Gå til innhold

Alkohol - verdt et forsøk?

Dorian Gray

Anbefalte innlegg

God dag. Noen av dere kjenner meg, andre gjør ikke det. Jeg heter Stefan. Jeg drikker ikke, røyker ikke, snuser ikke, bruker ikke noen form for narkotika og sniffer ikke tusjene mine. Hvorfor ikke? Det vet jeg ikke helt.

Jeg fyller 18 den 27. november. Da får jeg beskjed av Kongeriket Norge at jeg er moden nok til å drikke alkohol. Jeg antar at jeg vil motta alkohol i gave av venner/kusiner/fettere, og det ville jo vært meget kjipt om jeg bare tømte innholdet i vasken. Jeg har fått høre av mange at det er veldig bra at jeg ikke drikker, men de drikker jo selv, så hva vet de?

Derfor er dilemmaet; burde jeg begynne å drikke på 18-årsdagen? Kan det virkelig kalles en prinsippsak, når jeg ikke vet selv hvorfor jeg ikke drikker? Kanskje dette vil gjøre meg mer sosial (noe jeg absolutt ikke er nå), og få meg på fester, slik at jeg kanskje kan møte ei spesiell jente?

Jeg spør derfor de jeg stoler på, nemlig Norges Nerder®; skal jeg begynne å drikke alkohol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
God dag. Noen av dere kjenner meg, andre gjør ikke det. Jeg heter Stefan. Jeg drikker ikke, røyker ikke, snuser ikke, bruker ikke noen form for narkotika og sniffer ikke tusjene mine. Hvorfor ikke? Det vet jeg ikke helt.

Jeg fyller 18 den 27. november. Da får jeg beskjed av Kongeriket Norge at jeg er moden nok til å drikke alkohol. Jeg antar at jeg vil motta alkohol i gave av venner/kusiner/fettere, og det ville jo vært meget kjipt om jeg bare tømte innholdet i vasken. Jeg har fått høre av mange at det er veldig bra at jeg ikke drikker, men de drikker jo selv, så hva vet de?

Derfor er dilemmaet; burde jeg begynne å drikke på 18-årsdagen? Kan det virkelig kalles en prinsippsak, når jeg ikke vet selv hvorfor jeg ikke drikker? Kanskje dette vil gjøre meg mer sosial (noe jeg absolutt ikke er nå), og få meg på fester, slik at jeg kanskje kan møte ei spesiell jente?

Jeg spør derfor de jeg stoler på, nemlig Norges Nerder®; skal jeg begynne å drikke alkohol?

5143843[/snapback]

Har du drukket alkohol før?

Hvis du ikke har det, bør du prøve, for så å se hvordan du liker det. Når du først har prøvd er det bare en følelsessak, hvordan du liker rusen.

btw, du er akkurat en uke yngre enn meg! :thumbup:

Lenke til kommentar

5143843[/snapback]

Ja.

Derfor burde du begynne å drikke ;) Men vet ikke helt hvordan du kommer til å være de første gangene, husker jeg var veldig sånn "fjortiss-drita" de første gangene, men du blir jo 18, så kansje du holder deg mere modent enn det jeg gjorde? :p Uansett, så er det å drikke kjempegøy og sosialt, og som sagt, så møter du jenter! ;):D

Lenke til kommentar

Synes ikke at du skal trenge å gjøre en "prinsipp" sak ut av det!

Selv begynte jeg faktisk ikke å drikke før rundt den tiden selv..

Jeg synes du skal ta deg en øl, eller en dram, hvis du føler for det! Noen liker det, andre ikke!

Alt er ikke svart/hvitt her; For mye alkohol = ikke bra, men det skader ikke å prøve heller, eller å ta en i ny og ne!

Det sier jo også at et par vinglass om dagen, eller var det ett?, skal være bra for kroppen!?

Anyway; Jeg synes at du skal prøve hvis du har lysst!

Jeg røyker heller ikke, heller aldri prøvd et eneste drag av en sigarett.. Narkotika vet jeg knapt hva er.. Snuser heller ikke.. Og ikke har jeg sniffet tusjer, eller røyka strå (heh.. slå DEN! :p ) ..og jeg er nå 27 år..

Men, jeg liker et godt glass Øl, med tilhørende Chilinøtter! Da kan jeg kose meg! Og jeg liker et glass rødvin! ..Sprit tåler jeg ikke så godt lengere..

Men, igjen; Drikk hvis du har lysst til å prøve, men ikke gjør det hvis du føler at du "må" ..

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk det kan være en god idé å prøve ut litt drikke, men pass på så det ikke blir for mye de første gangene. Deretter kan du finne ut om du liker rusen man får av alkohol.

Jeg drakk svært lite før jeg ble 18, men har begynt å drikke for et halvt års tid siden. Da var jeg 18 og et halvt.

Det jeg legger merke til er at jeg har lettere for å være sosial når jeg har drukket litt, om de andre også drikker. Men det skal merkes at enkelte ganger er det helt greit å ikke drikke også. Jeg prøvde det ut på et russetreff, og det fungerte ypperlig. Altså er det ikke et krav å drikke, bare man klarer å slippe litt på hemningene.

edit@ZiroN: Jeg kan fortelle deg at jeg ble fjortisdrita første gang jeg drakk mye jeg også. Som sagt var jeg da over 18.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Drikker minimalt jeg også. Drikking er fjortis. I hvertfall når man drikker med noen av mine kompiser.

Men du får se på det sånn: Vil du fortelle barnebarna dine at du aldri har drukket, at du bare har drukket [insert number here] liter eller at du drakk en god del da du var ung, men bare etter at du hadde fylt 18.

Lenke til kommentar
Drikker minimalt jeg også. Drikking er fjortis. I hvertfall når man drikker med  noen av mine kompiser.

Men du får se på det sånn: Vil du fortelle barnebarna dine at du aldri har drukket, at du bare har drukket [insert number here] liter eller at du drakk en god del da du var ung, men bare etter at du hadde fylt 18.

5143899[/snapback]

Og hvis barnebarna dine er 15 kommer de til og le rått av deg :wee:

Lenke til kommentar

Om det er verdt et forsøk eller ikke, tja...

Det finnes jo ganske mange alkoholholdige drikker som smaker godt. Som oftest ikke første gang man smaker det though.

Det som er absolutt bortkastet er å drikke så mye at man blir "fjortisdrita" som enkelte kaller det her. Følg med på hvor mye andre drikker, og hvordan de blir påvirket av det. Få spesielt med deg hvordan de har det dagen derpå. Slik lærer du deg hvordan du kan få en hyggelig kveld uten at du spyr ned drømmedama, eller våkner opp med verdens værste skallebank dagen etterpå.

At alkoholen skal hjelpe deg å møte noen spesiell tror jeg lite på. Men å gå på fest hjelper garantert. (Ingen som har sagt at du MÅ drikke på fest. Jeg gjorde ikke det før jeg var 22. Ikke har det hjulpet meg å treffe noen heller...)

Uansett, gjør det du synes passer deg, og ikke gjør noe bare fordi alle andre gjør det.

(Og gratulerer med dagen den 27. )

Lenke til kommentar

5143843[/snapback]

Ikke la deg bli påvirket av andre, behold selvråderetten.

Alt med måte er bra, alt med overdriving er dritt... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Jeg har planer om å ikke drikke alkohol før jeg blir 18, men jeg skal heller ikke bli drita på 18-årsdagen. Det jeg "gleder" meg til er utepils om sommeren, vin til maten og en halvliter til fotballkampen.

Hvis du finner en drikke du liker, så er jo det greit å drikke det?

Lenke til kommentar

Den sosiale delen av drikkingen er ofte det som er kjekkest. Jeg merka at jeg ble mye mer utadvendt etter jeg begynte å drikke. For min del fikk jeg kanskje bedre selvtillit fordi andre ikke lengre så på meg som 'den som ikke drakk'. Selvtilliten gjorde at jeg lettere turde å ta kontakt med folk, både når jeg drakk og ellers. Idag vil jeg si jeg er en ganske utadvendt - trolig også noe som har kommt med alderen, men merka ganske tydelig at jeg likte meg bedre i sosiale sammenhenger etter å ha blitt "normal" i øynene til andre :p (normal på DET området, unormal fortsatt på en del andre).

Og selvfølgelig så hjelper denne selvtilliten og sosiale tryggheten på å lettere ture å kontakte og snakke med jenter en liker på fest - et godt utgangspunkt for å finne dame, og et godt argument for å begynne å drikke :D

Lykke til! Du taper ingenting på å prøve :)

Endret av smetho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...