radiated Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hvis du har mulighet til å plassere PCen i et annet rom, sparer du deg mye hodebry med støydemping og kjøling. Hvis du finner et hovedkort og prosessor som passer, kan du vurdere Zalman TNN500. Da slipper du bevegelige deler med unntak av harddisken. Det er heller ikke så dumt å satse på Opteron el. Xeon fordi de er laget med tanke på stabilitet. Angående lydkort, er ONYX-mikserene til Mackie glimrende med firewireutvidelseskort. Ellers er både MOTU. RME, og Digidesign mye brukt rundt omkring. Har du råd, kan du legge på en A-D-konverter fra Apogee. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Leste en test av Yeong Yang Server Cube og det er liten tvil om dette kabinettet egner seg ypperlig. Det XFX-skjermkortet har jeg sett på nå og det later også til å være midt i blinken, med mindre noen har sterke motforestillinger. Når det gjelder dette med skjerm er det litt vanskeligere. 24" widescreen er sikekrt fin og vel, men det er dyrt. Dessuten vil den passe bedre til videoredigering enn lydredigering. I video trenger man lang og fin timeline, her er antall spor(i høyden) like viktig. Hvis dere skjønte det. Så har jeg sett på steder hvor jeg kan prøve å kutte litt på kostnadene. Det er ikke mange steder, men en mulighet er kjøling. Det behøver ikke være vannkjøling, for jeg tror ikke det har så stor nytte. Da er det bedre med en real Zalman-kjøler eller lignende til 400 kroner. Det er som sagt ikke livsviktig med lydløs PC, da den skal stå i et annet rom enn der opptaket gjøres. Men det skader ikke med et behersket støynivå. Jeg kan røpe at målet til gutta er å lage en plate med 5-6 låter på som blir solgt i en butikk-kjede i Oslo, de hadde visst noen kontakter her. Kanskje det hadde vært mulig å få sponset litt utstyr av for eksempel Netshop, eller PS Data(som jo driver med litt sånt) mot at de fikk en reklame i albumheftet.... Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Har du sett på maskinene som frost acm leverer? www.frostacm.com De forhandles i Norge gjennom luthman. Aner ikke hvordan de ligger prismessig i forhold til en tilsvarende selvbyggløsning eller om det å bygge selv av andre grunner er et must, men det skulle kanskje gå an å stjele noen ideer derifra.... M. (Nei, jeg har ikke noe å gjøre hverken med frost eller luthman, for alt jeg vet kan det være noe overpriset skrot, men jeg ville ha tatt en titt om jeg var i markedet for den slags) Lenke til kommentar
hitzcore Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei igjen! Jeg anbefaler Shure SM58 med lydfilter til opptak av vokal. Virkelig gode mikrofoner som tåler ganske mye hardt vær! Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 De har en proff-mikrofon til ca. 10 000, så den saken skal være i boks. Ellers så er ikke slike "spesial"-deler mitt ansvar. Jeg så på maskinene Frost ACM leverer. De var jo forsåvidt fine de, men det var ikke noe veldig spesielt med dem som gjorde de veldig attraktive. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Husk at minne er mye viktigere enn CPU når det gjelder musikkproduksjon om det brukes mye vst-instrumenter og samples. Mine 1024MB brukes veldig fort opp, har derfor planer om å utvide. AMD eller Intel skal jeg ikke legge meg opp i, men en gjennomsnittlig krafig CPU holder til det meste, med mindre du skal ha 10 forskjellige effekter per spor og sånt. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 4 store, saftige gigabyte er skrevet opp på lista Noen flere som har invendinger på CPU? (Jeg har funnet ut at det er Pro Tools som skal brukes) Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Vil tro at en dobbelkjerne vil gjøre seg godt i lydstudio. Tror AMD X2 4400+ er bra med dobbel cashe av 4200 og 3800, og mye billigere en 4600+. Tror også dette er den dobbelkjernen som utvikler minst varme. En opteron vil duge. Men er de intelfrelste duger nok en Xeon og.. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Vil tro at en dobbelkjerne vil gjøre seg godt i lydstudio. Tror AMD X2 4400+ er bra med dobbel cashe av 4200 og 3800, og mye billigere en 4600+. Tror også dette er den dobbelkjernen som utvikler minst varme. En opteron vil duge. Men er de intelfrelste duger nok en Xeon og.. 5163219[/snapback] Dette er hva du tror... Har du noen grunn til å tro det? Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg ville tittet på Matrox P650 som er passivt kjølt og dermed ikke lager støy. En annen løsnnig er den PCI-x1 G550 kortet Matrox har. Begge disse kortene har meget liten varmeutvikling og god 2D kvalitet og gode drivere for 2 skjermer. Siden du skal drive med seriøs produksjon er det jo tull og dytte masse varme inn i kabinettet for 3D funskjoner til et skjermkort som bare brukes i 2D. Evt kan det faktisk være en ide og se på innebygde skjermkort. Poenget er jo at budsjettet ditt for Watt fra skjermkortet er rimelig lavt, og mer Watt betyr mer varme/støy som må håndteres. Cobos Lenke til kommentar
radiated Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Vil tro at en dobbelkjerne vil gjøre seg godt i lydstudio. Tror AMD X2 4400+ er bra med dobbel cashe av 4200 og 3800, og mye billigere en 4600+. Tror også dette er den dobbelkjernen som utvikler minst varme. En opteron vil duge. Men er de intelfrelste duger nok en Xeon og.. 5163219[/snapback] Dette er hva du tror... Har du noen grunn til å tro det? 5164155[/snapback] Han har meget god grunn til å tro det, og med disse systemene vil du kunne operere med latterlige menger spor og effekter. Som oftest er det ikke nødvendig å kjøre alle effektene i real-time heller, man oppnår sikrere resultat i render-mode, og da spiller det mindre rolle hvilken prosessor man kjører. http://www.carillondirect.com/clnweb/perfo....jsp?country=UK Ta en titt her for å se hvor mange spor osv man kan bruke med forskjellige oppsett (sorry, ingen AMD-systemer her) Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Vil tro at en dobbelkjerne vil gjøre seg godt i lydstudio. Tror AMD X2 4400+ er bra med dobbel cashe av 4200 og 3800, og mye billigere en 4600+. Tror også dette er den dobbelkjernen som utvikler minst varme. En opteron vil duge. Men er de intelfrelste duger nok en Xeon og.. 5163219[/snapback] Dette er hva du tror... Har du noen grunn til å tro det? 5164155[/snapback] http://www.carillondirect.com/clnweb/perfo....jsp?country=UK Ta en titt her for å se hvor mange spor osv man kan bruke med forskjellige oppsett (sorry, ingen AMD-systemer her) 5164583[/snapback] Bra link radiated! Det ser ut som Xeon er det kraftigste for bruken. Dog, det er ikke gratis. Hvordan er varmeutviklingen med to Xeoner som koser seg i systemet? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 4 store, saftige gigabyte er skrevet opp på lista Noen flere som har invendinger på CPU? (Jeg har funnet ut at det er Pro Tools som skal brukes) 5162659[/snapback] Her skal det ikke mangle ram nei.. hehe. Selv syns jeg 2GB burde holde til det aller meste. Pro Tools er et veldig godt valg. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Det er som sagt ikke livsviktig med lydløs PC, da den skal stå i et annet rom enn der opptaket gjøres. Men det skader ikke med et behersket støynivå. Hvis jeg har forstått deg rett så har du et rom til opptak og et til monitoring? Hvis pcen skal stå i samme rom som der hvor mixing, mastring skal foregå så er støynivåt her også meget viktig. En ting er det at en tilbringer gjerne MANGE timer i studioet og da kan fort selv lav støy være forstyrrende, gjøre deg ukonsentrert. En annen ting er at du fort kan bli "døv", med det så mener jeg at du ikke klarer og skille mellom støy fra utstyr og støy i selve låta. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 Det er som sagt ikke livsviktig med lydløs PC, da den skal stå i et annet rom enn der opptaket gjøres. Men det skader ikke med et behersket støynivå. Hvis jeg har forstått deg rett så har du et rom til opptak og et til monitoring? Hvis pcen skal stå i samme rom som der hvor mixing, mastring skal foregå så er støynivåt her også meget viktig. En ting er det at en tilbringer gjerne MANGE timer i studioet og da kan fort selv lav støy være forstyrrende, gjøre deg ukonsentrert. En annen ting er at du fort kan bli "døv", med det så mener jeg at du ikke klarer og skille mellom støy fra utstyr og støy i selve låta. 5166713[/snapback] Selvsagt et godt poeng. Men jeg tror vannkjøling blir litt for mye. Derfor tror jeg kanskje det skal bli store vifter og støydempingsmatter. Et slikt Zalman vifteløst kabinett er uaktuelt. Med vannkjøling blir det fort 2500kr ekstra og da er det fortsatt radiatorvifter og pumpe som lager lyd. Selvsagt ikke mye, men du vil jo ikke ende opp med helt lydløst system likevel. Derfor er det kanskje like greit å satse på luftkjøling? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307541&cks=PRL Den billigste Xeon koster ca 5000 for 2 stk. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300786&cks=ACC + hovedkort 2500,- http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=147 2stk kjølere 1300,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302138&cks=ACC 2GB ECC-ram (Du trenger egentilig ikke 4GB, gjør du vel?) 2500,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307913&cks=PLC 2x Samsung 250GB SATA 2000,- SUM ca 13500,- Husk at et dual-Xeon oppsett krever EPS-kompatibel PSU som f.eks http://www.microplex.no/product.aspx?pid=F...60PLN&mcat=c349 (jeg aner ikke hvor mye den bråker. ) Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 hvorfor bruke penger på skjermkort med dual dvi? det er jo ikke krav om noe særlig bra bildekvalitet eller 3d ytelse? ville spart inn penger der jeg på et billig vifteløst kort til en 3-400,- og når det gjelder kabinett, så er det ganske borkasta og svi bort et par tusen på et fancy smancy alu greier. kjøp no praktisk heller med ok støydemping, tempratur og plass til harddisker. og dette med støy, siden det ikke skal spilles inn i samme rommet så er det ingen vits i og overdrive støydempinga her. mist 500, en stor og stille cpu kjøler, passivt på skjermkort og hk, og to stille 12cm i kabinett, en til å kjøle hdd og en til å trekke ut varmluft. også vibrasjonsdemping av hdd selvsagt. da har du en pc som er "lydløs" nok. bruk heller penga på rå kraft og godt lydutstyr. det er tross alt det som teller. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 hvorfor bruke penger på skjermkort med dual dvi? det er jo ikke krav om noe særlig bra bildekvalitet eller 3d ytelse? ville spart inn penger der jeg på et billig vifteløst kort til en 3-400,- og når det gjelder kabinett, så er det ganske borkasta og svi bort et par tusen på et fancy smancy alu greier. kjøp no praktisk heller med ok støydemping, tempratur og plass til harddisker. og dette med støy, siden det ikke skal spilles inn i samme rommet så er det ingen vits i og overdrive støydempinga her. mist 500, en stor og stille cpu kjøler, passivt på skjermkort og hk, og to stille 12cm i kabinett, en til å kjøle hdd og en til å trekke ut varmluft. også vibrasjonsdemping av hdd selvsagt. da har du en pc som er "lydløs" nok. bruk heller penga på rå kraft og godt lydutstyr. det er tross alt det som teller. 5174058[/snapback] Jeg er både enig og uenig. Jeg har fått det for meg at Dual-DVI er et krav, men det er det kanskje ikke. Det vil jo være et fint sted å spare tusen kroner. Kabinett er jeg ikke enig i. Kabinettet har god plass til hardisker som blir veldig viktig. Dessuten er det mulig å støydempe det selv. Jeg vil ikke undervurdere verdien av et kabinett. Det skal tross alt passe på all hardwaren. Dette hadde også små artige funksjoner som lås og en del alarmlys. Ikke noe krav, men det øker professionaliteten. Plass til store vifter er jo også et pluss. Dessuten er det ikke så mange penger å spare på å velge et billigere kabinett. Vi snakker 4-500 kroner maks. MIST 500W er vel intet dumt valg. Er enig med deg på støy. Likevel må vi ikke bli ignorante på det område. radiated: Vil ikke ha noen oppsett enda. Kun idémyldring Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Var bare en idè :-) Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Jeg er både enig og uenig. Jeg har fått det for meg at Dual-DVI er et krav, men det er det kanskje ikke. Det vil jo være et fint sted å spare tusen kroner. 5174378[/snapback] jeg klarer bare ikke se noen logikk i at de skulle trenge den lille ekstra bilde kvaliten man får ved å bruke dvi frfemfor vga når det er snakk om lydproduksjon. uansett, de får jo en dvi utgang på et sånn "billig" kort så har de behov for ekstra god kvalitet på et eller annet felt så holder vel det at den ene skjermen har det? jeg driver med grafisk arbeid og sitter på et radeon 9250, kan ikke si at det har hemmet meg på noe vis. Kabinett er jeg ikke enig i. Kabinettet har god plass til hardisker som blir veldig viktig. Dessuten er det mulig å støydempe det selv. Jeg vil ikke undervurdere verdien av et kabinett. Det skal tross alt passe på all hardwaren. Dette hadde også små artige funksjoner som lås og en del alarmlys. Ikke noe krav, men det øker professionaliteten. Plass til store vifter er jo også et pluss. Dessuten er det ikke så mange penger å spare på å velge et billigere kabinett. Vi snakker 4-500 kroner maks.MIST 500W er vel intet dumt valg. Er enig med deg på støy. Likevel må vi ikke bli ignorante på det område. 5174378[/snapback] ikke fått helt med meg hvilket kabinett du snakker om, hørte bare noen nevne no lian li jall her tidligere. et godt kabinett er veldig kjekt, men mener bare at du burde betale for funksjonene ikke image. og dyrt er ikke nødvendigvis bra, mitt coolermaster cavalier 3 er det absolutt beste kabinettet jeg har hatt, og koster bare halvparten av lian li fjas jeg har hatt tidligere. ser bedre ut og mer stille er det også. men ikke å anbefale til mange vibrasjonsdempa hdd'er da. men bare som et eksempel. edit: og når det kom til støy så tror jeg vi er enig. poenget var bare at man ikke trenger vannkjøling osv for å få en stille pc. får det veldig stille ved valg av rette komponenter og vifter til en fin og lav pris. og en ting til med skjermkort.. et krafigere skjermkort vil vel utvikle engod del mere varme? noe man helst ikke vil ha. Endret 18. november 2005 av phax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå