Gå til innhold

Semipro lydproduksjons-PC: Idémyldring!

Anbefalte innlegg

Hei

Innledning

Først vil jeg gjøre det klart at dette er en slags idémyldring. Slik at jeg for et godt overblikk over markedet, humper og dumper man må se seg for, og for å få nyttige tips. Antakelig vil det munne ut i en mer ren "ny PC"-post etterhvert. Men foreløpig har jeg ikke engang et budsjett.

------------------------------------------------------------------------

Jeg har to kamerater(Alex og Christian) som i lengre tid har drevet med litt musikk på fritiden. Det er da snakk om klassisk rap. Når Christian flyttet på egen hybel bygde de seg et lite studio med en soundbox, kjøpte seg en liten mixer, et par studiomonitorer(høytalere) og skaffet seg en meget respektabel mikrofon.

Dette har de brukt i et drøyt år nå og det har forsåvidt funket fint for dem.

Men så. Grunnen til at vi i dag sitter med bredbånd og ikke må ut i skogen for å pisse, er menneskevesenets trang til å utvide seg, til å utforske og utvikle. Det skal nå også Alex og Christian gjøre. De flytter sammen i en større hybel hvor de skal bygge seg et musikkstudio på et høyere nivå enn amatørnivå. Her skal det lages beats, spilles inn musikk og det som værre er. Det skal satses.

De planlegger å bygge en soundbox som skal være skikkelig forseggjort, med bølgete tak, tjukke vegger osv. Stefaren til Alex jobber med dette til daglig og skal nok bidra en del med dedikerte ting som oppsett av keyboard, konfigurering av software, valg av miksebord og justering av mikrofoner og høytalere.

Men som klassens PC-freak har jeg fått i oppdrag å ordne hjernen i det tekniske, nemlig PC-en. Dette kommer til å bli en annerledes PC enn det folk flest har hjemme. Den vil ikke være tilknyttet internett, ha kun de nødvendigste programmer installert og antakelig være strippet for alt annet. Løsninger som RAID er en selvfølge. To skjermer er et minimum, og ytelsen må være tilfredstillende.

Min hovedoppgave blir nok selve PC-en, med generell hardware og skjermer. Lydkort og sånn vil nok andre ta seg av, men kom gjerne med innspill her på hvor det kan lønne seg å handle slikt, hva man bør se etter osv.

Oppsummering:

Så for å oppsummere litt. Jeg skal etterhvert bygge en PC som skal være dedikert til lydproduksjon. Det vil nok bli et saftig budsjett, men ikke et urealistisk et.

Hva finnes i markedet?

Hva bør man tenke på?

Hvilke feller kan man gå i?

AMD/Intel?

Brikkesett er et fair spørsmål og spørre.

Så vil jeg linke til denne tråden: Link!

Den viser litt hva slags diskusjon jeg er ute etter. Her lærte jeg mye nyttig, men jeg vil tro mye av det er forbiløpt av tiden nå.

Vennligst prøv å hold denne tråden på et seriøst nivå. Jeg spør her på forumet fordi jeg tror dere kan hjelpe å bidra med noe og jeg setter stor pris på det hvis dere kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet i mine øyne er, S479 (Pentium-M) eller S939 (AMD A64 x2).

For meg står åpenbare fordeler med Pentium-M å være klart lav varmeutvikling, noe som kan bety veldig svak kjøling, og veldig svak støy, for ikke å glemme en meget god ytelse. Dette burde være positivt for noen som bedriver lydproduksjon?

Et S939 (A64 x2)-basert oppsett vil trolig være bedre på multitasking. Varmeutviklingen er også relativt høy.

Med tanke på støtte for f.eks. PCI-e er vel dette uansett irrelevant på en slik maskin?

Nå skal det også nevnes at jeg ikke har så veldig god greie på hva som gjelder innen musikkproduksjon, hvilke komponenter som fungerer best opp mot diverse applikasjoner.

Endret av Nomix
Lenke til kommentar

Godt poeng med s479. Men jeg må si at dualcore er noe som frister i denne sammenhengen. Nå vet jeg ikke hvor mye nytte man har av det i produksjonen enda, men det vil neppe skade ytelsen. Dette bringer jo opp et annet spørsmål også:

Kjøling.

Det skal sies at denne PC-en ikke vil stå i samme rom som der lydopptakene gjøres, da dette som sagt vil foregå i et spesialrom. Men likevel hadde det vært greit med en veldig støysvak PC når man skal høre på opptak og slikt, så ikke man får den summingen i bakgrunnen vi alle kjenner. Og også generelt, det er jo deilig med en stille PC.

Så da tenker jeg kanskje at dualcore, med real, stillegående kjøling er tingen. Men spørsmålet er jo også hvilke prosessorer som egner seg til formålet. Før i tiden var jeg overbevist om at Intel var greia, men jeg fikk vite noe annet i tråden jeg linker til i førsteposten.

Lenke til kommentar

Et spørsmål fra min side vil vel være, er overklokking aktuelt? En Pentium-M Dothan kjørt på rundt 2.5ghz vil i følge enkelte tester gi ytelse på linje med en A64 FX-55, i en god del applikasjoner. Dette var dog en av tomshardwareguides typiske tester med veldig få applikasjoner, tre-fire spill, så hvordan dette videreføres til det bruk du beskriver vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Et spørsmål fra min side vil vel være, er overklokking aktuelt? En Pentium-M Dothan kjørt på rundt 2.5ghz vil i følge enkelte tester gi ytelse på linje med en A64 FX-55, i en god del applikasjoner. Dette var dog en av tomshardwareguides typiske tester med veldig få applikasjoner, tre-fire spill, så hvordan dette videreføres til det bruk du beskriver vet jeg ikke.

5145625[/snapback]

Jeg ser for meg at de mer avanserte applikasjonene for lydproduksjon krever endel. Og en overklokket dothan må nødvendigvis ha sprekere kjøling som kan resultere i unødvendig mye støy.

Jeg vil også tro en x2 prosessor vil komme godt med i en slik pc det er snakk om. Siden tunge applikasjoner og dualview er aktuelt.

En overklokket maskin vil vel potensielt minske stabiliteten også. Hvem vil vel etter 4 timers mixing miste verdifulle endringer og tilpasninger :hmm:

Edit:

Jeg har forsåvidt null peiling på hva som kreves av en slik pc men jeg regner med at en god mengde rask minne er et must, samt en cd/dvd brenner for brenning av samples etc.

Ukomprimerte lydfiler tar vel også god plass på disken. Trådstarter prata om raid og foreksempel 2x500GB 16mb cache sataII disker vil vel være et godt utgangspunkt? (Veit faktisk ikke hvor mye disse lydfilene til oppta av plass, kanskje ikke så drøyt som ukomprimerte filmklipp)

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Det er snakk om rap. Så det vil nok lages en del beats med keyboard og resten elektronisk, men mye av arbeidet ligger i opptak av vokal og redigere det sammen med musikken. Mao, lite instrument-innspilling og mye vokal.

Det er klart at wav-filer tar en del plass, men ikke på langt nær så mye som rå video. Derimot skal det ikke være slik at de en dag må ta pause inntil de får ny harddisk. Så vi må ha nok å gå på.

Når det gjelder dualcore eller ikke vil nok dette stå en del klarere når jeg vet hva de komme til å bruke av programmer. Skal jeg tippe vil jeg tippe Pro Tools.

Takk for at dere holder debatten på et seriøst nivå.

Lenke til kommentar

MIST 500W er en selvfølge.

Vannkjøling er jeg fortsatt tvilende til, og kabinettet du viser til er helt feil. Ikke ser det spesielt støydempet ut, klart har det stillegående vifter, men det gjør meg ikke noe å finne slike selv. Dessuten var dette veldig space'a og jeg gidder ikke bruke energi på å koble ut LED's og annet.

Lenke til kommentar

Forslag fra min side:

Et dobbelkjerne opteron system på s939 plattformen.

Opteron 165

- 1.8 GHz

- To kjerner

- 1 MB cache pr kjerne

DFI ULTRA-D

2x 2x1024MB minne(4096)

2x 300GB HDD

2x Nec 3550

Dette kommer på ca 13 000,-

Burde gi masse kraft, masse langring og gode muligheter til å brenne ut musikken!

Lenke til kommentar
Forslag fra min side:

Et dobbelkjerne opteron system på s939 plattformen.

Opteron 165

- 1.8 GHz

- To kjerner

- 1 MB cache pr kjerne

DFI ULTRA-D

2x 2x1024MB minne(4096)

2x 300GB HDD

2x Nec 3550

Dette kommer på ca 13 000,-

Burde gi masse kraft, masse langring og gode muligheter til å brenne ut musikken!

5148008[/snapback]

Er vel egentlig ikke så nødvendig med et DFI LP-kort om man ikke skal klokke? Kan vel egentlig like gjerne gå for et Asus A8N Premium? :)

Lenke til kommentar
Er vel egentlig ikke så nødvendig med et DFI LP-kort om man ikke skal klokke? Kan vel egentlig like gjerne gå for et Asus A8N Premium? :)

5148365[/snapback]

Gjerne det.

Forresten må du vel nesten ha et skjermkort, støtte for to skjermer?

Lenke til kommentar
Kva med Yeong Yang Server Cube frå Microplex?

Edit: leif

5148992[/snapback]

Er det ikke litt overkill med et server kabinett til dette?

Ser for meg et stødig miditower, foreksempel Chieftec CH-03

Edit:

Temperaturene vist i testen er pga. de ikke hadde noen kabinettvifter(siden det ikke fulgte med). Men det er rikelig med vifteplasser for kjøling av hdd og ved CPU.

Endret av BKB
Lenke til kommentar
Kva med Yeong Yang Server Cube frå Microplex?

Edit: leif

5148992[/snapback]

Absolutt en god idé!

Fan-alarm indikator-lys høres bra ut. Tykt stål og flammehemmende plastdeler, hva nå det betyr. Mye plass til hardisker, hvis det etterhvert skulle bli mange av dem. Eneste minuset er at det kan bli litt i dyreste laget.

Men da er det kanskje mulig å inngå et kompromiss. Hvis vi kutter ut MIST 500W PSU og heller velger en annen solid løsning som ikke koster så mye. MIST-en er tross alt veldig dyr.

Så har jeg tittet litt på denne skjermen nå: Nec MultiSync LCD2070NX-BK

Den er veldig dyr.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en plass (husker ikke helt hvor, muligens på hw.no-forumet) at AMD (939)

prosessorer bør brukes sammen med nForce4 chipset for best stabilitet i systemer for musikk produksjon. Og bruk mye kvalitets RAM.

Ett alternativ til "dual view" er 24" widescreen (eller større).

Utvalget av sille (helst vifteløse) skjermkort med dobble DVI utganger er heller snevert. Vet om to: PowerColor Radeon Bravo X700, og XFX GeForce 6600 256 MB Passive Cooling

Forslag til musikk pc: https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=5824

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...