Gå til innhold

Alkohol - verdt et forsøk?

Dorian Gray

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke begynn å drikk øl.. det smaker piss til å begynne med.
Synes øl er godt... Juleøl er veldig digg, men jeg får selvsagt ikke lov til å få av foreldrene mine, så jeg får klare meg med alkoholfritt. Pils er ikke å forakte. Har likt øl siden jeg var 11-12... Er født i 1991. Unormalt?
Lenke til kommentar

Jeg syns du skal prøve å drekke litt en kveld jeg. Store sjanser for at litt blir mye, men du må jo prøve det du også. Jeg drakk vel ikke før rett før jeg ble 18 selv. Men da var jeg til gjengjeld så knakende dritings ei hel helg og husker absolutt ingenting at det er nesten flaut. Men alle har en mer eller mindre artig historie fra første gang de drakk. Den skal du få også vet du.

Du blir ikke helgealkoholiker uansett. Jeg drekker ikke konstant, men innimellom når det er en fest som faktisk har en mening - så reiser jeg. De som reiser ut hver helg og fyller fredag og lørdag har jeg aldri hengt meg på gitt. Bortkasta tid, penger og hjerneceller det altså. Hehe.

Men, sprett ei flaske og drekk deg kørkings.

Er for all del moro ...

Lenke til kommentar

Øl er nok ikke så godt for alle de første gangene, men etter ett par pakninger begynner du å få sansen for det. Å bli "full" på øl er jo heller ikke så lett med mindre du heller innpå med ett par pakninger.

Angående det cider preiket passer nok cider best for jenter, trur nå jeg fordi det er så søtt. Det fikk jeg erfare når jeg sølte cider utover tastaturet og tastene satt fast dagen etterpå. :lol:

Men husk på at det tar litt tid før alkoholen virker inn og selv om du ikke kjenner så mye til det rett den 10 shotten så kjenner du det snart.

Så vær litt tålmodig selv om det kanskje ikke er så lett, når alle flyver rundt på festen og tydelig har alt for mye alkohol i blodet, og oppfører seg som fjortisser. ;)

Lenke til kommentar
Øl er nok ikke så godt for alle de første gangene, men etter ett par pakninger begynner du å få sansen for det. Å bli "full" på øl er jo heller ikke så lett med mindre du heller innpå med ett par pakninger.

5146882[/snapback]

Det er lett å bli full på øl. Dessuten er det billig. 12-18 bjørnunger på vorspiel bruker å gjøre meg lettere beruset.

Lenke til kommentar
Drikker minimalt jeg også. Drikking er fjortis. I hvertfall når man drikker med  noen av mine kompiser.

Men du får se på det sånn: Vil du fortelle barnebarna dine at du aldri har drukket, at du bare har drukket [insert number here] liter eller at du drakk en god del da du var ung, men bare etter at du hadde fylt 18.

5143899[/snapback]

Har bestefaren din fortalt når han begynte å drikke? Interesserer det deg?

Lenke til kommentar
God dag. Noen av dere kjenner meg, andre gjør ikke det. Jeg heter Stefan. Jeg drikker ikke, røyker ikke, snuser ikke, bruker ikke noen form for narkotika og sniffer ikke tusjene mine. Hvorfor ikke? Det vet jeg ikke helt.

Jeg fyller 18 den 27. november. Da får jeg beskjed av Kongeriket Norge at jeg er moden nok til å drikke alkohol. Jeg antar at jeg vil motta alkohol i gave av venner/kusiner/fettere, og det ville jo vært meget kjipt om jeg bare tømte innholdet i vasken. Jeg har fått høre av mange at det er veldig bra at jeg ikke drikker, men de drikker jo selv, så hva vet de?

Derfor er dilemmaet; burde jeg begynne å drikke på 18-årsdagen? Kan det virkelig kalles en prinsippsak, når jeg ikke vet selv hvorfor jeg ikke drikker? Kanskje dette vil gjøre meg mer sosial (noe jeg absolutt ikke er nå), og få meg på fester, slik at jeg kanskje kan møte ei spesiell jente?

Jeg spør derfor de jeg stoler på, nemlig Norges Nerder®; skal jeg begynne å drikke alkohol?

5143843[/snapback]

Er i samme situasjon som deg. Ble atten tidligere i år og har dermed begynt å drikke litt jeg og. Har aldri vært full enda og jeg har lovet meg selv på tro og ære å aldri putte kreftpinner i munnen!

Jeg synes du i alle fall burde prøve å drikke alkohol. Trenger ikke starte med å gå rett på fylla, men smak og venn deg til det. Jeg skal love deg det ikke er spesielt gøy å være den eneste i vennegjengen som ikke drikker alkohol. Å være avholds er (i min mening) sinnsykt sært. Når du blir eldre vil man nok merke det bedre hvis du ikke drikker. Å ta et glass hvasomhelst sammen med gode venner er hyggelig og sosialt.

Lenke til kommentar
Men husk på at det tar litt tid før alkoholen virker inn og selv om du ikke kjenner så mye til det rett den 10 shotten så kjenner du det snart.

Så vær litt tålmodig selv om det kanskje ikke er så lett, når alle flyver rundt på festen og tydelig har alt for mye alkohol i blodet, og oppfører seg som fjortisser.  ;)

5146882[/snapback]

Tror nok kanskje ikke han trenger være så tålmodig.

Det smeller FORT første gangen, kun etter et par øl også!

Lenke til kommentar
Stefan, alkohol gir deg et helt nytt syn på film. ;)

5146720[/snapback]

Indeed!

Synes du skal teste det jeg Stefan. Pass på å vær i godt humør før du spretter flaska. Første gang vil sitte i deg som et godt minne. Husker godt da jeg og en kompis drakk oss fulle på tre rusbrus hver for en del år siden. Placebo-effekten er både morsom og økonomisk. :)

Lenke til kommentar

Det står jo en viss respekt av å la være, men med all den moroa jeg har hatt på kula hadde jeg ikke nølt om jeg var deg.. Men du trenger ikke ta av, og ligg unda spriten de første gangene - Men et par øl i godt selskap, det er verdt et forsøk - du kan jo bare gå tilbake til avholdspolicyen om du ikke liker det/synes det er verdt det - for det er jo relativt dyrt - om du tar i skikkelig, i hvert fall - og da kan det forøvrig også skje kjipe ting.

Samtidig, om du ikke har så lyst, ikke la "alle" overtale deg(EDIT: Jfr. tom waits for alice under her) (selv om det jo er greit å vite hva det er man sier nei til da)

Og ang. øl vs. cider: jeg stemmer for øl, du må bare være litt tålmodig for at det skal bli godt. (evt gjør som ei jente jeg kjenner sier: bælm den første, så smaker resten greit)

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar

Jeg synes så absolutt at trådstarter burde prøve ut litt ‰ i blodet snart. Du lurer på om det er bra for det sosiale og til det kan jeg bare svare en ting, det er det beste for ditt sosiale liv du noensinne kan gjøre. Rett og slett.

Å drikke sammen med venner er ekstremt gøy og sosialt. Spørs på hva slags venner man har, seff, men likevel.

Hadde jeg ventet med å bli 18 til jeg skulle begynnt å drikke hadde jeg nok bare hatt halvparten så mange venner nå. Utrolig mange flotte folk man møter i fylla, fjortisser eller ikke.

Og til dere som sier "drikking er fjortiss" "folk som er fjortiss i fylla kan brenne" o.l Bare vent til dere "vokser opp". Dere synes det er rart at folk drikker så tidlig, og at alt blir bedre når man blir eldre. Det er feil. Ting TAR AV når man blir eldre det blir ikke bedre, men mere.

Nå... hvor skal man begynne nar man drikker første gang? Jo, hjemme på en fest, med 1 sixpack/1 flaske vin/1 halvflaske 20% sprit. Det burde vært nok for å bli brisen for en nybegynner. Viktig huskeregel: Drikken din skal vare hele kvelden. Drikk sakte, og fordel det jevnt utover. Drikker man for fort blir man ofte mer beruset enn man burde bli, og det tar lengre tid før det går over og man får ofte problemer med å sove (den såkalte "karusellen").

Og en ting til. Det er ingenting som sier at man skal prøve røyk eller hasj eller narko bare fordi man er 18?

Og til darkness|: Hvordan ting smaker har med hver enkelt person sin tunge. Man trenger ikke lære seg til å like noe, det kommer av seg selv. Jeg HATET vin før, men plutselig en dag fant jeg ut at jeg skulle begynne å drikke vin, kjøpte vin, drakk den, og synes det smakte godt.

Hvorfor ikke røyke hasj, men drikke istedet, fordi alkohol er allmennt akseptert? Det er en veldig enkel forklaring på dette. Hasj er ulovlig, alkohol er lovlig. Derfor.

Lenke til kommentar
Jeg synes så absolutt at trådstarter burde prøve ut litt ‰ i blodet snart. Du lurer på om det er bra for det sosiale og til det kan jeg bare svare en ting, det er det beste for ditt sosiale liv du noensinne kan gjøre. Rett og slett.

Å drikke sammen med venner er ekstremt gøy og sosialt. Spørs på hva slags venner man har, seff, men likevel.

Hadde jeg ventet med å bli 18 til jeg skulle begynnt å drikke hadde jeg nok bare hatt halvparten så mange venner nå. Utrolig mange flotte folk man møter i fylla, fjortisser eller ikke.

Og til dere som sier "drikking er fjortiss" "folk som er fjortiss i fylla kan brenne" o.l Bare vent til dere "vokser opp". Dere synes det er rart at folk drikker så tidlig, og at alt blir bedre når man blir eldre. Det er feil. Ting TAR AV når man blir eldre det blir ikke bedre, men mere.

5147529[/snapback]

Det er fascinerende å se hvor mange av de som er selværklærte eksperter på hva alkohol gjør for ditt sosiale liv med mere som ennå ikke er fylt 20... :roll::p

Dette er ikke så enkelt som mange vil ha det til. Jeg kjenner mange mennesker som alkoholen ikke var noen velsignelse for.

Jeg kunne komme med noen råd i sakens anledning, men de er ikke nødvendigvis verd tiden det tar å lese dem, selv om jeg har 30 år mer på baken enn de fleste i denne tråden.

Men det korte svaret er: Dersom du må spørre andre om du skal, skal du ikke. I hvertfall ikke på 18-årsdagen. Og hvertfall ikke hvis du skal på fest. La flaskene stå du, og se om det kommer en anledning der du kan smake uten at det er noe press. Om du er 18 eller 28 når det skjer spiller ingen rolle.

Og uansett: Ikke bry deg om hvor mye folk sier at det er passende å drikke. Det er ikke noe riktig forbruk av noe slags alkohol, bortsett fra en halvliter øl i solskinnet eller et par glass vin til maten. Utover det må du selv finne ut hvor mye du trives med. (IKKE hvor mye du "tåler".)

Hvis du i det hele tatt begynner. Om noen få år klarer du helt fin å være sosial uten å drikke, for da er ikke alle rundt deg dritings lenger...

Geir :)

Lenke til kommentar

Om du har klart deg fint uten alkohol og har det gøy uten, så ser jeg ikke helt poenget med å prøve det ut. Om du har venner som drikker og makter å omgå de når de er fulle (noe som er en prøvelse, å være edru i et selskap med fulle mennesker er ikke altid så kjekt IMO), så er det heller ikke behov. Om vennene ikke vil omgåes deg fordi du ikke drikker så er de ikke verdt å ha som venner.

Å drikke alkohol har sine positive sider og sine negative. Spørsmålet blir om du har ønske om å oppnå de positive sidene, eller i det hele tatt har behov for det.

Personlig er jeg glad i en kald pils eller ti i ny og ne, men alkohol er ikke for alle. Uansett så prøv å bevar fornuften når alkoholen renner inn. Selv om det kan være vanskelig til tider ;)

Lenke til kommentar

Hmm, skrev kanskje inlegget litt for generalisert. Men det er utifra mine egne erfaringer, så det er et subjektivt inlegg og gjelder absolutt ikke for alle. Jeg prøver å ingen måter å være en "selværklært ekspert", bare deler mine erfaringer.

Jeg kjenner flere som har hatt uheldige episoder med alkohol i bildet, men det er jo egentlig bare en selvfølge. Folk reagerer forskjellig. Noen blir sure, noen blir glade, noen spyr og sovner i en grøft. Noen får angst og depresjoner av å drikke, mens andre har the time of their life.

Jeg blir bare så lei av å høre på alle som sier at å drikke er teit, og at det er så utrolig tøft å ikke drikke. Jeg respekterer deres mening, men jeg mener at det finnes flere positive sider ved å drikke enn negative. Selvfølgelig er det noen som alltid driter seg ut og har det jævelig i fylla og det er som regel de man hører om, ikke de andre 20 på festen som hadde det drit gøy.

Uansett. Alt er personlig og VELDIG mye avhenger av hvilket miljø man befinner seg i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...