ve_gard Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) (oppdatert php-script lengere ned på siden) mvh Vegard Endret 13. november 2005 av ve_gard Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) prøv å endre følgende kode: $skrivinn="INSERT INTO bestilling studnr='$studnr', fornavn='$fornavn', etternavn='$etternavn', mail='$mail', telefon='$telefon', pcvalg='$pcvalg';" til: $skrivinn="INSERT INTO bestilling [b]VALUES([/b] studnr='$studnr', fornavn='$fornavn', etternavn='$etternavn', mail='$mail', telefon='$telefon', pcvalg='$pcvalg'[b])[/b];" har merket med fet skrift hva jeg la til. Det var den første opplagte feilen jeg kunne se hvertfall. edit: og det som ??? sa Endret 12. november 2005 av joda_321 Lenke til kommentar
???????? Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 forsøk å bruke $_POST f.eks. $_POST['studnr'] Virker som servere din kjører med register_globals off, noe som er anbefalt - da vil ikke $var fungere, og du må bruke $_POST['var'] Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 endra koden... feilmeldinga: Parse error: parse error, unexpected T_STRING in C:\www\WebDel\php\send_bestilling.php on line 16 [se på koden øverst påsiden] mvh Vegard Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 du må ha semikolon etter den avsluttende fnutten Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Ny feilmld: Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in C:\www\WebDel\php\send_bestilling.php on line 25 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 der du angir post-variabel skal du ikke ha med enkle fnutter, $_POST['etellerannet'], men istedet $_POST[etellerannet] dette fordi de står i omsluttende doble fnutter, " .... " Lenke til kommentar
???????? Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Det er egentlig en god kodestil å sette variabler i {} i stringer, da slipper du også å tenke på bruken av ' og ikke. Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 (endret) (Oppdatert php-script lengere ned på siden) MVH Vegard Endret 13. november 2005 av ve_gard Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) $sql="INSERT INTO bestilling VALUES( studnr='$_POST[studnr]', fornavn='$_POST[fornavn]', etternavn='$_POST[etternavn]', mail='$_POST[mail]', telefon='$_POST[telefon]', pcvalg='$_POST[pcvalg]')"; $rad = mysql_fetch_array("$sql"); Tror du må kjøre en annen spørring her skal du få denne til å virke. Prøv følgende spørring: $studnr = $_POST[studnr]; SELECT * FROM bestilling WHERE studnr='$studnr'; edit: rettet feil Endret 13. november 2005 av joda_321 Lenke til kommentar
???????? Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 ALDRI noen gang gi en SQL server variabler du ikke har validert! Bruk alltid funksjoner som mysql_real_escape_string() for å vaske variabler! Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Du må ha $ fremfor hver av variablene studnr fornavn osv. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 $sql="INSERT INTO bestilling VALUES( studnr='$_POST[studnr]', fornavn='$_POST[fornavn]', etternavn='$_POST[etternavn]', mail='$_POST[mail]', telefon='$_POST[telefon]', pcvalg='$_POST[pcvalg]')"; $rad = mysql_fetch_array("$sql"); Tror du må kjøre en annen spørring her skal du få denne til å virke. Prøv følgende spørring: $studnr = $_POST[studnr]; SELECT * FROM bestilling WHERE studnr='$studnr'; edit: rettet feil 5146104[/snapback] Hvorfor skal han kjøre en select spørring? Trådstarter: Hvorfor la du inn din mysql_fetch_array linje der? Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Hva du mener 'joda_321' med denne endringen: SQL $rad = mysql_fetch_array("$sql"); Tror du må kjøre en annen spørring her skal du få denne til å virke. Prøv følgende spørring: SQL $studnr = $_POST[studnr]; SELECT * FROM bestilling WHERE studnr='$studnr'; ------------------------------------------------------------------------------ Etter endringer nå så er dette hva jeg har: ------------------------------------------------------------------------------ <html> <body> <?php mysql_connect("localhost","root","xxxxxxxx"); mysql_select_db("bestilling"); $sql="INSERT INTO bestilling VALUES( studnr='$_POST[studnr]', fornavn='$_POST[fornavn]', etternavn='$_POST[etternavn]', mail='$_POST[mail]', telefon='$_POST[telefon]', pcvalg='$_POST[pcvalg]')"; mysql_query("$sql"); echo(" <hr /> <b><h2>Følgjande data er lagt inn i databasen:</h2></b> <hr /> <table width=\"30%\"> <tr><td width=\"50%\"><b>Studnr:</b></td> <td>$_POST[studnr]</td> </tr> <tr> <td><b>Fornavn:</b></td> <td>$_POST[fornavn]</td> </tr> <tr> <td><b>Etternavn:</b></td> <td>$_POST[etternavn]</td> </tr> <tr> <td><b>Mail:</b></td> <td>$_POST[mail]</td> </tr> <tr> <td><b>Telefon:</b></td> <td>$_POST[telefon]</td> </tr> <tr> <td><b>Pc valg:</b></td> <td>$_POST[pcvalg]</td> </tr> </table> "); ?> </body> </html> ---------------------------------------------------------------------------------- Feilmeldinga jeg får er: ----------------------------- Warning: mysql_query() [http://www.mysql.com/doc]: Duplicate entry '0' for key 1 in C:\www\WebDel\php\send_bestilling.php on line 16 ----------------------------------------------------------------------------------- I Databasen som ligger bak denne siden så oppstår det bare NULL-verdier i alle utenom '$studnr' der det står 1 eller 0 som jeg faktisk fikk inn idag.. Ikke sjønner jeg hvor verken 1 eller 0 kommer ifra. Får jeg har ikke skrevet inn 0 eller 1. MVh VEgard Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 ALDRI noen gang gi en SQL server variabler du ikke har validert!Bruk alltid funksjoner som mysql_real_escape_string() for å vaske variabler! 5146161[/snapback] Kan du gi meg et eksempel:) Takk for hjelpa til dere alle:) Jeg ser fremgang i scriptet.. mvh Vegard Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 mysql_real_escape_string($variablel) Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 mysql_real_escape_string($variablel) 5147716[/snapback] HEnt ut fra mitt php-script slik at jeg vet hvor i scriptet det er snakk om Takk! MVh Vegard Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Der du setter $_POST variablene. mysql_real_escape_string($_POST[]) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå