Jaffe Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Steam med Wine Det er en del som har problemer med å få til steam i Linux, så jeg laga denne guiden. Denne guiden gjelder ikke Cedega, da Steam skal fungere fint der uten noe problem. Du kan installere Steam før du gjør dette, men når du skal kjøre Steam må du har gjort det. Det første du må gjøre, er å installere Wine dersom du ikke har det. I Debian og (K)Ubuntu: sudo apt-get update sudo apt-get install wine Når du har installert Wine, vil en virutell harddisk (C:) lages i mappa: /.wine/drive_c/ I hjemmemappa. Inni der igjen, ligger alt som på en vanlig Windows-disk, som fks. "Programfiler" osv. Steam trenger Active X kontroller for å vise web-sider inne i Steam. Desverre fungerer det ikke uten. Last ned et Active X -arkiv her, og pakk ut: http://downloads.transgaming.com/mozilla_c.../mozcontrol.tgz Gå inn i mappa du pakka ut i (i konsoll) og registrer Active X DLL-fila: regsvr32 mozctlx.dll Wine trenger også fontet "tahoma". Det kan du laste ned her (EXE-fil som du emulerer i Wine. Den installerer fontet for deg): http://download.microsoft.com/download/off...us/tahoma32.exe Det siste som må gjøres er å sette på "virtual desktop" i Wine. Ellers vil du ikke kunne skrive i tekstbokser når du kjører Steam. Bare kjør winecfg i konsoll, gå på "Graphics"-tab'en og kryss av på "Emulate a virtual desktop" og skriv inn en oppløsning på minst 1024 x 768. Nå kan du kjøre Steam! Dersom lyden lagger i fks. Counter-Strike Åpne "config.cfg" som ligger i: /steam-mappe/SteamApps/brukernavn/counter-strike/cstrike/ Legg til: _snd_mixahead "0.0" Du kan prøve å endre på verdien, hvis denne ikke fungerer. Hvis dette ikke går heller, prøv å bytt til en annen lyd-driver. Velg "Audio"-tab'et i winecfg og skift til en annen i lista (som regel er det bare to du kan bruke; OSS og ALSA). Dersom det gjelder andre spill (fks. Half-Life), er det samme fila du skal redigere, men da ligger den i: /steam-mappe/SteamApps/brukernavn/half-life/valve/ Spør hvis det er noe som har med installasjon av Steam og lydproblemer å gjøre. Hvis det er andre ting ang. Steam og spillene du lurer på, har Linux-Gamers en del informasjon. Lykke til! Endret 13. november 2005 av Johan123321 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Det kan være at Steam fungerer uten disse endringene på noen distroer. Men jeg vet at det er en del som må gjøre det over for at det skal funke. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Jeg er helt newb, så kan du forklare hvordan man Gå inn i mappa du pakka ut i (i konsoll) og registrer Active X DLL-fila: EDIT: SRY, missforstod litt... fikk fiksa det med Active X DLL tror jeg great work btw! Endret 13. november 2005 av South_Bridge Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg spiller nesten aldri (noe som helst), men jeg måtte jo bare prøve. Fungerte 100%, eneste tullet jeg får er fordi jeg bruker to skjermer (må kjøre eget vindu, fullscreen gir meg CS++ midt på begge skjermene). Mellom 85-99 fps ikke noe å klage på Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Og jeg som akkurat kjøpte meg Cedega:( Jaja, får spilt en del andre spill med cedega også da:) Faktisk god suksess med de spillene jeg har prøvd selv emd et ati skjermkort. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Ja, Cedega er nok bedre, men det er greit at det funker på Wine og da - for de som ikke gidder å kjøpe ... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Forresten, kom gjerne med tilbakemeldinger osv., og si i fra om noe er vanskelig å forstå eller feil! Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 eg har instalert wine og når eg skriver "sudo ls /.wine/ så finner den ingenting.. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 eg har instalert wine og når eg skriver "sudo ls /.wine/ så finner den ingenting.. 5165879[/snapback] Kjør winecfg. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Eg har no instalert steam, men det klikka under oppdateringa(eg har logga inn). Men eg får ikkje til å starte steam igjen. Når eg skriver "wine steam" så får eg berre beskjed om at den ikkje finner programmet... Endret 17. november 2005 av rEaliTY Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 "cd .wine/path/til/steam.exe" "wine steam.exe" Steam må kjøres i mappa, med hele filnavnet. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Hmm, virker som steam'n har fått seg ein smell. Så eg trur eg berre sletter det og instalerer det på nytt. Korleis går eg fram då? Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Hmm, virker som steam'n har fått seg ein smell. Så eg trur eg berre sletter det og instalerer det på nytt. Korleis går eg fram då? rm -r ~/.wine && winecfg Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Tenkte eg berre skulle slette Steam eg og installere det på nytt Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Da får du slette filene manuelt da Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Oki, var berre usikker på om eg måtte gjere det på ein anna måte. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Eg fekk denne feilmeldinga når Steam var ferdig oppdatert: fixme:vxd:VXD_Open Unknown/unsupported VxD L"gdperf.vxd". Try setting Windows version to 'nt40' or 'win31'. err:ole:CoGetClassObject class {4955dd33-b159-11d0-8fcf-00aa006bcc59} not registered fixme:ole:CoCreateInstance no classfactory created for CLSID {4955dd33-b159-11d0-8fcf-00aa006bcc59}, hres is 0x80040154 Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Får bare "Not yet implemented" uansett hva jeg gjør! Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Ingen som kan hjelpe oss? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Nokon som veit om ein plass som kan hjelpe meg då? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå