dabear Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Heisann, har prøvd å lese gjennom man dpkg, men jeg sliter med å finne ut følgende: De fleste debs er under GPL-lisensens, men viss den ikke er det, hvordan finner jeg ut hvilken lisens den er under? (fks opera) I man dpkg, står det om package states (installed, not-installed etc.), men jeg forstår ikke hvordan jeg kan aksessere disse. Viss jeg har pakke /sti/til/x.deb, hvordan finner jeg ut om den er installert eller ikke? Lenke til kommentar
smh Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Prøv med kommandoen dpkg -s x x er då f.eks opera og ikkje meir, så kan du samenlikne med å skrive kommandoen: dpkg --info /sti/til/x.deb Lenke til kommentar
Entropi Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Heisann, har prøvd å lese gjennom man dpkg, men jeg sliter med å finne ut følgende: De fleste debs er under GPL-lisensens, men viss den ikke er det, hvordan finner jeg ut hvilken lisens den er under? (fks opera) Jeg tror ikke det er mulig å finne nøyaktig lisens med dpkg, men det er mulig å få en indikasjon på hvilken type lisens det er snakk om. Hvis du kjører f.eks dpkg -s opera | egrep "(Status:|Section:)", får man en output som denne: Status: install ok installedSection: non-free/web Her gir linjen "Section: non-free/web" en indikasjon på at det er en "non-free" lisens. Free i denne sammenhengen tror jeg er alle open source lisenser, og ikke kun GPL. (Dette gjelder i alle fall for debian, jeg vet ikke om f.eks. ubuntu har den samme inndelingen.) I man dpkg, står det om package states (installed, not-installed etc.), men jeg forstår ikke hvordan jeg kan aksessere disse. Viss jeg har pakke /sti/til/x.deb, hvordan finner jeg ut om den er installert eller ikke? 5144534[/snapback] Linjen "Status: install ok installed" viser at pakken er "installed" (siste ord). For å f.eks. se om pakken opera_8.50-20050916.6-shared-qt_en_etch_i386.deb er installert (den ligger i samme katalog som jeg står i nu,) kan man f.eks. kjøre: $ dpkg -s $(dpkg --info opera_8.50-20050916.6-shared-qt_en_etch_i386.deb | awk '/Package:/{print $2}') | awk '/Status:/{print $4}' Da får man f.eks. installed Eller not-installed (Grunnen til denne besvergelsen, er at dpkg --info tar et filnavn, mens dpkg -s tar et pakkenavn, og dpkg --info opera_8.50-20050916.6-shared-qt_en_etch_i386.deb | awk '/Package:/{print $2}' klipper ut dette pakkenavnet fra deb-filen. dpkg --info viser ikke installasjonsstatus til pakken.) Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 I man dpkg, står det om package states (installed, not-installed etc.), men jeg forstår ikke hvordan jeg kan aksessere disse. Viss jeg har pakke /sti/til/x.deb, hvordan finner jeg ut om den er installert eller ikke? 5144534[/snapback] For å f.eks. se om pakken opera_8.50-20050916.6-shared-qt_en_etch_i386.deb er installert (den ligger i samme katalog som jeg står i nu,) kan man f.eks. kjøre: $ dpkg -s $(dpkg --info opera_8.50-20050916.6-shared-qt_en_etch_i386.deb | awk '/Package:/{print $2}') | awk '/Status:/{print $4}' 5152771[/snapback] Eventuelt dpkg -l <pakkenavn> hvis man ikke er så glad i å skrive [cronius@cronihome ~]$ dpkg -l *opera* Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold | Status=Not/Installed/Config-files/Unpacked/Failed-config/Half-installed |/ Err?=(none)/Hold/Reinst-required/X=both-problems (Status,Err: uppercase=bad) ||/ Name Version Description +++-===========================-===========================-====================================================================== ii opera 8.50-20050916.6 The Opera Web Browser ic opera-static 8.02-20050727.1 The Opera Web Browser [cronius@cronihome ~]$ Her ser man at jeg har opera i shared version, og at konfigfilene fra static varianten fremdeles henger igjen (eller noe sånt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå