Stig-Arne Skrevet 23. november 2005 Rapporter Del Skrevet 23. november 2005 kan vell ikke si mye annet enn at du bør finne deg ett annet verksted.. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 24. november 2005 Rapporter Del Skrevet 24. november 2005 Heisann Staljin.. Har vært å sjekket tilgjengelig info på denne modellen. Fant en mengde servicebuletiner. 5193171[/snapback] Hei, Hvor fant du disse servicebuletiner? Kan jeg få link? Hilsen Staljin 5193986[/snapback] Dette er et program jeg bruker på jobb. (Bilverksted) Kan forøvrig nevne at det er vanskelig å sette en rett diagnose uten å sett på bilen. Dette er bare forslag.... Lenke til kommentar
staljin Skrevet 24. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Dette er et program jeg bruker på jobb. (Bilverksted) Kan forøvrig nevne at det er vanskelig å sette en rett diagnose uten å sett på bilen. Dette er bare forslag.... Mekotekniker'n Ok, så du har inside info. Glemte å skjekke det chassisnummeret. Prøvde å sende en PM til deg men det gikk ikke. Hvor i landet holder du til? Staljin Endret 24. november 2005 av staljin Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 25. november 2005 Rapporter Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Ja. Jobber på bilverksted. Nord-Norge. I et formørka fjordhåll. skal sjekke innstillingene på min profil. Mulig det må krysses av for post.... Endret 25. november 2005 av Mekotekniker'n Lenke til kommentar
staljin Skrevet 26. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. november 2005 Hei, Som sagt jeg er i Bergen og det blir en LAAAAAAAAANG reise til deg, så selv om jeg har lyst å se Nord-Norge så er det uaktuelt nå. Har nå fått enda en tips og den går ut på at DRIVSTOFF FILTERET kan være full (med vann) og at derfor kommer det lite eller ujevnt tilførsel av drivstof. Skal få den drivstoffilteret tømt i morgen så får vi se om det hjelper. Takker for all hjelp så langt. Hilsen staljin Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 27. november 2005 Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 Hei, Som sagt jeg er i Bergen og det blir en LAAAAAAAAANG reise til deg, så selv om jeg har lyst å se Nord-Norge så er det uaktuelt nå. Har nå fått enda en tips og den går ut på at DRIVSTOFF FILTERET kan være full (med vann) og at derfor kommer det lite eller ujevnt tilførsel av drivstof. Skal få den drivstoffilteret tømt i morgen så får vi se om det hjelper. Takker for all hjelp så langt. Hilsen staljin 5210515[/snapback] Ja det er jo uaktuelt.... Blir litt overrasket over den teorien. Gikk ut ifra at det var sensor i dieselfilteret. (varsellampe tennes når det kommer vann i bunnen av filteret) Det kan jo selfølgelig være årsaken uansett... Artig å høre hva som skjer videre. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 27. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 Hei, Har vært i dag og fått bilen sett på. Drivstoffilteret ble ikke tømt, da vi ikke hadde nok tid til det. Er visst j.... godt gjemt, den. I stedet fikk vi sett på luftmengdemåler, blåst den og resten av systemet reint, og det ble ikke noe stor forandring. Det merkes litt, at bilen drar litte granne bedre, men det det merkes best på er at motoren blir fort varmt nå. Kjørte 6 km til bilmekanikeren (3km i 80 sone) og da var temperatur kommet opp i ca 65C, vi holdt på med bilen i ca 1 time, kjørte 3 km derifra til jobb og så var tempen opp i 90C. Han sier at det definitivt må være luftmengdemåler som er gåen. Derfor skal jeg bestille meg en ny time hos Audi i morgen, så får vi se hva de sier. Takker Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Isbj0rn1 Skrevet 8. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2006 JA?? Ka dem fant ut?? E jo megaspent her! Slit med no lignanes selv trur jeg.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2006 Ja staljin, forstår det slik at du fremdeles sliter med dette problemet? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 8. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2006 Det er desverre riktig som det er nevnt tidligere i tråden at verksted ikke klarer å sjekke verdiene på motoren.De bare sjekker om det er feilkoder.