Gå til innhold

Telezoom løsning til Nikon D50/D200?

Anbefalte innlegg

Jeg har ett D50 for øyeblikket, som blir byttet ut med ett D200 innen sommeren.

Har for øyeblikket de objektivene som er i signaturen, og jeg har også en Sigma 70-300 APO som jeg låner (kanskje jeg skal kjøpe den brukt... kommer an på han som har det...).

Ettersom planene mine for neste år rent fotografisk inneholder en god del motorsport og ville dyr, må jeg ha noe bedre innen telezoom delen.

Rent økonomisk har jeg planer om å bruke rundt 15 000 til dette. (Sparing er fint ;) )

Først tenkte jeg på Sigma 120-300mm F/2.8 EX APO HSM IF. Har lest tester og erfaringer rundt omkring, og det er liten tvil om at det er ett bra objektiv. Det har derimot 2 negative ting slik jeg ser det;

1. Det er dyrt! 18 500 koster det sånn ca.

2. Det starter på 120mm, som kan bli lite i enkelte tilfeller innen motorsport.

Det er jo også ganske tungt og stort... men det er ikke akkurat til å unngå med denne type objektiver.

Men jeg tror jeg kanskje har funnet en annen løsning som egentlig er vel så bra.

Tenkte da og kjøpe følgende 3 ting;

-Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG/HSM (ca. 7000)

-Sigma 50-500mm F4-6.3 EX DG HSM (ca. 8 500,-)

-Sigma 1,4x telekonverter (ca. 1 500)

Disse 2 objektivene + telekonverteren havner 1500 kroner billigere ut enn Sigma 120-300'en.

70-200'en er da ment hovedsaklig til motorsport, mens 50-500'en blir dyreobjektivet. Konverteren kan brukes på begge to, og gir meg da 105-300mm F/4 m/AF på 70-200'en og 75-750mm på det andre (men her med manuell fokus og ikke akkurat verdens beste blenderåpninger...).

Så, da er spørsmålet mitt om dette er en grei løsning i stedet for Sigma 120-300?

Noen som har erfaringer med disse objektivene?

(For å få ned prisen ytterligere, vurderer jeg også 2 andre objektiver i stedet for 50-500'en, nemlig disse to;

-Sigma 135-400mm F/4.5-5.6 APO Aspherical, ca. 5000,-

-Sigma 170-500mm F/5-6.3 APO Aspherical, ca. 7 500,-)

Jeg tenker også på om jeg virkelig trenger 50-500'en hvis jeg har 70-200'en med telekonverter?

Men mine erfaringer så langt med dyrefotografering, er at du kan aldri få for mye brennvidde.... 125mm er en vits og 300 kan til tider bli lite det også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenker også på om jeg virkelig trenger 50-500'en hvis jeg har 70-200'en med telekonverter?

Men mine erfaringer så langt med dyrefotografering, er at du kan aldri få for mye brennvidde.... 125mm er en vits og 300 kan til tider bli lite det også!

5143894[/snapback]

Uten at jeg har erfaring med TCer selv, hva med en 2x TC og 70-200? Dette vil jo resultere i en 400mm f/5.6, som ikke vil være fryktelig langt unna Bigma-varianten (50-500). Ikke driver jeg med dyrefotografi heller, men disse to løsningene later jo til å overlappe hverandre ganske mye sett utenifra.

Ellers så klarer du jo ikke å ta et bilde med mer enn ett sett glass foran kameraet om gangen, så ikke glem å tenke kvalitet foran kvantitet. Jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om bildekvaliteten til noen av linsene (kanskje untatt 70-200'en, har en forløper selv), men det er uansett noe å ha i bakhodet. Vil virkelig 2 overlappende linser være bedre egnet enn én større og dyrere en? Du har jo også potensielt en del lengre og lyssterk rekkevidde med 120-300mm'en og TCer. Igjen, jeg har ikke prøvd eller sett noe særlig til alternativene du kommer med her, men prøver å stille spørsmål som bør stilles. Om jeg skulle ha startet ny linsepark i dag ville jeg iallefall ha satset på færre, men hakket gjevere linser enn hva jeg har per nå.

Lenke til kommentar

Ser fra profilen din at du generelt mangler lyssterk optikk i objektivsamlingen din.

Du vil garantert få mest glede av en 70/80 - 200 f2.8 som neste kjøp. Det anbefales ikke mer 1.4 eller 1.7x telekonverter til denne.

Sats også på brukt eller importer selv.

Gode kjøp er:

Nikon AF-S 80-200 f2.8 (Lynrask autofokus)

Nikon AF-S 300 f4.0

Husk også at alt over 200 mm vil kreve et solid stativ som du også må budsjettere for.

Les også andres anbefalinger av objektivene du vurderer her:

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/d...&conf=DCConfID3

Lenke til kommentar

jeg roder en del (kun) med dyre og fugle foto, og startede med 75-300, avncerede til sigma 80-400 OS kom til at købe en teleconverter, og brugte den næsten hele tiden, så jeg kan kun give ret i at til den slags er mm vigtigt !

Nu har jeg så 50-500 men den kræver lys da der ikke er billedstabilisering, og det har der ikke været meget af siden jeg fik den - derfor kan jeg ikke komme med yderligere end at førstehåndsindtrykket er godt :thumbup:

men når du også skal tage motorsport, så var 80-400 OS måske værd at tage i betragtning - den har en stabilizer funktion til panorering - dvs. a man kan bevæge den vandret selv med OS funktion (f.eks. følge en bil)

det skal lige siges jeg er har canon

Fred Mirandaer god at læse andres erfaringer på

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...