positivt overraska over hvor god Opera er.

 

Quote:


Det dere derimot bør vite, er at Opera, i motsetning til Internet Explorer og Netscape/Mozilla, faktisk koster over 300 kr, mens de tre sistnevnte er 100% gratis.


 

Klart minus for Opera det der, men det har ingenting å si på hvor god browseren er bare for hvor godt kjøp browseren er.

Lenke til kommentar

Hva som er best kommer jo an på bruksområde.

Krever du bred støtte for XML så bruker jo selvsagt ikke Opera.

Men Opera har en del features som *jeg* synes er glimrende til vanlig bruk, så glimrende at jeg ser gjennom fingrene med at Opera ikke leser alle sider som er skrevet for IE.

For eksempel muse-gesturer og vindushåndtering.

 

Innimellom må også jeg ty til IE for å få sett det jeg vil, men det blir sjeldnere og sjeldnere.

Så for meg så er Opera best, avhengig av om IE har bredere støtte for standarder.

 

Det er dessuten vanskelig å avgjøre hvem som er objektivt best på standarder også, siden bare deler av enkelte er implementert, og den er noen ganger implementert forskjellig.

 

Ta en titt på

http://www.w3.org/Style/CSS

både med Opera og IE.

Lenke til kommentar

Opera er kanskje et genialt program når det gjelder brukergrensesnittet, men programmet svikter når det gjelder visning av websider. De som har drevet med litt webdesign har sikkert oppdaget dette. Sider som ser kule ut i IE blir helt fucka opp i Opera. Nå er det sikkert mange som mener at en god webdesigner bør lage sider som ser bra ut i alle browsere, men når 90% bruker IE er det som oftest enklest å lage sider tilpasset IE. Jeg har ikke prøvd 6.0 enda så det kan jo hende at ting har blitt bedre nå, men jeg synes at selve sidefremvisningen er viktigst og ikke alt det andre.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-02 14:31, Magellan skrev:

Opera er kanskje et genialt program når det gjelder brukergrensesnittet, men programmet svikter når det gjelder visning av websider. De som har drevet med litt webdesign har sikkert oppdaget dette. Sider som ser kule ut i IE blir helt fucka opp i Opera. Nå er det sikkert mange som mener at en god webdesigner bør lage sider som ser bra ut i alle browsere, men når 90% bruker IE er det som oftest enklest å lage sider tilpasset IE. Jeg har ikke prøvd 6.0 enda så det kan jo hende at ting har blitt bedre nå, men jeg synes at selve sidefremvisningen er viktigst og ikke alt det andre.



 

Nå er forrige versjon av Opera jeg brukte gammel, men det er ingen tvil om at det er blitt bedre. Faktisk ser sidene jeg har sett på med O6 veldig bra ut.

 

Grunnen til at det er enklest å lage sider som ser bra ut i IE er som regel at folk er såpass dårlige kodere. Hvis du lager en side som ser bra ut i Opera så ser den gjerne bra ut i IE også :smile:

Lenke til kommentar

For seriøse nettaktører burde det være knekkende likegyldig hva som er enklest.

Å stenge ute ti prosent av kundene er sjelden lønnsomt, det vitner bare om lite gjennomtenkte løsninger og uprofesjonelle kodere.

Å utvikle plattform og browserspesifikke løsninger er greit dersom du har kontroll over hva brukerne dine benytter.

 

Må forresten berømme hardware.no og forumet, sidene har fungert i alle lesere jeg har prøvd. Tilogmed lesbart i Lynx.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-02 13:40, Spenol skrev:

Er Opera bedre enn Internet Explorer og Netscape/Mozilla? Jeg er ganske sikker på at ingen på dette forumet har nok kunnskaper om HTML, Java, XML, annen web-teknologi, kompatibilitet, standarder, etc., til å kunne uttale seg om hvilke av disse nettleserne som virkelig er best. Det dere derimot bør vite, er at Opera, i motsetning til Internet Explorer og Netscape/Mozilla, faktisk koster over 300 kr, mens de tre sistnevnte er 100% gratis. At du kan bruke Opera mot å se på reklame, gjør ikke programmet gratis - du gir faktisk vekk noe ved å ta imot søppelinformasjon.


PS. Ikke si at du kan cracke Opera. Da lar du heller være å svare på denne posten.


 

 

 

Det er mulig du er såkalt ekspert,og muligens jobber for biller`n,men microsoft har vel aldri brydd seg med standarder.so go fuck microsoft.Opera er et bra alternativ.Konnkurannse er vel bra eller hva?Det virker ikke så når microsoft kommer med sine bugger i programmene og vil ha monopol.Jeg håper en dag at linux blir så brukervennlig at windows blir akterutseilt.

Lenke til kommentar

Har brukt IE ein god del, men legger som oftast inn Opera ei stund etter eg har reformatert, og er alltid like fornøgd. Ein kan ikkje klaga på Opera at enkelte sider ikkje ser bra ut, dette er MS sin feil. MS har laga mange "kvasi-standarder", som ingen andre støtter (korkje Netscape eller Opera), og dette viser seg å vera eit stort problem.

 

Om ein velgjer å følgja standarden til W3C, er ein sikra at sidene ser bra ut i både Netscape og Opera, og stort sett IE. Her ser ein at IE faktisk ikkje berre legg inn eigne "standardar", men dei har og (store) feil i korleis W3C sine HTML-standardar vert vist. Her er det stort sett berre Opera som klarer å visa sidene 100% rett, men for å lage gode HTML-sider, bør ein velgja å følgja desse standardane.

 

Om ein har sider som følgjer ein av standardane til W3C, vert det ofte vist ein logo nederst på sida, som viser at sidene er ekte HTML.

 

Om ein designer sider som i første rekkje følgjer standardane, og i andre rekkje ser bra ut i IE, så er ein komt langt. Om standardane vert følgd, ser sidene bra ut i NS og Opera, og om ein deretter prioriterer IE, så kjem ein ut med eit bra resultat. :smile:

Lenke til kommentar

Helt enig!

Nettleserprodusentene har vært trege med å få på plass støtte for alle elementene i HTML. Nå ser det etterhvert ut til at det kommer endel nettlesere som har nesten full støtte for HTML4, de er Opera 4-->, Netscape 6 og Internet Explorer 5 for Mac. (Sistnevnte i Windows-versjon henger litt etter).

 

Quote:


On 2001-12-02 16:20, kilogram skrev:

Har brukt IE ein god del, men legger som oftast inn Opera ei stund etter eg har reformatert, og er alltid like fornøgd. Ein kan ikkje klaga på Opera at enkelte sider ikkje ser bra ut, dette er MS sin feil. MS har laga mange "kvasi-standarder", som ingen andre støtter (korkje Netscape eller Opera), og dette viser seg å vera eit stort problem.


Om ein velgjer å følgja standarden til
, er ein sikra at sidene ser bra ut i både Netscape og Opera, og stort sett IE. Her ser ein at IE faktisk ikkje berre legg inn eigne "standardar", men dei har og (store) feil i korleis W3C sine HTML-standardar vert vist. Her er det stort sett berre Opera som klarer å visa sidene 100% rett, men for å lage gode HTML-sider, bør ein velgja å følgja desse standardane.


Om ein har sider som følgjer ein av standardane til W3C, vert det ofte vist ein logo nederst på sida, som viser at sidene er
ekte HTML
.


Om ein designer sider som i første rekkje følgjer standardane, og i andre rekkje ser bra ut i IE, så er ein komt langt. Om standardane vert følgd, ser sidene bra ut i NS og Opera, og om ein deretter prioriterer IE, så kjem ein ut med eit bra resultat. :smile:



Lenke til kommentar

Quote:

Om ein velgjer å følgja standarden til W3C, er ein sikra at sidene ser bra ut i både Netscape og Opera, og stort sett IE. Her ser ein at IE faktisk ikkje berre legg inn eigne "standardar", men dei har og (store) feil i korleis W3C sine HTML-standardar vert vist. Her er det stort sett berre Opera som klarer å visa sidene 100% rett, men for å lage gode HTML-sider, bør ein velgja å følgja desse standardane.


 

Det er nettopp dette som er det store problemet for webdesignarar. Viss ein fylgjer standarden risikerer ein at sidene blir vist feil i IE og det er jo ikkje ein fordel med tanke på at majoriteten av nettsurfarane nyttar IE. Det er jo positivt at Opera har valgt å fylgje standarden 100% - det burde alle browsere, men dette er jo ein Microsoft-dominert verden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...