Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ulovelig med nedlastning?

pessimisten

Anbefalte innlegg

Ting tyder på at den nye åndsverkloven kom 1. juli, og at også nedlasting ble forbudt fra og med denne datoen. Nokså ferske nyheter for min del, da jeg ikke var klar over at loven i det hele tatt var blitt vedtatt og langt mindre innført allerede.

Mener allikevel kanskje å ha skummet gjennom en artikkel om dette på NRK Musikk, men finner selvfølgelig ikke igjen denne saken i skrivende stund. Men en privat blog om saken har jeg funnet. Selv om dette på ingen måte er offentlig, nøytral informasjon er den i alle fall seriøst skrevet, og fremstiller saken på en lett forståelig måte.

EDIT: Kultur- og kirkedepartementets innstilling til saken.

Endret av johnj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På pirathavnen kan de ta deg med en gang du trykker på "Last ned denne torrenten", trur ikke det blir mer nedlastning på meg nei, får ta fra venna mine :p

5146514[/snapback]

Hvordan skal de liksom gjøre det?

Tviler veldig på at TPB samarbeider med folk som RIAA og uten samarbeid med TPB så kan de ikke sjekke noe slikt. Men de kan som sakt legge seg ut som leechers å sjekke IP'en til de som laster ned. Men sjansen for å bli tatt på en slik måte er lik 0(iallefall i Norge)

Lenke til kommentar
Ting tyder på at den nye åndsverkloven kom 1. juli, og at også nedlasting ble forbudt fra og med denne datoen. Nokså ferske nyheter for min del, da jeg ikke var klar over at loven i det hele tatt var blitt vedtatt og langt mindre innført allerede.

Det ble vedtatt en ny lov i Sverige den 1. juli.

Lenke til kommentar

Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven)

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som

1) skrifter av alle slag,

2) muntlige foredrag,

3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill,

4) musikkverk, med eller uten tekst,

5) filmverk,

6) fotografiske verk,

7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst,

8) skulptur av alle slag,

9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket,

10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket,

11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art,

12) datamaskinprogrammer,

13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran.

For fotografiske bilder som ikke er åndsverk gjelder § 43a.

§ 19. Er et eksemplar av et verk solgt med opphavsmannens samtykke, kan eksemplaret spres videre blant allmennheten. Det samme gjelder eksemplar av offentliggjort verk, og ethvert eksemplar av kunstverk eller fotografisk verk, som opphavsmannen på annen måte har overdratt. Bestemmelsene gjelder bare der eksemplaret er solgt eller overdratt som nevnt innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområde, med mindre eksemplaret er ervervet av en person til privat bruk eller spres videre ved utlån eller utleie.

Bestemmelsen i første ledd gir, med unntak for byggverk og bruksgjenstander, ikke adgang til utleie. Heller ikke gir bestemmelsen adgang til utlån av maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram. Likestilt med leie er bytte som drives som organisert virksomhet.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg er veldig på jorda om jeg sier nesten 500 000 mennesker i Norge har lastet ned kopibeskyttet materiale en eller annen gang.

Så om Norge skal dra hjem til alle disse og gi dem bøter så ville vel det tatt ganske lang tid. Så vil tippe de prioriterer å ta de som deler, og kansje de som laster ned aller mest.

Men laster du ned litt musikk, og en film en gang i blant tror jeg du skal være ganske så trygg...

Noen med peiling som kan bekrefte/avfrekte det jeg nettop skrev? :p

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg er veldig på jorda om jeg sier nesten 500 000 mennesker i Norge har lastet ned kopibeskyttet materiale en eller annen gang.

Så om Norge skal dra hjem til alle disse og gi dem bøter så ville vel det tatt ganske lang tid. Så vil tippe de prioriterer å ta de som deler, og kansje de som laster ned aller mest.

Men laster du ned litt musikk, og en film en gang i blant tror jeg du skal være ganske så trygg...

Noen med peiling som kan bekrefte/avfrekte det jeg nettop skrev? :p

5177420[/snapback]

Trur nok det er maaange fler ;) Vi er jo nesten 4.5 mill mennesker i Norge, tipper på at vertfall havlparten har lastet ned kopibeskyttet materiale (musikk, filmer, spill o.l.) :)

Trur heller ikke at "Norge" drar hjem til halve Norge å deler ut bøter å stapper oss i fengsel... Det ville blitt for mye slit..

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
På thepiratebay.org kan de ta deg med en gang du trykker på "Last ned denne torrenten", trur ikke det blir mer nedlastning på meg nei, får ta fra venna mine :p

Man kan vel ikke bli tatt hvis man har kopibeskyttet musikk på pc'n? Uten at man deler det?

5146514[/snapback]

Det er selvfølgelig ikke ulovlig å laste ned en torrent-fil. Det gir ingen mening. Siden innholdet i denne filen ikke er beskyttet av lovverk omhandlende åndsverk, vil selvfølgelig ikke dette ha noen konsekvenser.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...