Gå til innhold

[AO OSS] feilmelding ved avspilling av xvid, divx

MC2

Anbefalte innlegg

Hei

Som tittelen beskriver klarer jeg ikke å spille av XviD og DivX filer. Har lastet ned både Xine og Mplayer og uttallige codecs, både video og audio, men får forsatt ikke til å spille av .

Det som skjer er at skjermen blir svart, lyden spilles av men det kommer opp en feilmelding: [AO OSS] audio_setup: Can't open device /dev/dsp: Device or resource busy.

Det jeg ikke skjønner helt er at den mappa ikke finnes engang, og når man browser gjennom filene med Konkueror så kommer det opp thumbnails av filmene som er bilder av filmen. Altså, noe lignende på det i MS windows.

Jeg har lastet ned stortsett alt av det som høres logisk ut når jeg søker på 'audio' og 'video' og 'codec' og 'iso' på YaST, men forsatt samme problem... Har også prøvd å legge inn VLC, men det kommer bare opp en liste over conflicts. Kjører SuSE10.0.

Er det noen som har hatt samme problemet og vet hvordan man løser det, eller kan noen anbefale noen codecs? Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er nok ikke relatert til mediaavspiller eller codecs, problemet ditt er lyd. Regner med at du kjører KDE eller GNOME, disse har sine egne lydmiksere som tar over lydkortet ditt. Xine/MPlayer bruker som standard OSS/ALSA og får derfor ikke kontakt med lydkortet fordi KDE/GNOME bruker det.

Hvis du kjører KDE så velger du aRts som lydmikser i Xine/MPlayer, kjører du GNOME så velger du ESD.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Ok, bra det fungerte med ALSA (er å foretrekke framfor aRts/ESD). X11 er ikke det beste til video (suger CPU og gir dårlig kvalitet), se om det fungerer med XV.

Edit: Lydproblemet var relatert til at mediaavspilleren ville bruke OSS, du kjører ALSA og har ikke aktivert OSS-emulering.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Ja.. oppdaget av videon sugd... det hakket som bare det...

Nei det funker ikke med XV... Funker bare med X11 og GL, men begge hakker som bare det når jeg satte opp til fullscreen.

Tror du dette kan ha noe med skjermdriveren min å gjøre? For at da jeg prøvd å gå på ATI control center kommer det opp:

Driver does not provide FireGL X11 extensions. Panel components will only operate partially.

Og i følge glxgears så har jeg bare en framerate på 300...

Lenke til kommentar

Hmm, takk.

Har søkt på både YaST og Google etter 'firegl' og 'radeon', men finner bare den 50mb driveren jeg lasta ned fra ATi sin hjemme side. Og det ser ut som om den ikke virker helt...

Den radeon driveren du snakka om, hvor kan jeg finne den? Takk

Lenke til kommentar
Hmm, takk.

Har søkt på både YaST og Google etter 'firegl' og 'radeon', men finner bare den 50mb driveren jeg lasta ned fra ATi sin hjemme side. Og det ser ut som om den ikke virker helt...

Den radeon driveren du snakka om, hvor kan jeg finne den? Takk

5144352[/snapback]

Dersom du ikke får ATI sin lukkede driver til å virke (den er møkk, så det er ikke rart), bare bruk den åpne driveren som følger med SuSE. Forutsatt at du ikke har et übernytt kort, skal den ha støtte for det meste. Den har i alle fall XV, openGL (ikke så raskt som ATI sin OpenGL kansje, men det funker flotters), men ikke TV ut desverre.

Ellers så er det XV som er "das API" for å spille video på X11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...