muffe Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg har en meny som ser sånn ut: <div id="mainmenu"> <h2>Meny</h2> <ul> <li><a href="index.html" title="Startside">Hjem</a></li> <li><a href="fakta.html" title="Diverse unyttige fakta">Fakta</a></li> <li><a href="produkter.html" title="Våre stinkende produkter">Produkter</a></li> <li><a href="forhandlere.html" title="Våre forhandlere">Forhandler</a></li> <li><a href="bestill.html" title="Bestill noen av våre produkter">Bestilling</a></li> </ul> </div> De er stylet med denne CSS-koden: * { font-family : Verdana, Sans-Serif; font-size : 1em; margin : 0; padding : 0; } #mainmenu a:link, #mainmenu a:visited { background : #0000b3 url('images/button.png') no-repeat 0 0; color : #fff; display : block; font-family : "Times New Roman", Times, Serif; font-size : 1.6em; height : 34px; margin : 0 0 10px 0; padding : 5px 0 5px 0; text-align : center; text-decoration : none; } #mainmenu a:hover { background : #000088 url('images/button.png') no-repeat 0 -44px; margin : 0 0 10px 0; padding : 5px 0 5px 0; } #mainmenu ul { list-style-type : none; } Problemet er at når :hover effekten skal slå inn, så ser det ut som om margene settes til 0, og den boksen under "hopper" opp til den over, og sånn hopper de frem og tilbake. Noen som kan hjelpe meg her? Siden er dessverre ikke på nett, så det blir litt vanskelig å vise i "real life". Bør vel også legge til at siden oppfører seg glitrende i Firefox (både 1.0.7 og 1.5 RC2), det er (som vanlig) kun i Internet Explorer dette skjer. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Burde du ikke style div#mainmenu ul li a og div#mainmenu ul li a:hover ? #mainmenu gjelder jo div'en? Dessuten burde du sette en ID på UL. Endret 13. november 2005 av George Bush Lenke til kommentar
muffe Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Det er jo bare en <ul> inne i <div id="mainmenu">, hvorfor er det da nødvendig å sette en id på <ul>? Og går det i det hele tatt an å legge en :hover på et <li> element i Internet Explorer? Trodde IE bare aksepterte :hover på linker jeg? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Fordi, om du setter feks. ID="menu" på UL så kan du style via: UL#menu li a:hover Forresten så kan du få :hover på det meste i IE: http://designalized.com/blog/2005/10/how-to-fix-hover-in-ie/ Endret 13. november 2005 av George Bush Lenke til kommentar
HrDings Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg har en meny som ser sånn ut: <div id="mainmenu"> <h2>Meny</h2> <ul> <li><a href="index.html" title="Startside">Hjem</a></li> <li><a href="fakta.html" title="Diverse unyttige fakta">Fakta</a></li> <li><a href="produkter.html" title="Våre stinkende produkter">Produkter</a></li> <li><a href="forhandlere.html" title="Våre forhandlere">Forhandler</a></li> <li><a href="bestill.html" title="Bestill noen av våre produkter">Bestilling</a></li> </ul> </div> De er stylet med denne CSS-koden: * { font-family : Verdana, Sans-Serif; font-size : 1em; margin : 0; padding : 0; } #mainmenu a:link, #mainmenu a:visited { background : #0000b3 url('images/button.png') no-repeat 0 0; color : #fff; display : block; font-family : "Times New Roman", Times, Serif; font-size : 1.6em; height : 34px; margin : 0 0 10px 0; padding : 5px 0 5px 0; text-align : center; text-decoration : none; } #mainmenu a:hover { background : #000088 url('images/button.png') no-repeat 0 -44px; margin : 0 0 10px 0; padding : 5px 0 5px 0; } #mainmenu ul { list-style-type : none; } Problemet er at når :hover effekten skal slå inn, så ser det ut som om margene settes til 0, og den boksen under "hopper" opp til den over, og sånn hopper de frem og tilbake. Noen som kan hjelpe meg her? Siden er dessverre ikke på nett, så det blir litt vanskelig å vise i "real life". Bør vel også legge til at siden oppfører seg glitrende i Firefox (både 1.0.7 og 1.5 RC2), det er (som vanlig) kun i Internet Explorer dette skjer. 5146262[/snapback] Det var akkurat samme problem som jeg hadde for et par dager siden. Var dessverre dårlig hjelp å få på dette forumet. Men, fant ut at på egenhånd at ved å installere IE 7 på siden min fungerte det uten å modifisere koden min. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Må dere ha JS for å kunne lage en simpel meny? Se her Lenke til kommentar
HrDings Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Må dere ha JS for å kunne lage en simpel meny?Se her 5146470[/snapback] ?? Hvor var det snakk om JS her? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 IE7-greia som han skulle legge inn. Lenke til kommentar
HrDings Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 IE7-greia som han skulle legge inn. 5147916[/snapback] Det har vel mindre med JS å gjøre enn å faktisk fikse FEILENE i IE å gjøre. JavaScript er bare måten det gjøres på. Men man trenger ikke å åpne filene en gang, det er bare å laste dem opp og å legge inn en linjes-kode i headeren og så fungerer XHTML og CSS slik som det gjør i ordentlige browsere. Scriptene lastes ikke en gang med mindre man bruker Internet Explorer. Det å slippe å endre sin validerende kode uten noe arbeid er mye mye bedre enn noen andre hack spør du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå