Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele opp båndbredden på antall pcen påkoblet?

Anbefalte innlegg

Er dette mulig? Jeg tenker da på en eller annen type ruter eller programvare på en pc som fungerer som en server som da automatisk deler båndbredden på antall pcer påkoblet netverket slik at en pc umulig kan skape lagg ved å stjele båndbredden til resten av netverket. Håper dere forstår hva jeg mener  ;) Vi pleier å arangere lan i feriene hvor det da kommer 8-10 personer og hvis dette hadde vært mulig så hadde jo lanene blitt noe helt annet. Kan ikke huske et lan uten "Hvem er det som laster ned nå?" "LAGG!"  :no:

5145372[/snapback]

Sjekk om dette kan være noe for deg.

http://www.draytek.no/produkter.htm

Selv har jeg Vigor 2600G som har BÅNDBREDDEKONTROLL fordi jeg hadde problemer med at en bruker av linja stjal hele kapasiteten når de drev med "filesharing" både dag og natt.

Virker som om denne båndbreddekontrollen fungerer som den skal.

Draytek selger ikke selv sine produkter men de kan kjøpes på.....

http://www.gdsl.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller, hvis du har en enkel gammel maskin til overs, med 2 nettkort i og 10 gigg disk, med 128 ram, så kan du sette opp ClarkConnect.

http://www.clarkconnect.com/

Dra ned Home edition. gratis og faktisk veldig enkel å sette opp.

Er en fullverdig router med traffic shaping og hele pakka.

Administreres enten via webleser eller cmd-promt

Har brukt den selv i 3 år nå, og funker som hakka møkk

:thumbup:

5170333[/snapback]

Har dette programmet den bånd-oppdele funksjonen som jeg er ute etter?

Er dette (sånn som pfsense) et eget operativsystem, eller bare et helt vanlig program?

Lenke til kommentar

Kun traffic shaping vil ikke holde om man skal game samtidig som man laster ned.

Det du trenger er QoS .. pakkeprioritering slik at pakker som sendes til/fra feks port 27015 (Counter-Strike) blir prioritert fremfor pakker fra feks port 6881 (Torrent).

Det finnes mange programmer/bokser som støtter shaping, men skikkelig portbasert pakkeprioritering er det litt værre med.

Jeg tror Astaro Security Linux (ASL) v6 støtter det. Kjører ASL hjemme selv, men har ikke fått somlet meg til å teste det ut ennå.

Lenke til kommentar

Har dette programmet den bånd-oppdele funksjonen som jeg er ute etter?

Er dette (sånn som pfsense) et eget operativsystem, eller bare et helt vanlig program?

5171523[/snapback]

Det er et eget os. Linux, basert på redhat.

Den har den bånd-oppdele funksjonen som du er ute etter. Bruker den selv når jeg spiller bf2/css.

Den har også en enkel QoS funksjon, men den har jeg ikke testa så veldig mye på. Man setter opp prioritet på enkelte porter og det skal vist nok fungere utmerket.

Lenke til kommentar

Min totusenkrners shsds modem har det samme. inkl. QoS, opp- og ned bandwidth pr. ip etc. Vedlig enkelt og veldig stabilt (selv om jeg sliter litt med å få QoS til å funke trolig grunnet en annen ruter som ikke har d.

ganske pussig at dette ikke er standard på routere per i dag, egentlig. dette er jo noe som er nyttig for de aller fleste, og mulighet for å skifte mellom nettfordeling burde vært enkelt å justere - synes nå jeg, da...  :)

5166525[/snapback]

Dette krever mye dyrere maskinvare og i hjemmemarkedet ser folk på femtiøringen, men det kommer nok.

5166582[/snapback]

Min asus wl500g har "bandwidth management" som kan styre enten tilgjengelig båndbredde per maskin(skiller på IP) eller mellom trafikktyper(skiller på protokoll/port).

Boksen kostet rundt 1000-lappen og har i min erfaring vært svært stabil (reboot når jeg har gjort det for oppgradering av firmware, aldri crash på 18 måneder). Ypperlig router med trådløst nett som jeg anbefaler på det varmeste.

5166842[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...