Gå til innhold

Min ibm disk døde...har jeg krav på annet merke fra komplett


Anbefalte innlegg

Dette blir 3 gang en av mine IBM GXP75 disker tar kvelden. Har god kjøling på diskene (chifetech bigtower med vifter forran diskene). Så de blir IKKE varme (har sjekket). Hver gang noen av de har blitt ødelagt, så har jeg fått samme søppelet tilbake.

 

Det blir da 3 gang jeg mister all data (disken bare stoppa forb**** helt plutselig).

 

Lager en slags "søkelyd" hele tiden, blir ikke funnet i oppstarten osv.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min IBM 45GB 75GXP dødde for et par måneder siden. PSData ville gi meg en IBM 60GB 120GXP igjen; for disse var erstatningsdisker fra IBM.

 

Jeg skrev en del mail, ringte og maste om hvor mye jeg ville ha en WD istedenfor, men godtok etter hvert min skjebne, og ventet spent på en ny IBM 60GB 120GXP..

 

Åpnet spent pakken og oppdaget til min store forferdelse at jeg hadde fått en identisk disk som min avdøde IBM 75GXP.

 

Tok øyeblikkelig kontakt med PS, og forklarte at jeg nå var lei av å ha mistet 45GB med data, ventet 3 uker på ny HD, fått feil HD, fått IBM HD.. osv.

 

De var enige med meg om at dette var dårlig kundebehandling og oppfylte til slutt mitt første ønske; nemlig en WD 80GB 8MB! Og gjett om humøret mitt steg mye akkurat da.

 

Jeg er en god PSData-kunde så det var best for dem at de ryddet opp. Mitt forslag er å ta kontakt med dem og forklare alle problemene dine. Hold en høflig tone og kom med gode argumenter. (Si at du snart går over til PSData..) :wink:

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at du på ingen måte har krav på noe annet enn en identisk disk når den dør. I dette tilfelle har jo IBM valgt å erstatte 75gxp med disker som er to generasjoner nyere og 15gb større. Det er ingen dårlig deal, og i de fleste tilfeller kommer du neppe langt med å kreve noe annet av butikken. Så ikke *forvent* å få en WD med 8mb, da denne på ingen måte tilsvarer hva du egentlig kjøpte.

Lenke til kommentar

Jeg svarer seint...har ikke 24/7 pc tilgang nå om dagen :razz: Men kan det være mulig at begge ibm gxp75'ene kan gå samtidig? Er jo rart egentlig, har nemlig pc i annet rom enn tastatur, mus osv. Så jeg hører jo ikke maskina selv.

 

Fordi, istad så koblet jeg den som "ikke" burde vært ødelgat til ide0 som master. Startet opp maskina, disken sto bare og skrapa akkurat som den andre. Prøvde da den andre disken igjen, skrapa like mye den...tok fram en god men gammel Quantum fireball disk...den funka som bare det...sammen gjorde en 30 gb ibm disk fra "gamle" dager...hehe.

 

Fikk mail tilbake fra komplett også. Bare å levere/sende inn, hvis jeg skrev på at jeg ville ha annet merke nå, så var heller ikke det noe problem...var bare å betale mellomlegg, meget bra :smile:

 

Er ikke helt uten grunn at jeg bruker kun komplett.

 

Heia komplett :grin:

Lenke til kommentar

Jeg vedder mitt feilmodda og ustabile(?) GeForce 2MX400 kort på at du (diZrupt0r) får en IBM 60GB 120GXP! :grin:

*gi tilbakemelding*

 

Edit: satt inn navn for å unngå misforståelser.. og en smiley!

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-28 23:39 ]

Lenke til kommentar

Hmm.... -Hvor lang garantitid har man egentelig på slike ting?

 

(lang post følger)

 

Kjøpte selv en IBM Deskstar 75GXP 45GB disk hos Multicom for nærmere to år siden(usikker på når nøyaktig det var, men sånn cirka).

 

Den har riktignok ikke tatt kvelden ennå, men jeg husker da jeg nettopp hadde kjøpt den, hvor imponert jeg var over hvor stille den var sammenlignet med den jeg hadde fra før!

