Feh Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Edit: At jeg sitter og fordømmer alkohol har sammenheng med at jeg har tendenser til alkoholiker. Starter jeg å drikke har jeg overhode ingen kontroll. Kort sagt ser jeg ingen positiv side ved alkohol. 5149832[/snapback] Det er kanskje ikke så rart at du ikke synes det er noe positivt med alkohol i den situasjonen du er i nå, men det gjelder for all del ikke alle. Jeg har aldri drukket meg ut av kontroll en eneste gang, og ikke har jeg tenkt til det. Jeg vet utmerket godt hvor grensen min går, og som regel spyr jeg og sovner før jeg blir så drita at jeg mister kontrollen. Støtter utsagnene til nemo og spesielt det olsen sa. Akkurat under påvirkningen av alkohol kan man bli litt mer omgjengelig og danner lettere nye vennskap. Senere kan man komme i kontakt med disse menneskene i en setting uten alkohol. Det hjelper på ditt sosiale liv. Noen blir jo seff pøbler i fylla og har da vanskeligere for å bli mer sosiale ettersom ingen gidder å ha noe med de å gjøre. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Det kommer helt an på personen hvordan man reagerer på alkohol, og sinnstilstanden da man begynner å drikke. De fleste som er ute på byen er heller ikke drita som faen siden dette resulterer i at man blir kasta ut eller ikke kommer inn andre steder. De er veldig strenge nå for tida har jeg merka.. Men og ta seg et par pils før man drar ut, tror jeg ikke gjør noen skade for noen som helst, om ikke man har andre mentale problemer. For det andre så er det litt teit å dra sosialfobi / angst inn i bildet, fordi de fleste ungdom som drikker jevnlig har ikke dette, men fortsatt så drikker de.. Nettop fordi alt blir mye morsommere da. Alt må tas i moderasjon, hvis man følger dette utsagnet så går det nok greit. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Andidepresiva og kognotiv terapi for å få mer sosial erfaring? Hva faen skal det hjelpe for? Eneste som hjeler til å bli mer sosial er å tilsøke steder hvor det finnes flere folk som også ønsker å være sosiale. Og alkohol er ofte et middel som gjør at man tør å slå seg mer løs, dømmekraft og redsel blir mindre og man snakker lettere med folk... Det er som med de fleste andre ting man skal bli flink til. Erfaring er som regel det eneste som hjelper. Arv og miljø har også noe å si. 5149871[/snapback] Du tar utrolig feil her. Du får svært liten, om noe i det heltatt, erfaring fra det der av en enkelt grunn: Du lærer ikke en drit. Okey, du har sluppet deg løs, men hva har du lært? Ingenting, du har bare benyttet alkohol til å slippe deg løs og som en effekt sier og gjør du ting du ellers ikke ville gjort. Litt kognitiv terapi kan gjøre at man gjør eksakt det samme, bare at det VARER. Du finner ut hvorfor du ikke tør å gjøre ting ellers. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 For det andre så er det litt teit å dra sosialfobi / angst inn i bildet, fordi de fleste ungdom som drikker jevnlig har ikke dette, men fortsatt så drikker de.. Nettop fordi alt blir mye morsommere da. 5149907[/snapback] Det finnes dessverre ingen eksakte tall på det her, men man regner med at et sted mellom 10 og 20% av alle personer i Norge har en eller annen form for sosialfobi. Hvorfor det da er teit å dra det inn i bildet er for meg en gåte ... Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Edit: At jeg sitter og fordømmer alkohol har sammenheng med at jeg har tendenser til alkoholiker. Starter jeg å drikke har jeg overhode ingen kontroll. Kort sagt ser jeg ingen positiv side ved alkohol. Du ser ingen positive sider med det nei, må jo ikke dømme Alkohol nord og ned bare fordi du har dårlige erfaringer med det. Andre kan muligens like det. At man blir mer sosial av alkohol, vel hvis man er med andre menesker ved flere anledninger så blir man gjerne mer sosial uansett om man drikker eller ikke. Btw: Fra Mai måned til august drakk jeg særdeles lite når jeg festet, funket helt fint å dra på fest uten å bli drita. Noe som var helt nytt for meg! Bedre drag på damene fikk man å Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Ernie må si meg litt uenig.. Jeg hadde masse sosial angst før jeg dro på fhs, og hadde problemer. Men så kom jeg fortsatt i kontakt med folk, gjerne på fest, og da jeg endelig fikk psykiater, var all angsten borte, og det skylder mye at jeg hele tiden var rundt folk, men også fordi jeg turte og snakke mer når jeg ble full. SOm igjen resulterte i at jeg ble mer kjent med dem og turte og snakke med dem senere.. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg vil si at mitt sosiale liv er 20x bedre etter at jeg begynnte å drikke/feste i helgene, enn før. Det er som regel der jeg møter nye folk, snakker med gamle kjente etc. Hadde jeg fortsatt slik som jeg gjorde da jeg var 16 med å sitte hjemme og spille cs hver helg, ville jeg rett og slett ikke hatt noe sosial liv i dag i det hele tatt. Fest og fyll har derfor bidratt til å øke min sosiale omkrets. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 For det andre så er det litt teit å dra sosialfobi / angst inn i bildet, fordi de fleste ungdom som drikker jevnlig har ikke dette, men fortsatt så drikker de.. Nettop fordi alt blir mye morsommere da. 5149907[/snapback] Det finnes dessverre ingen eksakte tall på det her, men man regner med at et sted mellom 10 og 20% av alle personer i Norge har en eller annen form for sosialfobi. Hvorfor det da er teit å dra det inn i bildet er for meg en gåte ... 5149931[/snapback] Fordi de fleste jeg har møtt har villet drukket alkohol pga at alle slipper seg løs og blir mere morsomme, ikke fordi de har trengt det for å få kontakt. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 For det andre så er det litt teit å dra sosialfobi / angst inn i bildet, fordi de fleste ungdom som drikker jevnlig har ikke dette, men fortsatt så drikker de.. Nettop fordi alt blir mye morsommere da. 5149907[/snapback] Det finnes dessverre ingen eksakte tall på det her, men man regner med at et sted mellom 10 og 20% av alle personer i Norge har en eller annen form for sosialfobi. Hvorfor det da er teit å dra det inn i bildet er for meg en gåte ... 5149931[/snapback] Fordi de fleste jeg har møtt har villet drukket alkohol pga at alle slipper seg løs og blir mere morsomme, ikke fordi de har trengt det for å få kontakt. 5149956[/snapback] Vel, morro klarer man da fint å få til uten alkohol. Skal jeg si at det er teit å dra det inn da Uannsett, tydlig at jeg har et helt annet syn på alkohol enn "alle andre" her. Greit nok, men jeg ser fortsatt ingen positiv side av alkohol. Alt man gjør er å fjerne sperrer man fint klarer å fjerne i edru tilstand også ... Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 drikk i vei! alkohol har vel aldri skadet noen? 5149866[/snapback] Åneida. Har ikke skadet noen.. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Nei, det har ikke skada noen i det hele tatt. *levende eksempel på at alkohol er noe dritt* Lenke til kommentar
Feh Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg har faktisk aldri opplevd noen fysiske eller psykiske skader ved å drikke alkohol. Har kanskje fått et sår på kneet eller fingeren, men det ser jeg på som ubetydelig. Men så er jeg veldig flink til å kontrollere meg selv i fylla. Jeg vet når jeg har fått nok, og jeg vet hvor mine egne grenser går. Mulig jeg bare har hatt flaks, men det tviler jeg på. Jeg har veldig, veldig få negative opplevelser med alkohol. Har hatt noen bommerter på byen, men det har sjeldent vært alkoholen sin skyld alene. Ikke har jeg påført andre folk fysiske eller psykiske skader/liderser ved min bruk av alkohol. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 OK, er i samme situasjon som Stefan, egentlig. Noen er komfortable med rusen på en Cola, andre på en Tuborg. Hver sin smak. Uansett, hvis du skal begynne å drikke "bare for å drikke", så er det ingen vits. Du må like innholdet, og gjør du ikke det, så ser jeg ingen vits i å "tvinge" det i seg. Vel, vel, slik ser jeg på det, og jeg har alltid rett. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Snakket med en fyr engang som sa som følger: "Jeg har kjørt i fylla så mange ganger at jeg har mistet tellinga. Og jeg har ikke kræsjet en eneste gang. Alt det vrøvlet om at fyllekjøring er farlig er bare tull!" At du og mange andre mener dere bare har hatt gode erfaring med alkohol, beviser ingen verdens ting, Feh. Det er et medisinsk faktum at alkohol er skadelig, det er et statistisk faktum at alkohol er årsaken til trafikkulykker, vold, og en masse andre faenskap, at folk mister jobben, ødelegger familien med mere. Hvis du/dere takler alkoholen og trives med å drikke så er det strålende. Men det er beviselig nok andre som ikke gjør det til at du ikke kan avfeie det. Og jeg hverken vet eller bryr meg om når du startet å drikke, men jeg tror erfaringsgrunnlaget ditt kanskje er litt tynt ennå. Alkohol "hjelper" fordi det fjerner hemninger, noen av dem slike som det er greit å ha. Hemninger som sier at det er dumt å ha ubeskyttet sex når man er 15, at det dumt å krangle med fremmede på gaten, ... You name it. Og folk som mangler sosial trening får ikke nødvendigvis mer av den når de drikker. Sjansen for at de ikke blir kjempesosiale og omsvermet men tvert imot blir kranglevorne drittsekker og ender i trøbbel er ikke ubetydelig. Før du tror alle er lik deg selv etter en håndfull år med kontrollert drikking kan du jo snakke litt med folk som vet. Politifolk, folk som jobber på Blå Kors, folk som jobber på krisesentre. Og ja, jeg snakker om misbruk av alkohol. Det går som du sier an å nyte alkohol. Men det var det de fleste misbrukere startet med også... Geir Lenke til kommentar
Feh Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Da jeg begynnte å drikke var det kanskje 20% fordi alkoholholdige drikker smakte godt, og 80% fordi kompiser sa at festing med alkohol var the bomb... Jeg var vel et svakt menneske... I dag er det vel mere 50/50 på den fordelingen... Halve gleden ved festen/byrunden er at det man drikker smaker digg. Før i begynnelsen var det bare ‰ som gjaldt, no matter how. Du har helt rett Banidos-Pelle. Hvis man ikke har lyst, så la være. Å tvinge på seg fylla tror jeg kan resultere i en rimelig stor nedtur. Da jeg begynnte hadde jeg lyst til å bli full fordi jeg hadde hørt at det var dritkult og da kunne man kline med masse damer så jeg var positivt innstilt på å drikke. Det blir som med mye annet, har man ikke lyst, så er det ofte kjedelig. Slik er det den dag i dag. Hvis jeg var litt klar for partey, men når jeg kommer det og begynner på pilsen så finner jeg plutselig ut at nei, i dag hadde jeg egentlig ikke lyst til å drikke så blir som regel kvelden kjip. Edit: @ tom: Jeg har aldri sagt at jeg er noen alkohol-guru eller noe lignende. Jeg bare deler mine erfaringer og folk for tolke de som de vil. Jeg vet inderlig godt at ikke alle har hatt like gode erfaringer som meg, spesielt da en kompis nesten blei slått ihjel uprovosert av to fulle karer på vei hjem fra bytur. Folk som har ødelagt vennskap, forhold, familiebånd, jobb etc. pga. alkohol. Men mange av de negative sidene du og jeg nevner ser jeg på negative sider ved alkohol som følge av misbruk. Ikke pga. en tilfeldig fyllekule eller drikking for første gang Jeg prøver heller ikke på noen måter å bevise at alkohol er ufarlig. Bare mine erfaringer og mitt syn på det. Ikke vet jeg, men det finnes nok en grense ett sted, der alkoholen går fra å være noe man ser på som noe man nyter i sosiale sammenhenger, eller for kos, til å bli en vane eller avhengighet. Mitt personlige bruk av alkohol har aldri fått meg opp i trøbbel eller fått større konsekvenser, dermed kan jeg bare uttale meg på grunnlag av det. Jeg kunne f.eks nå ha henten den 6-packen med tuborg jeg har i kjøleskapet og en flaske vin fra kjelleren og drekki meg drita full og sluppet å bekymre meg over en matteprøve på tirsdag, eller at jeg ikke har noen dame for øyeblikket, men det gjør jeg ikke fordi det ville jo vært helt på bærtur og istedet sitter jeg og gjør oppgaver. Da ville jeg kalt alkoholforbruket mitt for misbruk, og at bruken ville fått konsekvenser for meg iform av at jeg kunne ha stryket på den prøven og dermed også falt ut av skolen. Jeg kunne også ha fått sparken for å komme beruset på jobb i morra, men mitt (og antageligvis ganske mange andre i samme aldersgruppe som meg (18-20)) bruk av alkohol er ikke slik. Endret 13. november 2005 av Feh Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ville tatt hele den posten med en klype salt hvis jeg var deg. Noen råd er kommet og kanskje du vil ta de til etterettning. Dette er et personlig valg til syvende å sist Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Du mister jo ikke akkuart jomfudommen din eller noe ved å drikke litt. Finn deg noe dårlig heimbrent og bland det med cola.. Det blir flott. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Syns du bør prøve. Ble 18 i august og hadde ikke prøvd alkohol. Etter å ha buret meg inne på rommet og tatt avstand fra alt som var sosialt i over et år, så møtte en venn (som jeg er heldigvis fortsatt kan kalle en venn) av meg opp på døra og tvang meg med ut. Drakk litt forskjellig, men fikk ikke helt smaken for øl, så det gikk i vin og champagne. Ble ikke full, men det var heller ikke viktig for meg, det viktigste var det sosiale og genereltsett komme seg ut av huset. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Du burde verfall prøve Trenger ikke begynne å drikke i store mengder, men det er sant det, mye pene jenter på fester *prate med ei pen jente fra fest* Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Drikk med måte, men ikke bli avskrekket om du en morgen har litt mer vondt i hodet enn planlagt. Slikt skjer. Det som er aller viktigst er å kunne ta noen pils, evt. noen glass vin i ny og ne, uten å måtte drikke deg snørrings. Det er forskjell på å DREKKA, å nyte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå