satland Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hvordan blir man flyger? Går på grunnkurs, vidergående.... Hvilkene flyskoler i norge kan jeg gå på og hva må jeg gå på for å kunne fly for et selskap som fks. SAS BRAATENS Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Godkjente norske ervervsmessige flygeskoler Luftoperativ utdanning: Flyger og navigatør utdanning Norwegian Aviation College DinSide - Slik blir du pilot Håper noe av dette kan hjelpe deg Lenke til kommentar
satland Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Er en trafikk flyger en som flyr passagjerer til utlandet fks? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg har ikke noe særlig peiling på hvordan utdanningen til en pilot er osv. Er ikke værre enn at du ringer til de som har peiling, tror ikke det er så mange med pilot utdanning her på forumet Ring f.eks til en slik skole og forhør deg om diverse du lurer på. Kanskje du blir noe klokere av å lese her. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei! Jeg holder på med min JAR-ATPL / FAR-CPL pilotutdannelse nå. Er i South Carolina i USA, og skal være her en stund til. Har satt meg litt inn i hvordan ting fungerer. Først må jeg bare si en ting rett ut: faen ta Norge. I Norge er tattovør en beskyttett tittel, man kan få "gratis penger" for å gå på folkehøyskole og drive dank ett år, og få en gratis legeutdannelse til flerfoldige hundre tusen. Men flygere? Det vil ikke staten vite av. Vi er ikke viktige. Det finnes ingen offentlige flyskoler, og de private er ikke berettigede til hjelp fra Lånekassen. Så forbered deg på å bruke mange, mange penger på dette her. Selv regner jeg med å bruke rundt en million, alt inkludert. Fordi dette ikke er noen vanlig utdanning, er fungerer ikke jobbsøking slik som i andre bransjer. Du går ikke én utdanningsvei, tar en eksamen, og får jobb. Det er ikke engang i nærheten av sannheten. Finn.no's artikkel "bekrefter" mange av de mytene som finnes om flygerbransjen. Den får det til å se ut som man betaler et beløp, får et antall flytimer, får et sertifikat, og får jobb. Men det er desverre ikke sånn at du kommer til SAS eller andre store selskaper og sier at nå har du fløyet 200 timer i en cessna, har fått instrumentratingen din, og endelig har CPL (commercial pilot licence) i handa. I beste fall kommer de til å smile og be deg komme tilbake når du kan fly. Det er timer det går på. Timer, timer, timer. Og hva slags timer. Jo mer du har fløyet, jo bedre og jo større og mer komplekse fly, jo bedre. Når du da kommer ut av Rørosfly eller NAC med 200 timer singelengine-piston, med kanskje 50 timer complex/multiengine, og 10 timer multi crew erfaring, får du rett og slett ikke jobb andre steder enn i småflyklubber. Når du så har jobbet der i mange, mange år, og kanskje nærmer deg tusen timer, får du kanskje jobb i et regional selskap. Hvis du er heldig. Det går mye på flaks. Når du så får opp timetallet ditt fort her, er du "innenfor", og kan regne med å kunne gå videre til en major carrier i løpet av et par år. SAS, f.eks., ansetter sjelden piloter med mindre enn 3000 timer total, og 200 timer multi-engine. Men mulighetene er mange. I Asia er det nå kraftig underskudd på piloter, og enkelte lowfare carriers i Europa trenger også flygere nå. Senest hørte jeg om en pilot med 400 timer total som ble styrmann på 747, og RyanAir skal etter sigende ha ansatt en styrmann med 200 timer. Det du må være obs på, er at i slike tilfeller - "direct entry" - kan du bli nødt til å betale etterutdannelse selv. En såkalt typeutsjekk på f.eks. 737, koster fort opp mot 200.000. Jeg for min del er villig til å betale det for å få et bein innenfor. Såfort du får fly for et selskap, kan du nemlig regne med å logge mellom 50 og 100 timer i måneden - gjerne multi-crew, multi-engine, og kanskje til og med turbojet. Disse timene er uendelig verdifulle, og det er de som får deg jobb der du vil etterhvert. Så det er ingen dans på roser. Det valget jeg havnet på var kominasjonen NEAR/NAIA (se signatur). Her får jeg muligheten til å jobbe som instruktør i USA etter endt utdannelse på NAIA (skal være 9 mnd, men det får vi nå se på...). Instruktøren min nå gikk her selv for et år siden, og har allerede nesten tusen timer. Men alt avhenger av om man får den første jobben sin. For å si det slik, er det mange drosjesjåfører i Oslo med mye sertifikater. Det er vanlig å regne at bare rundt 20% av de som begynner på en slik utdannelse, havner i venstresetet på et stort fly noen gang. Men det er mulig, og slik markedet ser ut nå, ser det ut til å bli mangel på piloter i løpet av et par år. Mange flygere er gamle (når så du sist en ung flyger?) og skal snart byttes ut. Da rekrutteres det gjerne fra regionals, som igjen må rekruttere fra skoler osv. Men det hender også at de store rekrutterer rett fra skoler: på slutten av 80-tallet var mangelen på flygere stor, og de som gikk her jeg går nå, ble hentet i hele klasser til Stockholm for å fly MD80 for SAS, såfort de fikk ut sertifikatene sine. Selv om jeg tviler DET kommer til å skje, tror og håper jeg at jeg får jobb når jeg kommer hjem. Hva sertifikater angår, er det to gjeldene systemer: JAR (Europa) og FAR (Amerika). Begge har hovedsaklig fire sertifikater; PPL, CPL, CFI og ATPL, som er henholdsvis Private (kan ikke fly mot betaling), Commercial (kan fly mot betaling, men ikke virke som kaptein på fly tyngre enn 12,500 lbs (ca 6 tonn)), Certifid Instructor (instruktør) og Airline Transport (ubegrenset generelt). I tillegg finnes det såkalte "ratings" man kan legge til sertifikatene. Hvis man tar ratingen på et sertifikat, kommer den også på de mindre sertifikatene; eks. tar man instrument (IR, kan fly i dårlig sikt f.eks.) under CPL-krav, får man også PPL-IR, men ikke CFI-I, om man også har CFI, eller senere tar det. Du må i tillegg har rating for å fly flermotorsfly, og for alle fly tyngre enn 12,500lbs må du ha en såkalt typerating (typeutsjekk, se over) på den aktuelle flytypen. Denne betaler vanligvis flyselskapet, men enkelte selskaper (se over) krever at du betaler den selv. Så det er en lang vei å gå. Men hvis det er dette du vil, gå for det. Det er tøft som faen, jeg har lært så utrolig mye på bare en måned her (vi har over 50 bøker, prøve ca en gang i uka, ca 100 sider lekse hver dag + flyvinga), osv. Men jeg vet at jeg vil opp og fly, og det vet jeg at jeg må. Det er bare sånn det må være. Hvis du er bitt av flybasillen, vet du sikkert hva jeg snakker om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå