Gå til innhold

Bruker man primærvitnemål etter A.påbygg?

Ueland

Anbefalte innlegg

Heisann,

Er det noen smarte sjeler her som kan bekrefte/avkrefte hvilken gruppe man havner i ved opptak til høyere utdanning når man har tatt GK, VK1, Fagbrev og VK2 allmennfaglig påbygg? Med det tenker jeg på om man havner i primærvitnemålsgruppen eller ikke.

Til informasjon er jeg nå 19 år og driver på med Allmennfaglig Påbygg i år og har fullt utdanningsløpet uten å tatt noen fag om igjen.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker man over 3 studieår på å få karakterene sine havner man i ordinær-kvoten. Ueland havner i primær siden han går 3 år på skole, og seff ikke stryker i noe :)

Jeg har gjort det samme som deg, bare ikke tatt fagbrev (var ferdig for halvannet år siden). Så tok jeg fysikk og matematikk som privatist i vår (2FY, 3MX). Dette gjorde at jeg havnet i ordinær-kvoten. Dog lå jeg også i primær-kvoten med karakterene jeg hadde før 2FY og 3MX (jeg hadde jo vitnemål da, men manglet fysikk og matte for å komme inn). Fikk selvsagt ikke fordypningspoengene for 3MX (heller ikke realfagspoengene) i primærkvoten, men fikk de i ordinær.

Hvis du skal ta 2FY og 3MX (for å komme inn på diverse linjer), så kan det være lurt å ta fagene dette studieåret. Det blir hardt (spes. 3MX), men da kan du begynne å studere til høsten igjen hvis du vil (ellers går det bort ett år ekstra til å ta fysikk og matte).

Føler det ble litt rotete, men satser på du forstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...