Khalifen Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Ja, jeg har lyst på et større utvalg av metall enn det jeg har. Er ganske ny innenfor det å høre på metall, men jeg hører på: Children of Bodom Dimmu Borgir Naglfar Finntroll Det må vel finnes noe som er likt dette. Tips mottas med takk! Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) forandring fryder....så prøv Led Zeppelin, Pink Floyd, Bob Dylan.......der har du musikk du alltid vil ha en venn i Endret 12. november 2005 av kt600 Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Noen band jeg tror du vil like: In Flames Dark Tranquillity Skyfire Soilwork Kalmah Lilitu Mors Principium Est Nightrage At The Gates Since The Day Solar Dawn Arise Carcass Cipher System Darkane Disharmonia Mundi Divercia Edge Of Sanity Eternal Lies Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Children Of Bodom (vokal- og musikkmessig): -Norther -Kalmah -Lords Of Decadence Children Of Bodom (vokalmessig): -Arch Enemy -Dark Tranquillity -Mourning Caress -In Flames -Hypocrisy -Mnemic -Omnium Gatherum -Edge Of Sanity -Susperia -The Haunted -Wintersun Children Of Bodom (musikkmessig): -Edguy (Hellfire Club og senere) -Angra -Pagan's Mind -Kamelot -Masterplan -Helloween -Nocturnal Rites -Symphony X -Sonata Arctica -Firewind -Falconer Dimmu Borgir: -Immortal -Emperor -Borknagar -Arcturus -Darkthrone -Dissection -Old Man's Child -Graveworm -Limbonic Art -Rotting Christ -Burzum -Graveland -Anorexia Nervosa -1349 -Averse Sefira -Satyricon Finntroll: -Moonsorrow -Ensiferum -Turisas -Ásmegin -Windir -Falkenbach -Lumsk -Månegarm -Otyg -Storm -Einherjer -Ulver (mest de tre første albumene, men resten av hva de har skapt er også bra) -Korpiklaani Naglfar må jeg innrømme at jeg ikke har hørt. Kanskje på tide å høre noe av dem. Dette ble jo en ganske så lang liste, men jeg kan korte den ned litt og nevne hva som bør sjekkes ut først. De tre øverste bandene på Children Of Bodom-lista er helhetlig mest likt, men liker du vokalen sammen med litt annen type musikk kan du sjekke ut Arch Enemy, Mourning Caress, Susperia og The Haunted. Dette hvis du ikke liker det alt for hardt. (Liker du litt mørkere vokal og litt hardere musikk også kan du sjekke ut Cryptopsy, Grave, Deicide, Suffocation, Iniquity og Cannibal Corpse.) Fokuserer du mer på musikken uten vokal, kan du sjekke ut Pagan's Mind, Helloween og Masterplan. Hva Dimmu Borgir angår vet jeg ikke om du hører på det nyere eller det eldre, men om du ikke liker det alt for hardt kan jeg anbefale Old Man's Child, Graveworm og Satyricon. Hvis du liker Finntroll bør du definitivt sjekke ut Moonsorrow, (hvilket er mitt favorittband [jeg liker også Finntroll godt]). Turisas og Ásmegin tar andre- og tredjeplassen. Ásmegin er litt mer black metal/Dimmu Borgir-orientert, men absolutt bra. Windir er også mer black metal-orientert, i tillegg til at de blander inn litt elektronika. Ellers er det noen band på lista som blander litt musikktyper. Bandene på den siste delen av lista blander inn folkemusikk, men det an også finnes litt hos Arcturus, Borknagar, Falconer, Wintersun og Ulver. Ulver er litt eksperimentelt, og kan kanskje være vanskelig å like med en gang, men det er absolutt bra. Albumene etter Nattens Madrigal er mer elektronika, men fortsatt bra musikk. Nattens Madrigal-albumet er kanskje litt kakofonisk og tungt, men Bergtatt-albumet vil kanskje falle i smak. Det kan tas med i den siste delen (Finntroll-delen) av lista. Kveldssanger-albumet kan også tas med i den siste delen, men det er meget mye akkustisk musikk på det, så det kan kanskje bli for lett og kjedelig. