Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forvrenging av lyd ved høyt volum?

Heineoen

Anbefalte innlegg

Hei!

Noe rart har skedd med mine fronthøytalere..

Akkurat de har jeg kjøpt i ettertid og er satt inn personlig. (har ikke mye peiling)

Det som har skjedd er at den ene høytaleren kommer det ikke lyd i fra og på den andre blir lyden veldig forvrengt når jeg spiller høyere..

Slik har det ikke vært før. :hmm:

Ps. Disse høytalerene skulle egentlig vært koblet gjennom et delefilter, men siden jeg ikke har klart å koble til "tweeter"'ene så jeg ingen vits i dette..

Det er snakk om slike høytalere:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1119

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en liten kortslutning et eller annet sted. Sjekk alle koblinger å sørg for at ingenting er i kontakt med bilchassis bortsettfra selve jordingen til forsterkeren da. Det kan også være på linjeutg. problemet ligger, eller i selve forsterkeren. Prøv evt en annen linjeutg. hvis du har det.

Lenke til kommentar

Fant ut av problemet..

Viser seg at når jeg kjørte vinduet helt ned, så kuttet den forbindelsen med kablene..

Dette er rettet opp nå.

Forvregningen har nok vært der hele tiden, merker det ikke så godt ved to høytalere.

Har ikke ekstern forsterker nei..

Må prøve å finne ut av forvregningen!

Kan det være fordi jeg ikke bruker delefilter?

Bruker orginalkabler fra bil stereoen?

Lenke til kommentar

Ok.., men

De standard 6x9'ene jeg hadde fra før spiller en del høyere med bedre bass.

Men de også gir seg etter vert.

Hva kan dette skyldes?

Skal ikke ettermonterte høytalere i en 97mod spille bedre en ogrinale?

Er det fordi de 6x9 er tilpasse litt mer hva spilleren klarer å levere?

Ps. 4 x 27 Watt RMS

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar

Glem alt om hva som står om Watt! det er AMPERE som gjelder. STRØMSTYRKE!

I spillern er det ikke noe stor strømforsyning akkurat, kobler du på en ok forsterker vil det bli MYE bedre.

Det hjelper ikke om det står 4xXXW MOSFET tusen ganger på spillerne, den interne forsterkern er crap uansett!

Grunnen til at 6*9" spiller høyere og med bedre (mer?) bass er at disse mest sannsynlig har høyere følsomhet. Samtidig er membranarealet større, noe som fører til at mer luft settes i bevegelse. Og siden lyd rett og slett er bølgebevegelse i luft så skulle resten være innlysende ;)

Om du demper dørene og får tak i en ekstern forsterker vil det bli en halt annen lydkvalitet. Garantert :thumbup:

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

høyere følsomhet gjør vel at elementet spiller høyere ved samme effekt enn et element med lavere følsomhet.

Høyere følsomhet gjør at elementet er mer "lettdrevet".. Men det sier ikke noe om hvor mye elementet tåler og hvor god gjengivelse (lydkvalitet) det har..

Når de nye elementene dine har 4 dB lavere følsomhet så betyr dette at de trenger over dobbel effekt (watt) i forhold til de gamle for å spille X dB (3 dB ekstra trenger dobbel effekt)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...