Gå til innhold

Bruke IR på mobilen som fjernkontroll til TV

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en SE K750i.

Noen som vet om hvordan jeg kan kan bruke mobilen som fjernkontroll mot TV'n? Teoretisk skal jo dette være mulig, og mener jeg har hørt om dette før. Må vel bli et eller annet javaprogram som lastes inn i telefonen?... :hmm:

Vet dette finnes til Symbian telefoner. Må da finnes en eller annen løsning for oss som ikke har det...

(Evt. et program som kan lære IR-frekvenser den mottar og kan sende de ut igjen, bare uten noe "fjernkontroll-grensesnitt")

Takker for svar!

:tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt på Google men fant svært lite. Stod noe om pocket PC og programvare for å gjøre slikt.

Har fiklet litt med fjernkontrollmottaker for PC'en, og det jeg lærte da var at IrDA enheter og IR-enheter for tv'er og slikt ikke opererer på samme bølgelengdene.

Derfor kan man f.eks ikke bruke en IrDA dongle på PC'en for å motta fjernkontrollsignaler.

Dermed skulle man tru at en mobiltlf's IrDA sender/mottaker heller ikke er kompatibel med slikt utstyr som TV og HIFI.

Men, jeg har ikke satt meg mye inn i akkurat det med mobiler, og ikke lest mye om det. Så jeg vil ikke si at det er umulig, for det kan hende at det går.

Men jeg har desverre ikke noe mere å bidra med.

Håper du får det til.

Lenke til kommentar

funker svært dårlig etter hva jeg har lest å sende fra irda til ir. dessverre.

men, hvis du kjøper en ir-enhet til pcen din, kan du sikkert ved hjelp av girder eller lignende programvare fjernstyre tv'en fra pc'en, som igjen blir fjernstyrt av mobilen over bluetooth.

:-)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde noe tilsvarende for noen år tilbake med en Palm V (ikke le). Konklusjonen min da var at IR signalet Palm'en sendte var MYE svakere enn det vanlige fjernkontroller sender, og dermed forkastet prosjektet da rekkevidden var ca 1 meter. Jeg vet ikke om det er samme begrensninger på mobiler i dag, men det ville ikke forbause meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...