 

Nå for en stund siden derimot begynte den å bråke(ikke plutselig, men mer og mer over lang tid) og høres ut som om jeg brukte en gammel 486 maskin. *skrape skrape*. :grin:

 

Ok - kanskje litt overdrevent, men....

 

Så la jeg inn WinXP og ville gjøre disken om til NTFS.

Skjønte ikke helt hvordan man gjorde det, så jeg brukte innstallasjons 'greia' til WinXP til å formattere C: til NTFS, og las så inn Windows.

 

Tenkte så at jeg kunne formattere de andre partisjonene fra Windows. Prøvde så å formattere D: fra Windows når det var ferdig innstallert, men det gikk ikke...

 

Kom omtrent halvveis, og så stoppet det bare opp, for så å virkelig begynne å skrape. Den sto bare å kværna på sedet hvil, så jeg måtte kansellere formateringen. Prøvde igjen, men samme resultat.

 

Kjørte så IBM Drive Fitness Test fra DOS(eller DOS og DOS fru blom - - fra oppstart da), og denne fant skadede sektorer. Som den så reparerte.

 

Men jeg har nå kjøpt og innstallert en WD Caviar 80GB SE, og den er helt stille. gikk det også plutselig greit å formattere IBM'en(som nå er slave) til NTFS.

 

Beklager denne enorme posten, men HVIS IBM'en nå tar kvelden, har jeg da noe 'krav' på penga tilbake?

 

Disse diskene ble jo etterhvert 'kjent for' å gå dukken...

Lenke til kommentar

Jeg hadde en IBM 80GB GXP120 som gikk føyken her for noen dager siden.

Hadde den også i chietech kabinett med 80mm vifte som blåste på den...kjøpte min av PSdata, har sendt den tilbake og bedt om å få en WD 120Gb isteden (og heller betale mellomlegg)...

 

Blir jo spennende og se hva jeg får i retur da...

Lenke til kommentar

Quote:


Basus skrev (2002-08-28 23:32):

Etter en vare er blitt ødelagt to ganger har du krav på et likens produkt eller pengene tilbake faktisk, krev pengene tilbake hvis dem nekter deg å bytte til annet merke.



 

Trodde det var 3 ganger, men anyways:

Slå opp på http://www.lovdata.no under "kjøpsloven". Står der at du kan kreve pengene tilbake tror jeg. (ikke verst hvis disken kosta det dobbelte når du kjøpte den i forhold til nå) :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-29 13:32, Basus skrev:

Du har jo to års garanti på de fleste webshopper der man handler, er den gamlere enn den har du ikke krav på noe som helst :smile:


 

IBM Deskstar serien har 3 års garanti og IBM Ultrastar har 5 års garanti fra produsent, så forhandler og leverandør er pliktig til å følge dette.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-28 23:15, havegg skrev:

Jeg vedder mitt feilmodda og ustabile(?) GeForce 2MX400 kort på at du (diZrupt0r) får en IBM 60GB 120GXP!
:grin:
*gi tilbakemelding*


 

damn... hadde lyst på det kortet =)

psdata shipper meg en 60gb 120gxp disk som du sa...

 

--

diZrupt0r

Lenke til kommentar

Det er lo litt greit å nyansere svarene deres. Det er jo forskjell på:

 

2 års reklamasjonsfrist som norske utsalggsteder er forpiktet til å holde i hht. kjøpsloven (Gjelder deler som er ment å vare i minst 2 år men ikke nødvendigvis 5. typisk mekansiske deler som hdd, cdrom, tastatur, mus og alt som innbefatter vifter)

 

5 års reklamasjonsfrist som norske utsalggsteder er forpiktet til å holde i hht. kjøpsloven (Gjelder deler som er ment å vare i minst 5 år. typisk ikke-mekaniske komponenter som ram, cpu og diverse tilleggskort)

 

X antall år som produsenten gir med sine egne betingelser.

 

Legg også merke til at man i følge kjøpsloven ikke kan bruke ordet "Garanti" med mindre det gjelder tilleggs-ytelser i tillegg til den lovfestede reklamasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...