tom waits for alice Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 og med tanke på alle skadene og potensielle farene med alkohol, vil det derfor være bedre å ikke drikke alkohol. 5188786[/snapback] Er du seriøs? Det har jo med hvor mye man drikker. En fyllekule av og til skader ingen. (kanskje noen med sykdommer da, men ellers) 5188807[/snapback] Hvorfor skulle han ikke være seriøs? Jeg tror jeg må sitere meg selv jeg: Det er fascinerende å se hvor mange av de som er selværklærte eksperter på hva alkohol gjør for ditt sosiale liv med mere som ennå ikke er fylt 20... Alkoholens skadevirkninger på kort og lang sikt, samt alt faenskapet det medfører at folk drikker er vel dokumentert. Det er ikke en gang noe å diskutere. Javisst har det med hvor mye man drikker. Og en fyllekule er å drikke for mye. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det er bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort. 5187395[/snapback] Tvert imot! Det ugjorte kan man jo alltids få gjort noe med hvis man angrer. Det omvendte er umulig... Geir Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Ikke drikk! Man kan så absolutt ha det artig uten alkohol! 5185695[/snapback] Spesielt hvis alle andre er fulle Da er det vertfall gøy å se hva de andre gjør, du kan også få de til å gjøre ting de ikke ville jgort edrue.. 5185734[/snapback] :!: Ja, det kan jeg love deg! Men hvis du bestemmer deg får å teste alkohol, så vit at det kan løse noen problemer, men som oftest så skaper det minst like mange nye. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Alcohol - the cause of, and solution to, all of life's problems. Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Bar prøv du. en sixpack med øl første gangen eller noe? Du merker jo fort om det er noe å satse på videre Kom eg på en fest og drikk forsiktig, er nå det jeg vil anbefale. Stopp når du har fått i deg nok. Er da verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Ikke drikk! Man kan så absolutt ha det artig uten alkohol! 5185695[/snapback] Spesielt hvis alle andre er fulle Da er det vertfall gøy å se hva de andre gjør, du kan også få de til å gjøre ting de ikke ville jgort edrue.. 5185734[/snapback] :!: Ja, det kan jeg love deg! Men hvis du bestemmer deg får å teste alkohol, så vit at det kan løse noen problemer, men som oftest så skaper det minst like mange nye. 5191380[/snapback] På hvilken måte kan alkohol løse problemer? Jeg har aldri noen sinne sett at alkohol løser problemer. Jeg tror nok det finnes mer enn nok eksempler på at man har trodd det løser problemer, men i stedet for å hjelpe bare lager et tonn med nye problemer. Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Min mening: altså, jævlig mange er negative til at gutten skal smake alkohol.. Han er 18 år. Det skaper ingen problemer hvis han drikker en sixpack på fest. Skaper bare godt humør, i de fleste tilfeller iallefall. Og tviler på at han blir et fyllesvin, siden han ikke har drikki før heller. Så jeg ser ikke helt problemet her. La nå gutten smake alkohol da Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det skal jeg si deg! La oss snakke om "Henning" (no offence hvis noen her heter Henning). Henning er en stille gutt, som ikke tør å snakke med de han ikke kjenner så godt. Men med de han har kjent lenge så er han en livlig og morsom gutt. Når han begynner på videregående går han ikke lenger i klasse med vennene som han kjenner godt fra før. Forbløffende nok blir han bedt på en slags bli-kjent fest for klassen, og alkoholen flyter fritt. Han bestemmer seg å smake på alkohol, og kjenner at han blir mindre og mindre beskjeden. Han tør til og med å snakke med jentene! Etter denne dagen så har han blitt godt kjent med alle i klassen og trives bra. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg liker ikke folk som hater øl, men som drikker det kun for å drikke. Ja, jeg elsker den berusende følelsen av å drikke alkohol, men jeg drikker ikke ting jeg ikke liker for det. Sånne er patetiske. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Alcohol - the cause of, and solution to, all of life's problems. 5191387[/snapback] Homer Simpson er jaggu meg en smart kar. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det skal jeg si deg! La oss snakke om "Henning" (no offence hvis noen her heter Henning). Henning er en stille gutt, som ikke tør å snakke med de han ikke kjenner så godt. Men med de han har kjent lenge så er han en livlig og morsom gutt. Når han begynner på videregående går han ikke lenger i klasse med vennene som han kjenner godt fra før. Forbløffende nok blir han bedt på en slags bli-kjent fest for klassen, og alkoholen flyter fritt. Han bestemmer seg å smake på alkohol, og kjenner at han blir mindre og mindre beskjeden. Han tør til og med å snakke med jentene! Etter denne dagen så har han blitt godt kjent med alle i klassen og trives bra. 5191485[/snapback] Det er jo en god måte å bli kjent med flere folk på ja Tørte å snakke med fler jeg og første gangen.. Men flere problemer alkoholen kan løse er det vel ikke så mange av... jeg vil råde deg til å vertfall prøve noe, om det er øl ell rusbrus ell hva det er så prøv litt forsiktig først og hvis du syns det er ok, så kan du prøve med litt mer neste gang er jo ikke farlig om man drikker bare litt, men kan fort bli revet med hvis det er skikkelig godt men PRØV! Lenke til kommentar
Feh Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det er fascinerende å se hvor mange av de som er selværklærte eksperter på hva alkohol gjør for ditt sosiale liv med mere som ennå ikke er fylt 20... Alkoholens skadevirkninger på kort og lang sikt, samt alt faenskapet det medfører at folk drikker er vel dokumentert. Det er ikke en gang noe å diskutere. Javisst har det med hvor mye man drikker. Og en fyllekule er å drikke for mye. Geir 5191136[/snapback] Men så er det ikke gitt at man blir alkoholiker, eller får noen skader av én "fullekule", men sannsynligheten er der. Mulig jeg er dum, ikke kan lese mellom linjene, eller ikke klarer å tolke det du sier Geir, men for meg ser det ut som om du sier at hvis man drikker (seg full) er man dømt til å bli alkoholiker? Det er heller ikke gitt at man må drite seg ut i fylla (nå tenker jeg ikke på noen spesielle utsagn) som mange sier. Det spørs alt på personen. Greit, det skjer ofte, og noen gjør det hver gang. Jeg har så og si aldri gjort noe i fylla som jeg har angret på siden. Heller ikke de jeg fester med pleier å gjøre så mye idiotiske ting, det skjer, men ikke ofte. Selv om jeg er fullstendig klar over at det skjer andre steder, mye mye oftere enn de jeg drikker med. Ungdom drikker seg syke liten artikkel om div. drikkevaner blandt unge. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Det er virkelig skremmende å se at allmennkunnskapen om alkohol er så fantastisk dårlig. All ære til Geir som tar seg tid til å prøve å forklare "oss unge" litt mer. Det er ingen tvil om at helgefyll er skadelig. Forskerne strides om alkhol per definisjon er farlig, men det ser ut til at det som er farlig er misbruk. Alt, absolutt alt, er farlig i for store mengder. Hvis man drikker seg full hver eneste helg, som du hevder i bloggen din at du gjør Feh, så er det svært skadelig. For det første er sannsynligheten for å bli avhengig stor. Hvis du føler deg dårlig etter en helg uten fyll, så er det liten tvil om at du er avhengig av alkohol. For det andre finnes det enormt mange andre skadevirkninger av misbruk av alkohol. Jeg er langt fra noen ekspert på området, men jeg vet at helgefyll er generelt svært skadelig. Litt nyttig lesestoff: Intervju av Jørg Mørland om alkoholens skadevirkninger Lommelegen om skadevirkninger av alkohol Vangseter om skadevirkninger av alkohol Endret 22. november 2005 av @kd Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Men så er det ikke gitt at man blir alkoholiker, eller får noen skader av én "fullekule", men sannsynligheten er der. Mulig jeg er dum, ikke kan lese mellom linjene, eller ikke klarer å tolke det du sier Geir, men for meg ser det ut som om du sier at hvis man drikker (seg full) er man dømt til å bli alkoholiker? 5191531[/snapback] Da hadde jeg blitt alkis for over 30 år siden. Men til tross for at jeg selv har 30 år med varierende alkoholkonsum bak meg, ser jeg ikke hvorfor folk absolutt skal begynne å drikke. Jeg fornekter ikke de åpenbare negative sider som drikking har, og føler ingen trang til å glorifisere eller rettferdiggjøre min egen drikking, slik enkelte gjør. Det vilel være hyklersk av meg å fortelle folk at de ikke skal drikke. Men det ville være tåpelig å påstå at det ikke kan være farlig, når jeg har sett så mange eksempler på det motsatte... Geir Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) @Kd: flott du har innsikt altså, men tross alt.. Det er spørsmål om han skal prøve alkohol. (nyte) ikke kasta nedpå en helflaske første kvelden. Det er stor forskjell der. Og de som venter til de er 18 med å drikke, har også mye mer kontroll på hva de driver med. Endret 22. november 2005 av Ø.B. