Gjest Slettet+432 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Heisann! Holder på å sette opp en maskin med et TV-kort i nå. Det er et Pinnacle PCTV kort med fjernkontroll, ser ut som jeg kan bruke et program som heter LIRC til å få fjernkontrollen som bruker IR, til å fungere. Til det skulle jeg gjerne hatt en distro å bruke. Må gå an å ta opp fra TV, brenne DVDer, spille av opptak, DVDer og CDer. Noen forslag? Tenkte kanskje å bruke Ubuntu... men maskinen er ikke den nyeste, er en 333 MHz prosessor og 90, 120 eller 190 MB Ram i. Så må liksom ikke kreve så mye.. hehe. Hvis dette er mulig for denne maskinen i det hele da. Takker for alle forslag! Edit: MythTV så bra ut... Endret 12. november 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hvilken distro du velger er egentlig en smakssak. Maskinvaren er mer en bra nok til de oppgaver du spesifiserer. Kan nevne at Slackware har støtte for alt innen media utennom win32codecs. Så det eneste du trenger er å installere LIRC (og win32codecs hvis du trenger støtte for WMV/MOV). Men Slackware er ikke for alle, Ubuntu er sikkert et godt valg når det gjelder brukervennlighet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) tror egentlig at mythTV er det beste til mitt formål... Det så sånn passe genialt ut, ihvertfall på screenshots http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures edit: står ingenting om fjernkontrollstøtte da... Endret 12. november 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Du trenger fremdeles en distro EDIT: LIRC tar seg av fjernkontrollen, sjekk hos dem om fjernkontrollen er støttet. Skal dette være en ren HTPC eller skal den også brukes til andre ting? Endret 12. november 2005 av olear Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Ja, tabbe fra meg der... trodde det var en distro.. heheh Men da blir det nok slackware med gnome og mythtv. http://www.mythtv.org/docs/mythtv-HOWTO-8.html her står det om hvordan man setter opp fjernkontrollstøtte også, så Edit: skal bare brukes til htpc ja. men har du noe å si på spesifikasjonene eller? Endret 12. november 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 skal bare brukes til htpc ja. men har du noe å si på spesifikasjonene eller? Nei, har ikke noe med det å gjøre. Hvis du skal kjøre en ren HTPC løsning så finnes det distroer som er laget for det formålet, men hvis du har tenkt å bruke maskinen til andre ting også så er ikke slike distroer det beste valget. Hvis du har planer om å bruke Slackware så anbefaler jeg MPlayer: http://packages.slackforge.net/mplayer/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Æsj, for å se live tv så må den ha minst 700 MHz prosessor. Da får jeg skrinlegge prosjektet en stund... Får se om jeg får tak i en nyere og mye kraftigere maskin da. Mplayer ja.. Det er en selvfølge Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hmm, har brukt TV-kort på mye dårligere HW en det. Kan jo alltids prøve Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Ja, kan vel det, da. Hehe. Men er jo en fordel å ha en kraftig prosessor og minst 512 MB ram uansett da. Så vi får se hva jeg får skaffet (*overtale pappa til å investere i fremtiden* hehe) Endret 12. november 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Hmm, har brukt TV-kort på mye dårligere HW en det. Kan jo alltids prøve 5144455[/snapback] Joda, men med myth's live-tv så koder den det først til mpeg, og så dekoder den det - slik at du kan trykke på pause på live-tv etc. Ren "TV-kortet skriver data til addresseommråde 0xXXXXX-0xXXXYYY på skjermkortet via PCI" (video overlay) krever mye mindre. Personlig har jeg en 650 mhz'er, og den klarer ikke å kode mpeg realtime i 760*480 (?) oppløsning - jeg må halvere, ellers fylles bare RAM opp og da går det til et visst varmt sted. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 De fleste distroer kan settes opp til å ha bred støtte for multimedia. Selv FreeBSD har god multimediastøtte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Okei. Men har dere noen anbefalinger til maskinvare da? CPU og RAM? Billigst mulig... Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Hei. MythTV er et godt valg til det du ønsker å bruke maskinen til, men krever nok litt mer av maskinvaren, spesielt hvis du ønsker å bruke Pinnacle-kortet. Hvis du bruker dette kortet tar maskinen heller ikke opp i MPEG2, så å brenne DVDer av det du har tatt opp kan også bli en tidkrevende prosess. Om du kjøper et TV-kort med hardware MPEG2-enkoding (Hauppauge PVR-x50) kan du klare deg med en langt "svakere" maskin, og har kortet hardware MPEG2-dekoding også (Hauppauge PVR-350) kan du kaaaaanskje klare deg med den maskinen du har. Husk uansett på at det er greit med litt kraft når MythTV skal analysere det du har tatt opp så du enkelt kan hoppe over reklamen i etterkant.. Noen eksempler på hva som klarer hva finner du her. (som du sikkert allerede har sett..) Av minimum hardware vil jeg nok anbefale >1GHz CPU, 256MB minne og et nVidia-kort med TV-ut. (GF4 og bedre). Og disker! Husk også å sjekke at HK etc. er "Linux-vennelig", men dette er vel en selvfølge? ;-) Det finne tre relativt enkle måter å sette opp MythTV på: Jarod Wilson har laget en veldig god HOWTO for å sette opp MythTV på Fedora Core. KnoppMyth er en distro basert på Knoppix. MythDora er en distro basert på Fedora Core 3. Har selv brukt HOWTOen, men har prøvd de to andre og de har flere programmer installert som standard, bla. for enkel brenning av DVDer fra MythTV og MythWeb. -Kisp Lenke til kommentar
meastp Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Tenker litt på dette... maskinen vil da bare bli brukt som opptaksmaskin (så brenne til dvd / overføre over nettverk). Men jeg har ikke noe gfx-kort til den.. hvilket bør jeg kjøpe? Hvilket gir best tv-ut? Tenkte meg et 2-400kronerskort. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Tenker litt på dette... maskinen vil da bare bli brukt som opptaksmaskin (så brenne til dvd / overføre over nettverk). Men jeg har ikke noe gfx-kort til den.. hvilket bør jeg kjøpe? Hvilket gir best tv-ut? Tenkte meg et 2-400kronerskort. 5199902[/snapback] Her vil et hvilket som helst skjermkort fra nVIDIA gjøre nytten. nVIDIA har svært gode Linux/UNIX-drivere, og ATI ligger et stykke bak. ATI-driverne er på sin side enklere for brukeren å sette opp, da ATI også har et script for å sette opp xorg.conf tilpasset skjermkortet, noe nVIDIA ikke har. Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 ATI-driverne er på sin side enklere for brukeren å sette opp, da ATI også har et script for å sette opp xorg.conf tilpasset skjermkortet, noe nVIDIA ikke har. nVIDIA trenger ikke slik, alt man trenger å gjøre er å bytte ut et ord for å få driveren til å fungere. Hvis man vil ha god ytelse i 3D så er nVIDIA valget. ATI blir bedre, men er fremdeles nr.2 (min mening). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 ATI-driverne er på sin side enklere for brukeren å sette opp, da ATI også har et script for å sette opp xorg.conf tilpasset skjermkortet, noe nVIDIA ikke har. nVIDIA trenger ikke slik, alt man trenger å gjøre er å bytte ut et ord for å få driveren til å fungere. Hvis man vil ha god ytelse i 3D så er nVIDIA valget. ATI blir bedre, men er fremdeles nr.2 (min mening). 5200037[/snapback] Selvfølgelig, er det god 3D-ytelse i GNU/Linux som er kriteriet her, er nok nVIDIA det beste valget. Er det snakk om FreeBSD (x86), eventuelt Solaris (både x86 og x64) er nVIDIA det eneste valget. ATI har ingen ting å stille opp med i disse operativsystemene. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Uuh.. vi snakker vel om en multimedia-boks her? Da er vel ikke 3d-ytelse avgjørende, men tv-ut! jeg har vel bestemt meg for nvidia, men problemet er hvilket? Har hørt at FX5200 skal ha god tv-ut. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Uuh.. vi snakker vel om en multimedia-boks her? Da er vel ikke 3d-ytelse avgjørende, men tv-ut! jeg har vel bestemt meg for nvidia, men problemet er hvilket? Har hørt at FX5200 skal ha god tv-ut. 5200467[/snapback] Multimedia innbefatter vel også 3D? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Ok, jeg uttrykte meg kanskje uklart for visse kverulanter, selv om det for de fleste andre bør være greit når spørsmålet er: [...] Hvilket gir best tv-ut? [...] Det er altså hva jeg lurer på, da... men de som evt. måtte lure på 3d-ytelse, har jo fått svar... Endret 24. november 2005 av meastp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå