Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ulovelig med nedlastning?


pessimisten

Anbefalte innlegg

Som det tidligare er blitt sagt så er det vel berre ulovelig å "dele" musikk (forutsatt at den har opphavsrett), medan det er "lov" å laste ned musikk. Det vil seie at det er eigentleg ikkje lov sia det står klart og tydlig på dei fleste CD'ar at dei KUN er til eige bruk, men sia det ikkje finst ein lov i norge som seier at det ikkje er lov å "motta" musikk så kan ikkje dette politiannmeldes.

 

Kan godt hende eg tar feil, men slik oppfattar eg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar nok grundig feil. Det er ikke lenger lovlig å laste ned musikk eller annet som er overbeskyttet av opphavsretten. Hva som står på cd-ene er irrelevant (dersom det ikke gjelder software som er regulert av lisenser) da det er det som står i loven som gjelder. Du har derimot lov til å gi/motta en cd/dvd/whatever av dine venner/bekjente dersom denne er fra en lovlig kilde.

Husk at med software gjelder andre regler for hva man kan gjøre fordi det er regulert av lisenser.

Lenke til kommentar
Where the infringing activity is for commercial advantage or private financial gain, sound recording infringements can be punishable by up to five years in prison and $250,000 in fines. Repeat offenders can be imprisoned for up to 10 years. Violators can also be held civilly liable for actual damages, lost profits, or statutory damages up to $150,000 per infringement, as well as attorney’s fees and costs.

 

http://www.riaa.com/issues/piracy/penalties.asp det er sjukt ja.

5146232[/snapback]

ja d er sjukt:S

nå blir det ikke no nedlastning lenger...men hvordan finner de ut hvem som laster ned, legger de ut egne filer og sporer (bare nyskjerrig)

5146247[/snapback]

Internett-leverandøren du har kan blant annet skjekke hva du gjør. Men internett-leverandørene gir ikke ut slikt til søppel RIAA siden da vil de nok gå konkurs når alle vet at internett-leverandør A gir ut info om hva du gjør.

RIAA vet også at å kreve $150000 per fil er umulig og de er mer ute etter de store fiskene og tar 2-3 vanlige brukere slik at alle skal ha frykt.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Noe som er litt rart: Man har lov til å kopiere en cd og dele med en annen person hvis man har kjøpt cd'en selv. Det er lov så lenge man ikke selger kopien videre. Men å dele den via nettet er visst ikke lov...

6665169[/snapback]

 

Man har lov til å dele med venner og familie. Det betyr ikke at jeg kan starte en tråd på diskusjon.no og spørre om det er noen som vil bli venn med meg for å få en CD med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Er det ulovlig å laste ned noe man allerede har?

5177174[/snapback]

Nei.

 

Hvis du har kjøpt en musikk-cd/DVD/VHS har du lov til å laste den ned. Samme med programmer og spill. Siden du da har betalt for rettigheten til materialet.

 

Sånn jeg har forstått det :)

6667183[/snapback]

For å konkretisere (tidligere publisert i og sakset fra en annen tråd): Selve handlingen å laste ned albumet i digital versjon er på papiret ulovlig, men dersom du allerede eier en fysisk kopi av skiva har du fortsatt lov til å ta backup av denne, seg være som CD, mp3-filer eller annet. Dersom du ikke ønsker å balansere på kanten er det beste altså å rippe skiva selv, slik at det er eieren selv, altså du, som lager backup-kopien av det originale mediet. :)

Lenke til kommentar
Noe som er litt rart: Man har lov til å kopiere en cd og dele med en annen person hvis man har kjøpt cd'en selv. Det er lov så lenge man ikke selger kopien videre. Men å dele den via nettet er visst ikke lov...

6665169[/snapback]

 

Man har lov til å dele med venner og familie. Det betyr ikke at jeg kan starte en tråd på diskusjon.no og spørre om det er noen som vil bli venn med meg for å få en CD med på kjøpet.

6665475[/snapback]

 

Jo hvorfor ikke? Hvis jeg sier at alle på forumet er mine venner, så er vel de det? :hmm::p

 

Hvem er det som undersøker om personen er venn eller ikke uansett?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forstod ikkje heilt kva som var så grundig feil "forumtrollet", slik eg ser det er me ganske einige :ermm: .

6665388[/snapback]

Mulig jeg har misforstått deg, men etter å ha lest innlegget ditt virker det som om du mener at det er lovlig å laste ned musikk så lenge det ikke står på cd-en at det er ulovlig og at Norge ikke har lover om slikt?

Lenke til kommentar

Derfor har jeg som webutvikler en fordel: jeg har laget en fullstendig herlig system som lar deg laste opp, dele, slette (whatever else du kan gjøre med nedlastede) filer med venner, og alle får 40 GB med diskplass. Nå er den litt mer avansert enn det høres ut som, men jeg får tak i det jeg vil ha, helt uten å bekymre meg for å bli tatt.

 

Dessuten lager systemet automatisk mapper, all video på en plass, all musikk på en plass (sortert etter artist - album - sang).

 

Og det er vel slikt verden går, mot såkalte darknet, der anonymitet eller såkalte invites der du inviterer venner, får laste ned. Og bare dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte bare å få folk til å ta en titt litt lengre bak i forumet...

I vår (påsken var efn og svarte på en del spørsmål)

Les her

 

Tenkte også og ta med dette...

Thomas: Åndsverksloven pragraf 12: Retten til privat kopiering er en veldig viktig rettighet, som er under sterkt press fra økonomiske rettighetshavere. Etter den nye loven må det være "lovlig" kopigrunnlag - altså må du ha kjøpt eller anskaffet eksemplaret du kopierer på lovlig vis. Grensen for den private for den private sfæren er vanskelig å sette, men det må være folk du kjenner personlig (også nettvenner), og antallmessig, tror man det ligger på ca et stort bursdagsselskap (ca 30-40 mennesker). Hvis det er en stor fest ute på byen der du har leid et lokale, kan du ikke vise film eller spille musikk (eller kopiere til gjestene) uten tillatelse/avgiftsbetaling.

 

Som forteller ganske godt hva som er lov å ikke....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...