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 @Kd: flott du har innsikt altså, men tross alt.. Det er spørsmål om han skal prøve alkohol. (nyte) ikke kasta nedpå en helflaske første kvelden. Det er stor forskjell der. Og de som venter til de er 18 med å drikke, har også mye mer kontroll på hva de driver med. 5191654[/snapback] Det jeg skrev var egentlig ikke myntet til Stefan (SteffyBoy), jeg slang meg bare på diskusjonen. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 gi alkoholen en liten kjangse Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Det skal jeg si deg! La oss snakke om "Henning" (no offence hvis noen her heter Henning). Henning er en stille gutt, som ikke tør å snakke med de han ikke kjenner så godt. Men med de han har kjent lenge så er han en livlig og morsom gutt. Når han begynner på videregående går han ikke lenger i klasse med vennene som han kjenner godt fra før. Forbløffende nok blir han bedt på en slags bli-kjent fest for klassen, og alkoholen flyter fritt. Han bestemmer seg å smake på alkohol, og kjenner at han blir mindre og mindre beskjeden. Han tør til og med å snakke med jentene! Etter denne dagen så har han blitt godt kjent med alle i klassen og trives bra. 5191485[/snapback] Litt av en solskinnshistorie du har der. Fortell den til de 45% av mannlige alkoholikerene du. De tror jeg er veldig enig i at det stemmer. De har nemlig sosialfobi og forsøkt å selvmedisinere seg med alkohol ved en rekke anledninger. Jeg har særdeles lite til overs for slik innstilling. Jeg skal ærlig innrømme jeg har sosialfobi (diagnosert, bare så det er sagt) og jeg kunne idag oppnådd omtrent det samme som personen din der og det UTEN alkohol. Jeg har faktisk et tilsynelatende mye verre utgangspunkt. Det handler mye om å gi seg selv et spark i baken og gjøre det man føler for. Alkohol er ikke veien å gå for å gjøre det. Alkohol er en lett utvei som kanskje fungerte den ene gangen og muligens et par ganger til, men så er det stopp. Det er ikke så rart. For skal man bli mer sosial må det foregå en mental prosess (og den kan jeg love deg ikke kommer av seg selv eller ved hjelp av alkohol) og ikke minst en bevist handling om at man fortsetter å pushe seg selv også etterpå. Du kan ikke seriøst tro at du ved hjelp av litt alkohol og en fest skal våkne opp dagen derpå og være supersosial? Det er direkte naivt. Edit: Et par fakta om den "hjelpende" "vennen" alkohol: - Den aller meste volden som skjer i Norge skjer nettopp under alkoholpåvirket tilstand. Tallet er på 70-80%, dog er dette oppdagede tilfeller. Med andre ord er det rimelig å anta at det er store mørketall. - Hvert år dør 400 nordmenn som direkte følge av alkohol. Dette inkluderer IKKE de som dør som følge av påvirkede personer. - Såkalt kameratvoldtekt (ungdom voldtar ungdom) har fått særdeles liten oppmerksomhet, men tro det eller ei er det skremmende vanlig på hjemme-alene-fester o.l. De aller fleste av disse voldtektene begås i beruset tilstand. - Fylla er for ungdom mellom 15 og 25 den vanligste dødsårsaken Endret 22. november 2005 av Ernie Lenke til kommentar
Feh Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 OT: Just for the record: Ta hva jeg skriver i bloggen min med en klype salt. Den går fra dag til dag og jeg skriver ikke om noe som har skjedd over lang tid. Det der med at jeg var slapp etter 1 lørdag uten fyll betyr ikke at alle lørdagene er slik, men den ene. Uansett så ble det siste innlegget der litt ermh... feil... Men nok om det, retter på det i bloggen. Jeg har aldri sagt at alkohol ikke er skadelig, og det er riktig som du er @kd at alt er skadelig i store mengder (det meste hvertfall). Det er også riktig at alkohol har mange skader både på kort og lang sikt, men så kan man jo også spørre seg hvor kritiske enkelte av disse skadene er, uten at jeg går noe videre inn på det. Enig i det Ø.B. sier også. Ikke vet jeg, men det er nok mulig at man har litt mer respekt for alkohol i en alder av 18 enn f.eks 15. Det har hvertfall jeg Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Virker bare som noen tror det er verdens undergang og at man er dødsdømt med en gang man rører en ølflaske. Litt sært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå