dabear Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hepp, blitt en del spørsmål i det siste, men la gå: Hvordan kan jeg på best mulig måte sjekke brukernavnet til den brukeren som kjører scriptet? Til nå har jeg brukt os.getenv('LOGNAME'), men 'USER' og 'USERNAME' skal visst begge virke i tillegg. Problemet er at brukeren kan «fake» en annen bruker ved å starte scriptet fra shell og kjøre «export USER="noe"» osv. Hvordan sikrer jeg at brukeren er den hun/han gir seg ute for å være? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) edit: jeg var i feil forum Endret 13. november 2005 av Torbjørn Lenke til kommentar
Psy Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Dette burde gå på de fleste UNIX plattformer: import os import pwd name = pwd.getpwuid( os.geteuid() ).pw_name Til orientering returnerer getpwuid ikke bare brukernavnet, men også fullt navn, shell, path til hjemmeområdet osv. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 takk for den, hadde glemt denne tråden jeg Uansett trengte jeg bare å vite om brukeren var root eller ikke: if os.geteuid() != 0: return False return True Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå