Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen trekker ikke så godt lengre.


staljin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bere en oppdatering etter servise. De sier de har skjekket luftmengde måler og at den er i orden. Fylte i går drivstoff, ETTER servise og fant ut at den brukte 14l for 150km, dvs ca. 0.9 per mil. Hadde en kompis prøvekjøre bilen (han har kjørt bil en del da vi hentet den fra Molde til Bergen) og han også sier at den trekke en del dårligere, spesielt i 3 og 4 giret.

 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er det kansje noen i Bergen som er spesialist på DIESEL, noen andre enn Audi verksted?

 

Må også si at eksos utslipp har ingen farge, selv nå når det er så kladt, så det vil si at den ikke bruker mye olje, selv om i instruksjonsboken står at den kan bruke opp til 0.5 l per mil

 

Takker på forhånd.

 

Hilsen

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrene mine hadde et lignende problem på sin Ford Focus 02' TDCi.. Da var det en slags vacuumslange som var løs. Man kunne faktisk se at den hang løst i øverste del av motorrommet. Var de som utførte service som hadde glemt å koble den inn igjen. Akkurat samme symptomer som du nevnte; dårlig trekk, spesielt i 3. og 4. gir.

Lenke til kommentar
Det er ikke luftmassemåleren da?

 

 

Det er en typisk feil på Audi , var den som var gåen på Audien vår og (2000 1.9 tdi), da trakk den mye dårligere, enn da den var ny.

5163375[/snapback]

 

Det Høres riktig ut. Luftmasse-målerne har forbausende nok ikke samme levetid som de gamle luftmende-målerne i tidligere system. Mange må skiftes ut før 80.000km! Utover det kan det være mange flere feil selvfølgelig. La et kompetent verksted ta jobben. Spør deg litt fore.

Lenke til kommentar
Det er ikke luftmassemåleren da?

 

 

Det er en typisk feil på Audi , var den som var gåen på Audien vår og (2000 1.9 tdi), da trakk den mye dårligere, enn da den var ny.

5163375[/snapback]

 

Det Høres riktig ut. Luftmasse-målerne har forbausende nok ikke samme levetid som de gamle luftmende-målerne i tidligere system. Mange må skiftes ut før 80.000km! Utover det kan det være mange flere feil selvfølgelig. La et kompetent verksted ta jobben. Spør deg litt fore.

5182610[/snapback]

 

Altså; han sa jo nettop at den hadde vært på verkstedet, der de sa de hadde sjekket luftmengemåleren. Det var ikke noe galt med den. Se trådstarters innlegg på toppen av denne siden..

Lenke til kommentar

Altså; han sa jo nettop at den hadde vært på verkstedet, der de sa de hadde sjekket luftmengemåleren. Det var ikke noe galt med den. Se trådstarters innlegg på toppen av denne siden..

5183573[/snapback]

 

Joda. så da det..

Hvis verkstedet gjorde jobben sin er jo den ute av bildet.

Men, denne delen må testes med spenningsmålinger på signalutgangen på føleren.

En slitt luftmassemåler vil ikke bestandig utløse en feilkode.

Ikke alltid det blir gjort... :hmm:

Lenke til kommentar
Joda. så da det..

Hvis verkstedet gjorde jobben sin er jo den ute av bildet.

Men, denne delen må testes med spenningsmålinger på signalutgangen på føleren.

En slitt luftmassemåler vil ikke bestandig utløse en feilkode.

Ikke alltid det blir gjort... hmm.gif

5183573[/snapback]

 

Okay, er jo du som har peiling av oss to :)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Hei,

 

Takker for alle inspill. Jeg er enig med Mekotekniker'n om at det kan hende at bilen ikke ble skikkelig kontrollert.

 

Det er jo lite sansynlig at en 2 år gammel bil som er kjørt 36000 skulle "gå i stykker"

 

For det første, så har ikke jeg sagt det til de at den trekker dårlig spesielt i 3 og 4 giret (trodde ikke det var nødvendig :hmm: ). Jeg tviler sterkt på at de har prøvd bilen i 4 giret.

 

Nylig fant jeg også ut at den bruker litt mer en det den skulle ca.0.9 per mil.

 

Mitt største problemet er hvordan jeg skal bli tatt på alvor i forhold til dette problemet, uten å være så altfor pågående?

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Heisann Staljin..

 

Har vært å sjekket tilgjengelig info på denne modellen.

Fant en mengde servicebuletiner.

Denne kan være aktuell:

 

Berørte biler

Chassisnr opp til---- 8E3A301497. ( se i vognkort )

Tror dette er i slutten av tallrekken.( orienter deg etter bokstavene f.eks )

Problem

Dårlig kjørbarhet/rykking i oppvarmingsfasen, 48-72 km/t.

2./3./4.gir-- manuell girkasse.

2./3.gir-- Tiptronic-girkasse ved 1500-2300 o/min.

Årsak:

Feil drivstoff-forvarmingsventil.---- drivstofftrykksvingninger til drivstoffpumpe.

Utbedring:

Monter modifisert drivstoff-forvarmingsventil.

------slutt------

(direkte sitert fra servicebuletin)

Sjekk vognkortet om dette kan gjelde din bil

I og med at bilen er gått bare 36000km er det mindre sansynlig at luftmassemåleren er dårlig, men de er veldig ømfintlige. Kommer det urenheter

på den fra et ødelagt/feilmontert luftfilter kan det være nok til å ta knekken på den.

Nytt innlegg følger....

Lenke til kommentar

Typisk spenningsverdi på signalutgang luftmassemåler (målt mellom klemme 2 og 5 med plugg tilkoplet føler)

(ved driftsvarm motor):

Tomgang 1,5-2,1volt

3000 o/min 3,2volt

 

Er verdien på 3000 o/min betydelig mindre vil dette bety at motorstyringa får beskjed om mindre luftgjennomstrømning enn det som er realiteten.

Dette vil føre til for lite diesel inn på syliderne (altså lav effekt)

 

Hadde vært greit å vite chassisnr på bilen hvis du trenger mere info.

bare send meg en mail.

:)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takker så mye for hjelpen. Bilen virker så avansert for meg at jeg ikke engang klarer å finne hvor luftfilter befinner seg. Har nå mekka litt på de bilene jeg hadde før denne, men denne her tar kaka.

 

Jeg trenger selfølgelig hjelp med å finne de målepunktene, for luftmasse måler.

 

Det som er rart med bilen er at den sliter litt akuratt rund 2000 omedreiningen i minut, og det er uavhengig av kjøreforhold (opp eller ned bakken). Det manifesterer seg i at det er litt ristelser i rattet, som de man får når man kjører på litt grusete vei.

En kompis av meg mener at det kommer fra kjøreunderlaget, noe jeg er uenig i.

 

Det forsvinner med en gang man kommer over til 2200 o/min. Det er definitivt ingen rykking, så det er ikke akktuelt.

 

Er på jobb akkurat nå, så jeg kommer tilbake med den chassis nummer.

 

Må nok si og at det er 4 giret bilen sliter mest med. Jeg må gire ned hvis jeg vil kjøre kjapt forbi.

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Luftmengdemåleren kan kansje trenge en rens, på min type er det flere som har sprayet selve føleren med noe karbonspray(husker ikke hva) for å få vekk belegg på LMM...

Blokkert Kattalysator....?

Audi må ha jort en dårlig jobb på den sjekken, men da i gjen hvis du ikke forklarte alle sider ved problemet...

Send den tilbake å få dem til å koble til pcn å sjekke alt sånt å se over hele motoren... Koster penger men......

 

Ellers så synes nå jeg TD biler er no herk, har ikke hørt om noen som var så ofte på verksted som meg med den forrige bilen...

 

Lenge leve Bensin & Kjede på registeret.! hehe... :p

Lenke til kommentar

Hei,

 

Bilen er fortsatt under garanti, og det jeg er mest redd for at jeg får greie på dettee problemet ETTER at garanti er utløpt.

 

Har ikke hatt noe problem å få fiksa på garanti på de openbare problemene (lås på bagasjerommet, vidusheis bak, nøklene), men dette her er noe de kan ganske lett vri unna.

 

Lurer på om jeg har lov å ta bilen inn på service i Tyskland, og om reparasjon blir dekket av Audi garanti. Er det noen som vet?

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Luftmengdemåleren kan kansje trenge en rens, på min type er det flere som har sprayet selve føleren med noe karbonspray(husker ikke hva) for å få vekk belegg på LMM...

Blokkert Kattalysator....?

Audi må ha jort en dårlig jobb på den sjekken, men da i gjen hvis du ikke forklarte alle sider ved problemet...

Send den tilbake å få dem til å koble til pcn å sjekke alt sånt å se over hele motoren... Koster penger men......

 

Ellers så synes nå jeg TD biler er no herk, har ikke hørt om noen som var så ofte på verksted som meg med den forrige bilen...

 

Lenge leve Bensin & Kjede på registeret.! hehe... :p

5193908[/snapback]

Hei. Det er mulig at det er andre feil ute å går...

En liten ting: Det er siste utvei å begynne å søle med rensespray på føleren.

Har ihvertfall ikke hadt noe suksess med det selv. (Bilen gikk faktisk værre etterpå) Mulig det fungerer av og til. Har ikke sikre referanser på det området.

Andre som har prøvd dette, og med hvilke metode?

:)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Som sagt, bilen har vært på verkstedet, og de sier at det er ikke noe gale med den, mens alle (untatt Audi forhandler) som har hatt TDi bil og som prøver bilen sier at den definitivt ikke drar godt i 4.

 

Nå vil jeg samenligne bilen med bensin bilene, som er tregere i mellomregisteret enn TDi. Du ser bare at hastigheten øker, men du merker ikke noe skyv eller drag om du vil, og det går relativt seint.

Sønnen min (4.5 år) likte så godt det voldsommet skyvet bilen ga i 3 fra 60 til 90km/t, at jeg har vært nødt å kjøre ham rundt mange ganger, og nå er det skyvet vekke.

 

Og nei, har ikke tenkt å begynne å mekke, nei, men hvis jeg kan enkelt diagnostisere feil så gjør jeg det.

 

Hislen

Staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...