Gå til innhold

5.1! hvorfor ikke 4.1?

Anbefalte innlegg

Har et sorround høytalersett med 4 monitorer (er det det det heter?) og en bass og audigy lydkort, og med det følger det en "surround mixer" hvor jeg kan jeg velge hvilket type høtaler sett, men det er bare 5.1 høtalere som har ø... 5.1, hvorfor er det ikke noe som heter 4.1? :hmm:

Det er jo 4 høtalere og en bass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fordi det skal være "surround"  :tease:  altså en front, rett foran deg. front left og front right. og back left og back right. da har du 260 grader lyd, = surround :)

med 4.1 blir det derfor ikke surround. litt vanskelig og forklare syns jeg.

Sweet™

5146835[/snapback]

ok men jeg får alikavell en ganske god surround effekt.

Ps: Nemi er tøff :yes:

Lenke til kommentar
All dialog er i senter-høyttaleren ved 5.1 konfigurasjon, mener jeg..  :hmm:

5147081[/snapback]

Ja, senter kanalen er til å kjøre tale i for filmer (hvor man gjerne ikke alltid sitter rett foran lerret/skjerm) slik at den alltid skal høres ut som om den kommer fra de som snakker. Til spill er den kanalen egentlig ikke så nødvendig, da man sitter midt mellom front høyttaleren og senter-kanalen typisk vil kjøres likt i mono på front-høyttalerne, og talen høres ut som den kommer fra midten av skjermen. Du trenger m.a.o. ikke 5 satelitt-høyttalere for å få god surround.

Alle soundblaster-kort som støtter 5.1 eller mer har ingen problemer med å mikse fin surround til 4.1 høyttalere. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!

Det heter sattelitt høyttalere :)

Hvilket Audigy lydkort har du? Audigy 2/2ZS?

Med mitt Soundblaster Audigy 2 ZS og de nyeste driverne osv fra www.soundblaster.com kan jeg nemlig velge 4/4.1 om jeg vil (Har 5.1).

5146887[/snapback]

Har audigy "1"

Kansje de driverene passer for mitt også? Akkurat som ForceWere.

Lenke til kommentar

Som sagt er senteren i hovedsak til dialog og effekter som foregår midt på bildet. Du kan klare deg bra uten senter hvis du sitter i sweetspot, men i motsatt fall kan lyden fra fronthøyttaleren som er nærmest deg dominere lydbildet litt og ødelegge for surroundfølelsen.

Grunnen til at høyttalersett leveres i 5.1 er vel at "alt" av filmer har 5.1-lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...