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Dømetal: Abscess Anata Anorexia Nervosa Atheist Autopsy Behemoth Benighted Belphegor Blood Red Throne Bloodbath Cadaver Cannibal Corpse Carcass Cephalic Carnage Cryptopsy Cynic Darkane Death Deicide Dies Irae Disgorge Domination Through Impurity Dying Fetus Exmortem God Dethroned Gorguts Hypocrisy Iniquity Insision Kataklysm Krisiun Macabre Malevolent Creation Morbid Angel Nasum Necrophagia Necrophagist Nile Obituary Pestilence Possessed Quo Vadis Requiem Aeternam Rotting Christ Sarpanitum Six Feet Under Skinnless Stabwound Suffocation The Amenta The Crown The Monolith Deathcult Vader Vehemence Vital Remains Zyklon Black metal: Aborym Abyssic Hate Alghazanth Ancient Arcturus Aura Noir Bathory Beherit Behexen Borknagar Carpathian Forest Celtic Frost Crest Of Darkness Cryptic Wintermoon Darkthrone Deathspell Omega Disiplin Einherjer Emperor Enslaved Gehenna Gorgoroth Graveworm Grimfist Immortal Isengard Judas Iscariot Keep of Kalessin Khold Koldbrann Leviathan Marduk Mayhem Mezzerschmitt Mordhell Mysticum Naglfar Nargaroth Nocturnal Mortum Sadistik Exekution Sarcofago Thorns Tsjuder Tyranny Taake Ulver Venom Vintersorg Vreid Watain Windir Xasthur Thrash metal: Aura Noir Blind Illusion Dark Angel Death Angel Deathchain Deride Exodus Kreator Meshuggah Possessed Pro-Pain Sadus Sepultura Slayer Sodom Stoneguard Strapping Young Lad Susperia Testament WatchTower Eksprementielle saker: A Perfect Circle Aghora Arcturus Cynic Isis Karl Sanders Meshuggah Mr. Bungle Opeth Peccatum Primus Tool The Dillinger Escape Plan The Mars Volta Og en litt prog-band: Camel Opeth Pink Floyd Jeg vil anbefale deg å høre igjennom Immortal - Sons of Northern Darkness, Opeth - Blackwater Park, Death Angel - The Art of Dying, Carcass - Choice Cuts, Aura Noir - The Merciless, Borknagar - Epic, Deride - First Round Knockout, Grimfist - 10 Steps to Hell, Iniquity - Five Across The Eyes og Kreator - Extreme Agression. Disse er på en måte en måte å sette seg inn i musikken med. Etter disse kan du 'utvide' med å gripe fatt i resten av banda som står her. Tatt fra privat CD-samling. God jul, der kan du kose deg. Endret 12. november 2005 av Hylo Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 er helt sikker på du kommer til å like: Arcturus Soil Serart Susperia Opeth Adorned In Silence Ulver Vintersorg Underoath The Mars Volta Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 *host kremt host* les denne tråden du Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Dømetal:(...) Anorexia Nervosa (...) 5145192[/snapback] Anorexia Nervosa kan da heller kalles svartmetall. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Dømetal:(...) Anorexia Nervosa (...) 5145192[/snapback] Anorexia Nervosa kan da heller kalles svartmetall. 5145409[/snapback] Det kan det nå vitterlig ikke. Jeg har sett alle tendensene til death metal i musikken dems, nemlig chunky riffing, low-pitched growl og downtuna gitarer. Om du så omsider kan si meg hvorfor det så vitterlig er black metal, gjør det. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Det kan det nå vitterlig ikke. Jeg har sett alle tendensene til death metal i musikken dems, nemlig chunky riffing, low-pitched growl og downtuna gitarer. Om du så omsider kan si meg hvorfor det så vitterlig er black metal, gjør det. 5145526[/snapback] Det er mest high-pitched skriking, hvilket hører svartmetallen til. Massiv musikk. Riff og downtuna gitarer kan også finnes i svartmetallen. Dessuten finner du symfoniske instrumenter i musikken deres, noe som er mye vanligere i svartmetallen enn i dødsmetallen. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Det kan det nå vitterlig ikke. Jeg har sett alle tendensene til death metal i musikken dems, nemlig chunky riffing, low-pitched growl og downtuna gitarer. Om du så omsider kan si meg hvorfor det så vitterlig er black metal, gjør det. 5145526[/snapback] Det er mest high-pitched skriking, hvilket hører svartmetallen til. Massiv musikk. Riff og downtuna gitarer kan også finnes i svartmetallen. Dessuten finner du symfoniske instrumenter i musikken deres, noe som er mye vanligere i svartmetallen enn i dødsmetallen. 5146477[/snapback] Hvis du hadde tatt deg tid til å høre i gjennom et tradisjonellt black metal album vil du blitt overaska over hvor feil du har. Gitarene i svartmetal er som regel tunet med standard tuning, enten du liker det eller ikke. Disse sypfoniske elementene vil du forøvrig finne i enkelte death metal bands plater også. Dette er ikke fastsatt til black metal. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hvis du hadde tatt deg tid til å høre i gjennom et tradisjonellt black metal album vil du blitt overaska over hvor feil du har. Gitarene i svartmetal er som regel tunet med standard tuning, enten du liker det eller ikke. Disse sypfoniske elementene vil du forøvrig finne i enkelte death metal bands plater også. Dette er ikke fastsatt til black metal. 5146533[/snapback] Nuvel.. jeg skrev at du kan finne riff og downtuna gitarer i svartmetallen og, ikke at det var standard, tradisjonelt eller vanlig. Jeg skrev heller ikke at symfoniske instrumenter bare kan finnes i svartmetallen. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Dømetal:(...) Anorexia Nervosa (...) 5145192[/snapback] Anorexia Nervosa kan da heller kalles svartmetall. 5145409[/snapback] Stussa litt på den jeg og. Growlinga er high-pitched, tempoet er raskt, tromminga er typisk black ("skarptrommeronking"). Det eneste som tilsier at det er dm er gitarene. Et utdrag fra et interview fra hjemmesiden dems (som forøvrig ikke sier hva slags musikk de spiller: Besides of the music you do by your own to which kind of other styles do you guys listen to?Let's say old-Gothic/Industrial, early Death Metal, plus some Heavy Glam/Punk/Rock n' Roll shit. Edit: On-topic... Istedet for å liste opp alle bandene jeg kan så sier jeg heller litt mer om de jeg liker aller best. Emperor Black metal LEGENDER. Geniale musikere med variert diskografi. Det første de gjorde var veldig "tr00" med dårlig produksjon og ufårståelig vokal. Senere gikk de over til renere produsjon, og etterhvert ble de et veldig progressivt band. "In The Nightside Eclipse" har litt av dem samme produksjonen det første de gjorde. Men med mye mer melodilinjer. Utrolig bra album. Jeg vet du kommer til å like dette om du liker Stormblåst. Påkrevd i enhvær black metal-samling. På "Anthems to the Welkin at Dusk" har de gått over til en helt ren produksjon ala. nyere Dimmu Borgir, men lydbildet er generelt litt mer ekstremt (tiltross for at synthen brukes flittig). Utrolig vakkert, varierte melodier og et veldig komplett album. Et av tidenes beste album IMO. "IX Equilibruim" er kanskje bandets svakeste album, men fortsatt helt knall. Her finner man både elementer fra heavy metal og prog. "Prometheus - The Discipline of Fire and Demise" er bandets siste album, og for en avlsutning på en fantastisk karriere. Dette albumet er veldig progressivt og teknisk, og man må kanskje venne seg litt til det før man liker det. Men in the end så er det en av de sterkere utgivelsene til dette bandet, og det sier MYE! Opeth Progressive (Death) Metal fra Sverige. De har en av de beste vokalistene (IMO) der ute, da han varierer mellom clean og growl på en fantastisk måte. Resten av musikerne er også utrolig dyktige. Albumene jeg anbefaler er først og fremst "Blackwater Park", "Deliverance" og "Damnation". De to første er Progressive Death Metal (ikke la deg skremme, det er ganske melodisk og vakkert), mens det sistnevnte er en form for prog. rock. "Still Life" er også ganske bra! Taake Neo-klassisk black metal. Disse gutta greier å skape fantastiske melodier pakket inn i skikkelig fet black metal. Det går ikke ann å la være å headbange til dette. Anbefaler på det varmeste "...Doedskvad", "Nattestid..." og "...Bjoergvin..." Immortal Tiltross for selv-ironien så lagde disse gutte sinnsykt fet musikk. Legender på linje med Emperor. "Diabolic Fullmoon Mysticism" (debuten) har en veldig "tr00" produskjon, men svinger godt. Gode melodilinjer gjemt godt inni der et sted. "Pure Holocaust" er skiva som gjorde dem legendariske. Den er til tider utrolig rask, ryktene sier at den ble speedet opp etter innspillingen. Spesielt sistelåta (tittelsporet) er fantastisk! "At the Heart of Winter" har en renere produksjon. Dette er nok den beste skiva dems IMO. Dette er groovy, hardt og melodiøst på en gang! Sinnsykt bra! (Det går ikke ann å la være å få frysninger idet tittelsporet tar av.) De har fire skiver til, som har flere gode låter hver, men alt i alt synes jeg ikke de skivene holder mål i forhold til skivene jeg nevnte over. Allikevel kan du skjekke dem ut, da som sakt det finnes noen veldig råe låter på de også. Endret 13. november 2005 av H4ngm4N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå