Gå til innhold

Ingen reklamasjonsrett på strømadapter?

Mr. Floppy

Anbefalte innlegg

Jeg har et strømadapter til en bærbar datamaskin som helt uten forvarsel har sluttet å virke. Jeg har bekreftet med voltmeter at det ikke er noen ut-spenning fra adapteret. Videre er adapteret "helstøpt", så jeg kan ikke åpne det for å kikke etter feil (inkludert eventuell ødelagt sikring).

Strømadapteret ble kjøpt helt nytt i butikk i april i fjor (altså ca 1,5 år siden) for ca 1100 kroner, men på forespørsel om reklamasjon sier selger at dette ikke er en reklamasjonssak. Han hevder at adapteret ikke går inn under reklamasjonsordningen.

Før jeg legger mer press press på selgeren ville jeg gjerne vite om det faktisk finnes noen forhold som tilsier at strømadaptere faller utenfor reklamasjonsretten. Er det noen som kjenner til dette?

Sånn for sikkerhets skyld: Jeg snakker om reklamasjonsrett gitt av norsk forbrukerkjøpslov, jeg snakker ikke om angrefrist eller produsentens/selgerens garantiordning.

Takker for alle innspill.

PS til moderator: Jeg håper jeg traff riktig forumkategori. Men flytt hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selger må sannsynliggjøre at dette er en skade som er forårsaket av NATURLIG slitasje på produktet.

5147547[/snapback]

Og når adapteret ifølge produsenten har en MTBF på 50.000 timer (ca 6 år), så har jeg vanskelig for å se hvordan dette skyldes naturlig slitasje. Det kan i hvert fall ikke sannsynliggjøres. Det er dette argumentet jeg kommer til å kjøre på.

Så det er ingen grunn til å tro at selger har rett i at strømadaptere er unntatt reklamasjonsrett? De kan da ikke antas å være forbruksartikler, eller...?

Lenke til kommentar

Flere produsenter har lagt seg på linjen at strømadaptere og batterier er forbruksvarer, og dermed ikke dekkes av mer enn garanti, som regel 1 år gitt av produsent. Dersom du forteller noe om butikk og produsent på adapteret, kan det være mulig å gi litt mer nøyaktig svar.

Lenke til kommentar

Det er totalt irrelevant hvilken "linje" produsenter legger seg på. Det er stortinget som bestemmer hva som omfattes av forbrukerkjøpsloven, ikke produsentene. Forbrukerkjøpsloven gjelder etter § 1 andre ledd salg av "ting", og en strømadapter er klart en ting. Du har altså reklamasjonsrett.

Og for øvrig er det ingen grunn til å snakke om "forbruksvare" som om det skulle være avgjørende for reklamasjonsretten, ettersom dette også er ting. Til og med kjøp av bananer og kondomer omfattes av forbrukerkjøpsloven ...

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Der jeg jobber, hadde vi en bærbar datamaskin fra Dell som plutselig sluttet å lade. Vi fant ut at det måtte være strømadapteret som hadde tatt kvelden. Da jeg ringte Dell var det ikke snakk om å få dette på garantien, og vi måtte betale for å få en ny selv om enkelte modeller av akkurat den typen var kjent for å ha strømadaptere med produksjonsfeil. Husker ikke nøyaktig alder på datamaskinen, men den gikk uansett under reklamasjonsfristen. Jeg gadd ikke ta det videre da det ikke var mine penger, og det ville kostet bedriften mer penger å la meg bruke tid på å dra dette lenger enn å betale for adapteret.

Lenke til kommentar
[...] Dersom du forteller noe om butikk og produsent på adapteret, kan det være mulig å gi litt mer nøyaktig svar.

5149365[/snapback]

I mitt tilfelle dreier det seg om et originalt HP-adapter kjøpt i den lokale Expert-butikken. Så vidt jeg forstår andre tråder i forumet, så er ikke HP de som er mest opptatt av kundevennlighet når det kommer til reklamasjon...

Vi får se hvordan det går. Det vil si, først må jeg løse mysteriet om Den Forsvunnede Kvitteringen... :(

Lenke til kommentar
[...] Dersom du forteller noe om butikk og produsent på adapteret, kan det være mulig å gi litt mer nøyaktig svar.

5149365[/snapback]

I mitt tilfelle dreier det seg om et originalt HP-adapter kjøpt i den lokale Expert-butikken. Så vidt jeg forstår andre tråder i forumet, så er ikke HP de som er mest opptatt av kundevennlighet når det kommer til reklamasjon...

Vi får se hvordan det går. Det vil si, først må jeg løse mysteriet om Den Forsvunnede Kvitteringen... :(

5149813[/snapback]

Vi er ikke så vanskelige på reklamasjoner, men er blandt de som ikke tar reklamasjoner på strømadaptere og batterier :no:

Lenke til kommentar
Det er totalt irrelevant hvilken "linje" produsenter legger seg på. Det er stortinget som bestemmer hva som omfattes av forbrukerkjøpsloven, ikke produsentene. Forbrukerkjøpsloven gjelder etter § 1 andre ledd salg av "ting", og en strømadapter er klart en ting. Du har altså reklamasjonsrett.

Og for øvrig er det ingen grunn til å snakke om "forbruksvare" som om det skulle være avgjørende for reklamasjonsretten, ettersom dette også er ting. Til og med kjøp av bananer og kondomer omfattes av forbrukerkjøpsloven ...

5149669[/snapback]

En forbruksvare omfattes ikke av 2 års reklamasjonsrett. Tror nok du bør oppdatere deg littegrann. Eller har du planer om å reklamere på banene du kjøpte på Rimi om halvannet år?

Lenke til kommentar

5149669[/snapback]

En forbruksvare omfattes ikke av 2 års reklamasjonsrett. Tror nok du bør oppdatere deg littegrann. Eller har du planer om å reklamere på banene du kjøpte på Rimi om halvannet år?

5150105[/snapback]

Selvom en "ting" er forbruksvare, har du fremdeles reklamasjonrett så lenge "tingen" slutte å vrike som den skal, før forventet levetid.

Et strømadapter er forventet å leve mer 2år.

Lenke til kommentar

"En forbruksvare omfattes ikke av 2 års reklamasjonsrett. Tror nok du bør oppdatere deg littegrann. Eller har du planer om å reklamere på banene du kjøpte på Rimi om halvannet år?"

Kan du forklare meg hvor du henter denne regelen fra? Jeg er rimelig godt oppdatert. Og det er bare svada å hevde at forbruksvarer ikke omfattes av reklamasjonsretten. Vis til én rettskilde som taler for en slik regel.

Og før jeg sovner av: Hvorfor tar "dere" ikke reklamasjoner på batterier? Det står uttrykkelig i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at loven får direkte anvendelse på batterier. Men departementet må kanskje oppdatere seg litt de også?

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Tee: Bananene dine på rimi går under forbrukerkjøpsloven de også, det gjør faktisk alt det man handler. :D

Men man mister reklamasjonsmulighetene når varen er forbrukt eller " gått ut på dato".

om han over skriver, bateri går på reklamasjonen. Men hvis man har brukt opp batteriet, har man ikke lenger reklamsjonsrett.

Lenke til kommentar

Tror ikke du hadde kommet langt om du hadde reklamert på de sorte loddne bananene dine etter et halvt år heller jeg da... LoL

Eneste erfaring jeg har med strømadapter er på lcdsjermen, å da sente komplett nytt adapter på dagen å jeg trengte ikke å sende inn det gammle.. (helt ny vare)

Men setter HP (expert?) seg på bakbeina så er det vel ingeting du kan gjøre uten å ta det videre til FBI eller noe sånt... Er tross alt snakk om noen kroner... :ermm:

Lenke til kommentar
Tror ikke du hadde kommet langt om du hadde reklamert på de sorte loddne bananene dine etter et halvt år heller jeg da... LoL

Eneste erfaring jeg har med strømadapter er på lcdsjermen, å da sente komplett nytt adapter på dagen å jeg trengte ikke å sende inn det gammle.. (helt ny vare)

Men setter HP (expert?) seg på bakbeina så er det vel ingeting du kan gjøre uten å ta det videre til FBI eller noe sånt... Er tross alt snakk om noen kroner... :ermm:

5150765[/snapback]

Det var ikke meningen å bringe inn bananer i diskusjonen, selv om det er helt klart at forbrukerkjøpsloven gjelder bananer, og i hvert fall strømadaptere!

Toårsfristen i forbrukerkjøpsloven er lengste frist for reklamasjon, dersom tingen ikke er ment å vare lenger. Man må i alle fall reklamere i rimelig tid etter at man oppdaget mangelen. Det betyr at dersom jeg oppdager at den der bananen er ødelagt, men venter i 18 måneder med å reklamere, er fristen utløpt. Men hvis jeg eter en banan, og blir syk av den, slik at jeg blir liggende i koma i et og et halvt år, kan jeg fortsatt reklamere når jeg våkner opp fra koma, og så kreve erstatning for tapt arbeidsinntekt for den tiden jeg lå i koma.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...