staljin Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hei, Har en Audi A4 TDI 100HK 2004(kjøpt i september i år) model kjørt 35500, og i det siste har jeg merket at bilen ikke trekker like godt som før. Den har mistet den kraftige bunndrag den har hatt, gass reaksjon er blitt dårligere. Når den var nyinkjøpt hadde jeg av og til gitt den litt for lite gass da jeg skulle kjøre så sluknet den med en urolig kraftig PANG, trodde nesten at motoren skulle hoppe ut av panseret. Nå har jeg prøvd å provosere slukking og da får jeg en pling i steden for den store PANG. Det virker som om det er redusert kompresjon, eller noe sånt. Bilen bruker også litt langt tid på å varme seg opp, målte 13.5 km på -3C. Har hatt den inn på Audi av den grunn og de sa at det er ikke noe feil registrert i systemet, men når jeg nevnet det med bunndraget, sa de de skulle ta en nærmere titt neste gang. Så nå har jeg en time førstkommenede torsdag. Hva kan være galet? Takker for all hjelp. Staljin Kan Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Topp pakningen røket kanskje?? Lenke til kommentar
Derbi-driver Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 nei, ingentig har røket på en audi! Men jeg tror det er noe el.feil! Volkswagen og Audi har mye av det. De fleste som jeg kjenner som har kjørt golf 4 og pasat tdi, har opplevd masse sånt! På golfene var det snakk om en chip å bytte, men passaten trakk også dårlig, husker ikke hva de gjorde, men ikke noe kjempegreier. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Topp pakningen røket kanskje?? 5146464[/snapback] Hei, Tror ikke det er topp pakning. Har hørt at hvis det kommer bobler i kjølesysteme, når en skrur av radiator lokken, så er det snakk om toppakning. Slik var det på den Honda Civic 1984mod jeg hadde, ikke på A4. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Defekt Lambdasonde Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 skjønte ikke helt hva du mente med bang, var det sånn at det sa bang hvis du kvlete den. syntes det hørtes merkelig ut men hvis du slipper klutsjen ekstremt brått kan den hoppe litt bortover, mulig at det er en stor påkjenning på motoren, men en såppas ny bil burde tåle slikt i hvertfall med tanke på hvor mange kjøreskoler bruker sånne. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 BANG, som når bilen stopper ekstremt brått, kutter helt plutselig opp og en hører bang. Det motsate av når en akselerer kjapt og i det man begynner kjenner man bilen "løftes" på nese,akkurat som et fly når den skal lette. Noe sånt. Staljin Lenke til kommentar
staljin Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Defekt Lambdasonde 5147108[/snapback] Har disel labmdasonde, eller tar jeg feil? Staljin Lenke til kommentar
kai_5 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei, Har en Audi A4 TDI 100HK 2004(kjøpt i september i år) model kjørt 35500, og i det siste har jeg merket at bilen ikke trekker like godt som før. Den har mistet den kraftige bunndrag den har hatt, gass reaksjon er blitt dårligere. Når den var nyinkjøpt hadde jeg av og til gitt den litt for lite gass da jeg skulle kjøre så sluknet den med en urolig kraftig PANG, trodde nesten at motoren skulle hoppe ut av panseret. Nå har jeg prøvd å provosere slukking og da får jeg en pling i steden for den store PANG. Det virker som om det er redusert kompresjon, eller noe sånt. Bilen bruker også litt langt tid på å varme seg opp, målte 13.5 km på -3C. Har hatt den inn på Audi av den grunn og de sa at det er ikke noe feil registrert i systemet, men når jeg nevnet det med bunndraget, sa de de skulle ta en nærmere titt neste gang. Så nå har jeg en time førstkommenede torsdag. Hva kan være galet? Takker for all hjelp. Staljin det kan vere luftmasse måleren eller ventilen til turbotrykket Kan 5146455[/snapback] Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Bilen bruker også litt langt tid på å varme seg opp, målte 13.5 km på -3C. Er jo vel også greit å varme bilen litt opp før man begynner å kjøre, spessilet hvis det er under 0 ute. Da er det greit å vare opp bilen i ca 2-5 min før en begynner å kjøre. Endret 16. november 2005 av Wooho Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Det med oppvarming gjelder i alle fall ikke bensin motorer. Motorer blir mye raskere varme når de er lett belastet, og i alle fall når bensinmotorer er kalde så får de tykkere blanding. Problemet her er at noe av bensinen sniker seg forbi stempelet og ned i veivhuset sammen med litt av trykket. Det er jo derfor man har veivhus-ventilasjon. Bensin smører som kjent svært dårlig, noe diesel ikke er like ille på, men det er likevel dårligere smøring enn med vanlig olje. Det er også mer partikler i diesel. Man bør holde turtallet ganske lavt da, men ikke unaturlig lavt. under 50% av rødmerking er bra. Poenget er at man bør få motoren varm så fort som mulig, uten å ha for høyt turtall. I min SAAB håndbok står det presisert at man bør ikke starte en kald bil og la den stå på tomgang. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 I brukerhåndboken til min Ford Escort står det at man skal kjøre bilen med en gang man starter den. Eh synes det blir litt feil da om vinteren, så legger frosten seg over bilen ( gjelder de som ikke har garasje) og da ser jeg dette som en selvfølge å varme opp bilden litt og fjerne frosten fra frontrutene i mellomtiden. Samtidg som bilen blir varm og god å sitte i etter å ha vært og fjernet frosnet fra rutene. Jeg har aldri hørt noen si at det var farlig/negativt/unødvendig å varme opp en kald motor og da særlig når det er minus grader ute. Lenke til kommentar
otis Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg gjør det som Wooho sier, altså starter bilen med engang om morgenen. Skraper da rutene og kjører. Da blir bilen veldig mye fortere varm enn om jeg skulle ha startet bilen og kjørt med engang. Motoren blir kanskje 20 grader fortere varm enn ellers, på et gitt punkt vekk i fra startstedet. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 er ikke skadelig for motoren å bli kjørt med en gang etter den er startet, men turtallet bør man være forsiktig med. Er heller ikke skadelig for motoren å gå seg varm før man kjører, men det er skadelig for miljøet. Så slutt å bare tenk på nesen deres Og nei, jeg er ingen miljø fanatiker, er bare imot unødig tomgangkjøring, uavhengig om det er 20 + eller -20 grader ute. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) He he så du har lyst å nesten fryse du da når det er -10 grader ute du setter deg i bilen og begynner å kjøre med engang. Det synes jeg er litt ubehagelig sitte i en iskald bil og kjøre. Jeg varmer heller opp bilen og stikker inn i huset i noen minutter for deretter å sette meg inn i en varme bil og kjøre. EDIT: samt det kommer mye mere eksos ut av en kalde bil som kjører på veien enn fra en bil som står på tomgang. Tar jeg feil? Endret 16. november 2005 av Wooho Lenke til kommentar
staljin Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Hei, Det er evig ubesvart spørsmål. La bilen gå på tomgang for å varme seg opp eller kjøre med en gang. Har prøvd begge deler og det er like gale når det gjelder motor oppvarmingstid. Har prøvd også å kjøre med høyere turtall ca 3000 for å se om det hjelper, og det hjalp nå litt, så nå blir den varm etter 10km. Det jeg tenker er at i min bil er det 0/40 olje, og den kommer rund i systemet ganske kjapt, og derfor lar jeg bilen gå på tomgang i ett minutt før jeg kjører, og etter at jeg har stoppet, uansett temperatur (det for å kjøle ned turbo og forhopentligviss forlenge dens liv). Staljin Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Du kan jo prøve å bytte luftfilter og olje. Ble merkbart mer trekk i motoren på en en bil jeg hadde engang.. =) Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 He he så du har lyst å nesten fryse du da når det er -10 grader ute du setter deg i bilen og begynner å kjøre med engang. Det synes jeg er litt ubehagelig sitte i en iskald bil og kjøre. Jeg varmer heller opp bilen og stikker inn i huset i noen minutter for deretter å sette meg inn i en varme bil og kjøre. EDIT: samt det kommer mye mere eksos ut av en kalde bil som kjører på veien enn fra en bil som står på tomgang. Tar jeg feil? 5163231[/snapback] Fryser ikke jeg, tar på meg jakke og hansker uansett når jeg går ut. Men i tillegg har jeg motorvarmer og kupevarmer på bilen, så det slipper jeg. Men på biler med katalysator så forunrenser den mere når den er kald enn varm, fordi at katalysatoren trenger en viss driftstemperatur for å fungere skikkelig. Men om du tenker over drivstoff økonomi og utslipp så blir det billigere og bedre å kjøre med en gang og få tempen opp enn å la bilen stå å bli varm for så å kjøre. Men nokk om det. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Det er ikke luftmassemåleren da? Det er en typisk feil på Audi , var den som var gåen på Audien vår og (2000 1.9 tdi), da trakk den mye dårligere, enn da den var ny. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 Hei, Har akkurat levert bilen inn til Audi Senter i Bergen, og nevnt at jeg har fått tips om luftmengde måler, de sa de skulle skjekke, men om de gjør det ikke vet jeg. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå