apobase Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg et nytt digitalkamera og er relativt grønn på området. Finnes det digitalkamera med funksjon for å ta sort/hvitt-bilder, eller er det noe man etterbehandler på pc-en? apobase Lenke til kommentar
olemm Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 De fleste digitalkameraer konverterer til s/hv på kameraet, men det er ikke egentlig noe poeng hvis ikke du har behov for å vite der og da hvordan scenen tar seg ut i s/hv, konvertering i f.eks. Photoshop gir langt mer kontroll over resultatene (mht. fargefiltrering o.l.). Lenke til kommentar
apobase Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 De fleste digitalkameraer konverterer til s/hv på kameraet, men det er ikke egentlig noe poeng hvis ikke du har behov for å vite der og da hvordan scenen tar seg ut i s/hv, konvertering i f.eks. Photoshop gir langt mer kontroll over resultatene (mht. fargefiltrering o.l.). 5147613[/snapback] Takk for svar. Hvordan er kvaliteten på sort/hvitt-bilder for digitalkamera sammenlignet med tradisjonelle speilreflekskamera med sort/hvitt-film? Jeg tenker meg først og fremst sort/hvitt-bilder i forbindelse med portretter. apobase Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Bruk Photoshop eller lignende program for å etterbehandle bildet til sort-hvitt, så har du størst kontroll og større mulighet for vellykket resultat. Da kan det bli omtrent like bra som sort-hvitt film, hvis vi ser bort fra at film på enkelte områder fortsatt er bedre enn digitalkamera. For eksempel er dynamikken i tradisjonell sort-hvitt film bedre enn det digitale formatet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå