Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele opp båndbredden på antall pcen påkoblet?

Anbefalte innlegg

Er dette mulig? Jeg tenker da på en eller annen type ruter eller programvare på en pc som fungerer som en server som da automatisk deler båndbredden på antall pcer påkoblet netverket slik at en pc umulig kan skape lagg ved å stjele båndbredden til resten av netverket. Håper dere forstår hva jeg mener ;) Vi pleier å arangere lan i feriene hvor det da kommer 8-10 personer og hvis dette hadde vært mulig så hadde jo lanene blitt noe helt annet. Kan ikke huske et lan uten "Hvem er det som laster ned nå?" "LAGG!" :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt meg bekjent er det ikke noen av de vanlige routerne for hjemmebruk som støtter det her. Det nærmeste du kommer å hindre noen å herpe linja er en D-Link DGL-4300 hvor du kan spesifisere en global upload sperre på hele linja slik at ikke du tar knekken på assymetriske linjer.

Det er sikkert mulig å sette opp en Linux maskin som kan gjøre akkurat det du vil, men jeg har ikke peiling nok på det til å komme med noen anbefalinger.

Lenke til kommentar
hmm... har jo planer om å kjøpe en server-pc. Hvordan blir det med ruter og sånt noe da? Går koblinga fra modemet, til pcen og så til ruteren da eller?

5163936[/snapback]

Hmm, den ville nok ikke fungere, men om du hadde flere nettverkskort i serveren som gikk til forskjellige pc`er så kanskje. Er ikke helt på nett da det gjelder flere kort i en pc da.

Lenke til kommentar

Vi har prøvd netlimiter, men det fungerer ikke så stabilt som man skulle tru. For det første så er det en utfordring at ALLE har det på og riktig konfigurasjon, og for det andre så er det ganske mange ganger at vi opplever at noen stjeler båndbredden selv om man har på nettlimiter. Hos meg f.eks. så kan jeg ikke laste ned fra bearshare og surfe samtidig (fordi nettet blir ufattelig tregt) og her hjelper ikke netlimiter... aner ikke hvorfor.

Hvis jeg lar pcen være ruter? Hvordan blir det med det trådløse? Instalere et trådløst netverkskort?

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
http://www.pfsense.com/

Har blant annet traffic shaping (det du vil ha), pluss fine bonuser som Captive portal og VPN støtte, og ikke minst så er det ganske så enkelt å konfigurere via en browser. Alt i alt, ganske fin bil.

En pc som kjører denne vil isåfall bli satt inn istedet for routeren din.

5164321[/snapback]

Har nå laset ned pfsense, men skjønner mildt sagt ingenting. Jeg har lastet ned denne cden som jeg da får bootet opp. Når jeg booter den så få jeg en rekke spm. hvor jeg til slutt fikk beskjed om å sette inn et eller annet med "lan" (Mulig kabelen fra adsl modemet?".

Jeg prøvd å lete etter guider og sånt noe, men det er ikke lett. Har du noen erfaringer?

Lenke til kommentar

I DU Super Controller kan du bestemme hvor mye pc`n skal kunne bruke opp/ned. Men du kan i tillegg bestemme hva hvert program skal ha opp/ned. Jeg har brukt det mye og det er meget bra. Begrenset pc`n til søsteren min så jeg kunne spille CS:S mens hun lastet ned musikk. Sett opp programet en gang og alt er vel :- )

Lenke til kommentar
ganske pussig at dette ikke er standard på routere per i dag, egentlig. dette er jo noe som er nyttig for de aller fleste, og mulighet for å skifte mellom nettfordeling burde vært enkelt å justere - synes nå jeg, da...  :)

5166525[/snapback]

Dette krever mye dyrere maskinvare og i hjemmemarkedet ser folk på femtiøringen, men det kommer nok.

Lenke til kommentar
ganske pussig at dette ikke er standard på routere per i dag, egentlig. dette er jo noe som er nyttig for de aller fleste, og mulighet for å skifte mellom nettfordeling burde vært enkelt å justere - synes nå jeg, da...  :)

5166525[/snapback]

Dette krever mye dyrere maskinvare og i hjemmemarkedet ser folk på femtiøringen, men det kommer nok.

5166582[/snapback]

Min asus wl500g har "bandwidth management" som kan styre enten tilgjengelig båndbredde per maskin(skiller på IP) eller mellom trafikktyper(skiller på protokoll/port).

Boksen kostet rundt 1000-lappen og har i min erfaring vært svært stabil (reboot når jeg har gjort det for oppgradering av firmware, aldri crash på 18 måneder). Ypperlig router med trådløst nett som jeg anbefaler på det varmeste.

Lenke til kommentar
http://www.pfsense.com/

Har blant annet traffic shaping (det du vil ha), pluss fine bonuser som Captive portal og VPN støtte, og ikke minst så er det ganske så enkelt å konfigurere via en browser. Alt i alt, ganske fin bil.

En pc som kjører denne vil isåfall bli satt inn istedet for routeren din.

5164321[/snapback]

Har nå laset ned pfsense, men skjønner mildt sagt ingenting. Jeg har lastet ned denne cden som jeg da får bootet opp. Når jeg booter den så få jeg en rekke spm. hvor jeg til slutt fikk beskjed om å sette inn et eller annet med "lan" (Mulig kabelen fra adsl modemet?".

Jeg prøvd å lete etter guider og sånt noe, men det er ikke lett. Har du noen erfaringer?

5165481[/snapback]

Hovedsaklig, maskina må ha to nettverkskort. Den ene går til internett (WAN) (til modem, vil jeg gjette), den andre til de andre maskinene (LAN). Du blir spurt hvilken som er hvilken. Hvis du ikke vet, tar du ut alle kablene, trykker "a" og enter, setter inn kabelen til den som han spurte etter. Etter det, spør den om andre interfacet. Ta ut kablene, "a", og sett inn kabel i andre nettverkskortet. Etter det setter du i den første kabelen og. Så spør den om ting som lan ip (tror 192.168.0.1 er standard). Etter det er det bare å skrive inn ip'en du gav i browseren din (kan hende du må manuelt sette opp ip til samme subnet som pfsense sin ip). Standard user/pass er admin/admin hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Eller, hvis du har en enkel gammel maskin til overs, med 2 nettkort i og 10 gigg disk, med 128 ram, så kan du sette opp ClarkConnect.

http://www.clarkconnect.com/

Dra ned Home edition. gratis og faktisk veldig enkel å sette opp.

Er en fullverdig router med traffic shaping og hele pakka.

Administreres enten via webleser eller cmd-promt

Har brukt den selv i 3 år nå, og funker som hakka møkk

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...