Å sjekke en luftmassemåler tar bare noen sekunder,men det hjelper ikke så lenge de ikke vet verdiene.Det ble nevnt verdier tidligere ved turtall.Vil bare nevne at de må kontrolleres ved full gass.Problem med luftmassemåler (en dårlig ikke defekt )merkes med som nevnt tidligere at den ikke "får nok" det vil på en måte virke som den går tålig bra opp til ca 3000 omd,men så er det akkurat som du slipper av gassen og den bare kryper opp i turtal uten noe form for krefter eller skyv.Kjører man med testeren i din bil å sjekker luftmasseverdi og turbotrykk får man fort en status på tilstanden. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 8. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Må også si at eksos utslipp har ingen farge, selv nå når det er så kladt, så det vil si at den ikke bruker mye olje, selv om i instruksjonsboken står at den kan bruke opp til 0.5 l per mil 5171489[/snapback] Står det i instruksjonsboken at bilen kan bruke opp til 0,5 liter OLJE per mil? Er det kun jeg som synest det hørtes mye ut. Edit: @kremt: Ja det kan høres bedre ut Endret 10. mars 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Det står i instruksjonsboken, tenker jeg, at det er helt normalt at bilen bruker opp til: 1 liter olje per 1000 kilometer. Lenke til kommentar
Isbj0rn1 Skrevet 16. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2006 Jaja, byttet luftmassemåler selv! Ble en helt annen bil ettepå! Merket at bilen ikke trakk like godt som før. Spesielt i 3. gir og oppover. Samt på høyt turtall. Audi A4 1.9TDIQ 98mod. Chipp Lenke til kommentar
Audiator Skrevet 30. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Alle snakker om luftmassemåleren, men ingen vil si hvor den sitter - ?? Har en 92 Audi 80 1,9TDI med samme problem - trekker helt elendig, må stort sett bruke ett gir lavere enn vanlig for i det hele tatt å få bilen med meg... Byttet dieselfilter uten at det hjalp. Kikket litt på luftfilteret. Det hjalp heller ikke (så ganske rent ut). Har en mistanke til et eller annet elektrisk siden problemet begynte etter en motorvask (tror jeg) for et par uker siden. Så altså: Luftmassemåleren - hvor er den? Er det den som sitter på luftfilterboksen? Pris? Endret 30. mars 2006 av Audiator Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 30. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2006 Alle snakker om luftmassemåleren, men ingen vil si hvor den sitter - ?? Har en 92 Audi 80 1,9TDI med samme problem - trekker helt elendig, må stort sett bruke ett gir lavere enn vanlig for i det hele tatt å få bilen med meg... Byttet dieselfilter uten at det hjalp. Kikket litt på luftfilteret. Det hjalp heller ikke (så ganske rent ut). Har en mistanke til et eller annet elektrisk siden problemet begynte etter en motorvask (tror jeg) for et par uker siden. Så altså: Luftmassemåleren - hvor er den? Er det den som sitter på luftfilterboksen? Pris? 5838774[/snapback] En luftmassemåler er som navnet sier en måler som måler hvor mye luft som går inn i motoren.Den sitter som regel alltid rett etter luftfilteret.PÅ noen biler er den en del av luftfilterboksen.Som regel på europeiske biler er det et slags plastikkrør med en kontakt på. Lenke til kommentar
Audiator Skrevet 30. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) En luftmassemåler er som navnet sier en måler som måler hvor mye luft som går inn i motoren.Den sitter som regel alltid rett etter luftfilteret.PÅ noen biler er den en del av luftfilterboksen.Som regel på europeiske biler er det et slags plastikkrør med en kontakt på. 5841522[/snapback] Ganske riktig! På min gamle, røde Audi 80 1,9 TDI sitter den på "lokket" til luftfilteret, altså der den tjukke ut-slangen er koblet til. Skrudde av den hvite tilkoblingsdelen der kontakten er koblet til, fire SMÅ skruer (OBS: Dette er IKKE en jobb du gjør med slegge og boksehansker!) og pirket den forsiktig av. Koblet av to av tre ledninger og fikk den såpass langt ut at det var mulig å se inn i selve føleren. Den består av en printplate med dreiepotensiometer som dreier med luftstrømmen. Kontakten ut går via to små fjærende "platinakontakter" som ligger an mot printplaten. Den ene av disse var litt gruggen og eiret og kanskje litt "slapp i fisken". Gjorde rent med sprit og Q-tips, både kontaktene, anleggsflaten og selve potmeteret så langt det var mulig å komme til med stor forsiktighet, strammet opp de to kontaktene litt og fikk lirket det hele på plass igjen. Resultat: Den gamle røde Audi ble en helt ny rød Audi. Går som en kule! (Okei, det er fremdeles en gammel dieselmotor med 250k på baken, men den har aldri vært så frisk i min tid...) Har googlet og søkt i dagevis på norske og tyske Audi-sider. Mange har beskrevet problemet, og nesten like mange har foreslått ny luftmengdemåler (eller kanskje turbo) som det eneste saliggjørende. Men det KAN altså være verd å prøve med et lite stjerneskrujern og et par Q-tips først - de koster jo ikke allverden... Og setter du guttehvalpen eller elskerinnen til å gi litt gass når du kikker inn i selve føleren, er det lett å se om selve potmeteret er ok og dreier med gasspådraget. Lykke til! PS: Ringte Audisenteret og fikk pris på ny luftmassemåler: Kr. 5481,- inkl mva. Burde vel ringe Nille og få prisen på to bomullspinner også... DS Endret 31. mars 2006 av Audiator Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 31. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2006 En luftmassemåler er som navnet sier en måler som måler hvor mye luft som går inn i motoren.Den sitter som regel alltid rett etter luftfilteret.PÅ noen biler er den en del av luftfilterboksen.Som regel på europeiske biler er det et slags plastikkrør med en kontakt på. 5841522[/snapback] Ganske riktig! På min gamle, røde Audi 80 1,9 TDI sitter den på "lokket" til luftfilteret, altså der den tjukke ut-slangen er koblet til. Skrudde av den hvite tilkoblingsdelen der kontakten er koblet til, fire SMÅ skruer (OBS: Dette er IKKE en jobb du gjør med slegge og boksehansker!) og pirket den forsiktig av. Koblet av to av tre ledninger og fikk den såpass langt ut at det var mulig å se inn i selve føleren. Den består av en printplate med dreiepotensiometer som dreier med luftstrømmen. Kontakten ut går via to små fjærende "platinakontakter" som ligger an mot printplaten. Den ene av disse var litt gruggen og eiret og kanskje litt "slapp i fisken". Gjorde rent med sprit og Q-tips, både kontaktene, anleggsflaten og selve potmeteret så langt det var mulig å komme til med stor forsiktighet, strammet opp de to kontaktene litt og fikk lirket det hele på plass igjen. Resultat: Den gamle røde Audi ble en helt ny rød Audi. Går som en kule! (Okei, det er fremdeles en gammel dieselmotor med 250k på baken, men den har aldri vært så frisk i min tid...) Har googlet og søkt i dagevis på norske og tyske Audi-sider. Mange har beskrevet problemet, og nesten like mange har foreslått ny luftmengdemåler (eller kanskje turbo) som det eneste saliggjørende. Men det KAN altså være verd å prøve med et lite stjerneskrujern og et par Q-tips først - de koster jo ikke allverden... Og setter du guttehvalpen eller elskerinnen til å gi litt gass når du kikker inn i selve føleren, er det lett å se om selve potmeteret er ok og dreier med gasspådraget. Lykke til! PS: Ringte Audisenteret og fikk pris på ny luftmassemåler: Kr. 5481,- inkl mva. Burde vel ringe Nille og få prisen på to bomullspinner også... DS 5842730[/snapback] Jeg er kansje litt pirkete nå,men den måleren du snakker om er en luftMENGDEmåler som var på litt eldre biler og ikke en luftMASSEmåler som folk snakker om er et problem.Luftmengdemåleren din er av en mere robust type mens luftmassemålerene er mere som en slitedel når det levetid. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 1. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. april 2006 Jeg har endelig funnet ut hva det er som feiler bilen, og det er litt pinlig . Jeg har klart å daukjøre den , men nå går det helt fint. Hilsen staljin Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. april 2006 Rapporter Del Skrevet 1. april 2006 Kan fort bli slik, de trekker jo som et uvær disse bilene Lenke til kommentar
Isbj0rn1 Skrevet 1. april 2006 Rapporter Del Skrevet 1. april 2006 Jeg har endelig funnet ut hva det er som feiler bilen, og det er litt pinlig . Jeg har klart å daukjøre den , men nå går det helt fint. Hilsen staljin 5851108[/snapback] Daukjøre den?? nei no trur æ verden dett over påske! Ka e definisjon på daukjøring? Trur no det e nåkka anna som kan skiftes:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå