Gå til innhold

Bøker om Linux/Debian

Anbefalte innlegg

Tenkte å se på Linux og lære meg litt om det i ferien, er ikke så vledig interessert i en eller annen "windows-etterlikning" tenkte å lære meg å bruke kommandolinja, fordi jeg neppe kommer til å bruke det til en workstation uansett. Så jeg tenkte debian var tingen (har også en kamerat som bruker debian). I den forbindelse lurte jeg på om noen hadde noen tips til en bok som tar for seg debian/linux fra grunnen av, så jeg lærer meg hvordan det hele fungerer (learning by doing er rett og slett ikke like effektivit).

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en lang liste:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/brows...0575955-4214530

noen av dem har preview pages og mange er "anmeldt" av personer som har kjøpt bøkene..

EDIT:

Bilbe bøkene pleier å være ganske så store og omfattende og up-do-date:

Debian/GNU Linux Bilble 3.1 (nyeste stable version)

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=books&n=291374

Linux Bible 2005 (2006 kommer i Januar):

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...KX0DER&st=books

Denne er mer om Linux generelt, men har seksjoner for alle de store distroene (ikke Ubuntu vel å merke, men Ubuntu var jo nesten bare barnet i begynnelsen av 2005...)

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Ser at du bor i Trondheim. Jeg jobbet på Høgskolen i sør-trøndelag i sommer avdeling for lærerutdanning (Rotvoll). Hvis du går der/ kjenner noen som går der ect. så finnes det en bok om det på Biblioteket der. Litt sært svar :p , men leste litt i den å det virket ganske vanskelig. Lykke til :)

Endret av pholi90
Lenke til kommentar
På biblioteket på skolen min lånet jeg en UNIX bok for ikke så lenge siden. Den tok for seg grunnleggende Linux/Unix. Ganske bra bok :) Det var da litt gammel desverre :( Men er det ikke sånn at du lærer best om du prøver selv da?

5180060[/snapback]

Nei, det er ikke det, litteratur i kombinasjon med praksis har vist seg å være mye mer effektivt for meg, og antaklig er det sånn for de fleste. Når man lærer ting igjennmo praksis alene så får man ofte litt "hullete" kunnskap (ihvertfall den første perioden), noe som ikke er gunstig.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg lærer iallefall best sånn. Jeg mener at det å lese side opp og side ned om et tema er bare tull. Det kan godt henne at det som står i bøkene er feil i forhold til det du holder på med. Dette problemet har jeg møtt på MANGE ganger.

Hender seg seff at jeg leser litt jeg å, men det er ikke så ofte egentlig.

Bruker å tenke som så at enten går det eller så går det ikke.

Hva mener du forresten med at man får hullete kunnskaper om man prøver selv?

Lenke til kommentar
Jeg lærer iallefall best sånn. Jeg mener at det å lese side opp og side ned om et tema er bare tull. Det kan godt henne at det som står i bøkene er feil i forhold til det du holder på med. Dette problemet har jeg møtt på MANGE ganger.

Hender seg seff at jeg leser litt jeg å, men det er ikke så ofte egentlig.

Bruker å tenke som så at enten går det eller så går det ikke.

Hva mener du forresten med at man får hullete kunnskaper om man prøver selv?

5180433[/snapback]

Det jeg mener med hullete kunnskaper er at folk bare kan løsning på visse konkrete ting, de har ikke grunnkunskapen til å løse et ukjent problem på en kjapp og grei måte. Skal man løse et problem en gang, eller noen få problemer er det greit nok, men om man ser for seg å bruke feltet til mye forskjellig er god grunnkunnskap veien å gå.

AtW

Lenke til kommentar

Muhaha.... "Unix user's handbook" står nu på hylla. Den er svær (sikker på størrelse med 3-5 murstein, vekt ditto), dekker alt fra internetts historie til programmering (c, c++, java, perl) til shell (tre varianter), Ms services for unix, konfing av div. servere/programmer, VI, sed/awk/grep, og mye mye mer. Digger når det er salg på akademika :p

Lenke til kommentar

Det står 600kr bakpå men jeg gav 90 - 2002 utgaven :p

Er ingen nybegynnerbok, men en bok som dekker unix generellt (alt fra RH/Caldera Linux til BSD/Solaris/Hp UX etc... Er tross alt en del standardverktøy!) Fikk også tak i den store eclipseboka (uten cd) til 1/5's pris, nyeste utgave...

Om du går på Blindern - kjapp deg ned til akademika snarest. Det ligger en kasse med... en god del interessante bøker der. Masse data, og ennå mer astronomi, og masse masse annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...