Gå til innhold

Peltkjøling kombinert med vann? Hva hindrer meg?


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Kom bare til å tenke på det; Går det ann å bruke et peltelement i stedet for radiator(er) + vifter?

 

"Nei, det går ikke for vannet vil fryse", sier du kanskje da, men hvis en hadde hatt en temp. føler i vannet nær peltelementet koblet sammen med en spenningsregulator som skrudde ned effekten slik at elementet aldri kjølte ned vannet under 5 grader..?

 

Ville det funke eller er ikke peltelementer så glad i spennigsregulering?

 

Om førstnevnte går bra (altså spenningsregulering av peltelement), hvordan ville det bli med CPU/GPU/Chipset blokker? Må de isoleres mer enn hva de normalt er i et vanling vannkjølt system (her regner jeg med at de må det)

 

En annen ting jeg lurer på med peltelementer; Peltelementer drar varme fra den ene siden og slipper det ut på den andre, altså hvis peltelementet kan kjøle 200W med varme er det så mye den klarer å dra fra den ene siden over på den andre..? Riktig? Hvis det er slik, krever ikke den varme siden av peltelementet også kjøling eller takler den slike tempraturer uten å ødelegge seg selv..?

 

Har svake planer om å lage noe vifteløst, billigt og i tillegg med kurrante tempraturer skjønner dere ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peltier-elementer må kjøles.. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men elementet kjøler tilsvarende effekt som det avkjøles på motsatt side.

 

Tror det er noe slikt som at temperaturforskjellen mellom varm og kald side alltid er den samme. Så om du ikke kjøler varm side og den holder 200 grader, så vil kald side holde 130 grader. (70 grader delta). Kjøler du varm side til 50 grader vil kald side holde -20 grader.

 

Det er noe i den duren :D

 

Du må altså ha solid kjøling til elementet, og selvfølgelig en god måte å overføre kulden til vannet selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Peltier-elementer må kjøles..  Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men elementet kjøler tilsvarende effekt som det avkjøles på motsatt side.

 

Tror det er noe slikt som at temperaturforskjellen mellom varm og kald side alltid er den samme. Så om du ikke kjøler varm side og den holder 200 grader, så vil kald side holde 130 grader. (70 grader delta). Kjøler du varm side til 50 grader vil kald side holde -20 grader.

 

Det er noe i den duren  :D

 

Du må altså ha solid kjøling til elementet, og selvfølgelig en god måte å overføre kulden til vannet selvfølgelig.

5144181[/snapback]

Om det alltid ville vært 70 grader differanse (forskjell) på varm og kald side hadde det ikke vært vits med peltier over 1w.

 

Det du mener er DeltaT. Så om du ikke har noe som varmer den kalde siden, vil det være en differanse på 70C. Men om det er noe (f.eks. prossesor eller varmtvann), som varmer den kalde siden vil du få en høyere tempratur

 

Trådstarter: Du MÅ kjøle ned den varme siden, ellers vil peltieret smelte sine egene interne loddinger. Mao, ikke virke.

 

BTW: for og kjøle ned 200w må du ha et peltier på 400W (tror jeg). Men husk, pletier _må_ kjøles godt

 

EDIT: Les denne peltierguiden!

Endret av MagE
Lenke til kommentar

Takk for svar :thumbup:

 

Det er slik jeg har forstått dette med peltelementer også! Viste ikke om dette 70graders deltaet, men uansett...

 

Så det ideelle for meg ville være å holde den varme siden på mellom 75-100grader da..?

 

Det å få overført varmen fra elementet til vannet hadde jeg tenkt å gjøre veldig enkelt; Bare sette på en kjøleribbe på den kalde siden, lage et hull i tanken rundt kjøleribben, sette den inn og tette igjen med et eller annet! Eller kanskje det hadde vært bedre med en vannkjølingsblokk som på CPUen oppå elementet kanskje?

 

Hvordan er det med spenningsregulering av et peltelement da? Tåler det varierende spenninger?

Lenke til kommentar

 

BTW: for og kjøle ned 200w må du ha et peltier på 400W (tror jeg). Men husk, pletier _må_ kjøles godt

 

 

husk da også at du må fjerne rundt 600w med varme..

 

Men siden et peltelement trenger kjøling hva er da egentlig vitsen? Bare flytte varmen fra et sted over til et annet et?

5144340[/snapback]

 

vitsen er jo det at du kan få en core temp på under 0 grader.

 

det å bruke peltierelement istedenfor radiator har vært diskutert mange gang og ingen har klart å finnne en bedre måte enn direkte på core.

Problemet er det at det ikke er noen enkel måte å fjerne såpass mye varme uten bruk av kraftige vifter, vannkjøling osv.

husk også at du trenger en kraftig psu til å drive et element

 

NeVa :)

Lenke til kommentar
"Nei, det går ikke for vannet vil fryse", sier du kanskje da, men hvis en hadde hatt en temp. føler i vannet nær peltelementet koblet sammen med en spenningsregulator som skrudde ned effekten slik at elementet aldri kjølte ned vannet under 5 grader..?

 

Det er vel ikke akkurat et problem, bare å ha godt med kjøleveske i systemet det.

 

Noe som derimot er et problem er å få det hele til å funke på et vis som er brukbart.

Det har vært tatt opp maaaange ganger før, men som NeVa sier, det beste er å bruke pelten rett på core.

 

Hvis du søker litt på forumet finner du sikkert noen tråder om akkurat dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...